بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

شیر آسیا / سنگاپور در حال تبدیل شدن به مرکز زنجیره بلوک در جهان است!

ماهنامه عصر تراکنش / سنگاپور یکی از الماس‌های درخشان اکوسیستم صنعت خدمات مالی جهان است که بیش از ۲۰۰ بانک با دارایی بالغ بر دو تریلیون دلار در آن فعالیت می‌کنند. مؤسسات مالی بین‌المللی همانند مسترکارت، یوبی‌اس، دی‌بی‌اس بانک، ولس فارگو، سی‌تی‌گروپ و OCBC آزمایشگاه‌های نوآوری و شتاب‌دهنده‌های اختصاصی خود را در سنگاپور راه‌اندازی کرده‌ و در اکوسیستم منطقه سرمایه‌گذاری قابل‌ملاحظه‌ای انجام داده‌اند.

شرکت‌های خدمات مالی بین‌المللی همچون ای‌ام‌ایکس، سیتی‌بانک، سی‌تی‌بانک، جی‌پی‌مورگان و اچ‌اس‌بی‌سی ماهواره‌های عملیاتی خود را برای آسیا، در سنگاپور مستقر کرده‌اند. ما قبلا در وب‌سایت راه ‌پرداخت و همچنین هفته‌نامه عصر تراکنش به نمونه‌هایی از استارت‌آپ‌های فین‌تک، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌های مالی در سنگاپور پرداخته‌ایم.

با این وجود بخشی از این اکوسیستم توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. سنگاپور نه‌تنها به خاطر محیط کسب‌وکار کارآمد خود و دولت حمایتگر آن، بلکه به‌دلیل میزبانی شرکت‌های جذاب زنجیره بلوک که نقش موثری در اکوسیستم جهانی زنجیره بلوک بازی می‌کنند، شناخته شده است.

علاوه بر این، سنگاپور در ماه‌ها و سال‌های گذشته به‌دلیل برگزاری مجموعه‌ای از رویدادهای مرتبط با زنجیره بلوک مورد توجه جهانیان در عرصه فناوری قرار گرفته بود.

سنگاپور

جمهوری سَنگاپور کشوری در جنوب شرقی آسیا به پایتختی شهر سنگاپور است. سنگاپور در جنوب شبه جزیره مالایا واقع شده و کوچکترین کشور جنوب شرقی آسیا است. سنگاپور با مساحت ۷۱۸ کیلومتر مربع کمی کوچکتر از بحرین است. این کشور که از تعدادی جزیره تشکیل شده، در جنوب شرقی آسیا واقع شده و یکی از مراکز بزرگ تجاری داد و ستد کالا در جهان است. سنگاپور یکی از ۳ کشور-شهر مستقل کنونی در جهان است. از زمان استقلال در سال ۱۹۶۵، به یکی از پررونق‌ترین کشورهای جهان تبدیل شده و امروز یکی از پرترددترین بندرهای دنیاست. سنگاپور از لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر است، اما اقتصاد آن که متکی بر بخش خدمات و صنعت است، رشد و شکوفایی فراوانی داشته و این کشور را به یکی از ثروتمندترین مناطق دنیا تبدیل کرده‌است. به نحوی که هم‌اکنون چهارمین مرکز اقتصادی بزرگ دنیا و سومین مرکز بزرگ پالایش نفت در دنیا به‌شمار می‌آید.

 

در پایان اکتبر ۲۰۱۶، بخش مالی سنگاپور (MAS) و مدیر شرکت Andhra Pradesh (GoAP) طبق توافقی مشترک در زمینه فین‌تک متعهد شدند که در بازارهای زیرمجموعه خود خدمات نوآورانه مالی را در اولویت قرار دهند. بر اساس این توافق این دو مجموعه به‌دنبال پروژه‌ها و تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای مانند پرداخت دیجیتال و زنجیره بلوک خواهند بود و برای توسعه یک سیستم آموزشی در حوزه فین‌تک همکاری خواهند کرد. MAS و  GoAPهمچنین توافق کردند تا روندهای حوزه فین‌تک و موضوعات قانون‌گذاری مرتبط با خدمات مالی را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

در آغاز نوامبر ۲۰۱۶، Senjo Group، شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی از دفتر مدیریتی جدید خود در سنگاپور بهره‌برداری کرد. این شرکت پیشرو در زمینه تکنولوژی مالی ساختمانی ۵۶ طبقه در مرکز تجاری سنگاپور (One Raffles Place) را در اختیار خود گرفت. این هلدینگ خصوصی از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرده و شرکت‌های پرداخت و تکنولوژیک در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا را زیرمجموعه خود قرار داده است.

Yoshio Tomiie مدیر این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری در گفت‌وگوی خبری خود اظهار می‌کند: «سنگاپور با اکوسیستم نوآورانه خود، استعدادهای انسانی فراوان و زیرساخت فوق‌العاده؛ جایگاه حسادت‌برانگیزی را به‌عنوان مرکز تکنولوژی مالی آسیا به دست آورده است. سنگاپور به‌دلیل شرایط فضای کسب‌وکار ایده‌آل در انتخاب دفاتر مدیریتی شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی بهترین انتخاب است!»

چند وقت پیش نیز موسسه نوآوری مالی R3 با همکاری بخش مالی سنگاپور (MAS) به راه‌اندازی اولین مرکز تکنولوژی دفاتر مالی توزیع‌شده (DLT) در آسیا اقدام کرد تا با این روش حضور خود در منطقه را قدرتمند‌تر کند. آزمایشگاه R3 در آسیا شامل یک واحد تحقیق و توسعه و محلی برای استقرار و دیدار متخصصان تکنولوژی‌های DLT، نوآوران و رهبران کسب‌وکار است. این آزمایشگاه در مرکز تجاری سنگاپور مستقر است و اعضای آن را کارمندان ارشد R3 و تیمی از متخصصان فنی و تجاری از جمله دانشگاهیان و صاحبان فناوری محلی تشکیل می‌دهند.

کمی پس از آن، طی فستیوال فین‌تک سنگاپور، آی‌بی‌ام پروژه مبتنی بر زنجیره بلوک را با استارت‌آپ فین‌تک سنگاپور به نام KYCK معرفی کرد تا به ارائه‌دهندگان خدمات مالی این امکان را بدهد که با سرعت بیشتری مشتریان خود را به محیط‌های امن‌تر منتقل کنند. این و دیگر پروژه‌های KYCK که از زنجیره بلوک آی‌بی‌ام استفاده می‌کنند، این قول را به مشتریان می‌دهند که زمان و هزینه ایجاد حساب برای آنها کاهش پیدا کند.

در اوایل اکتبر ۲۰۱۶ نیز آی‌بی‌ام اظهار کرد که با استارت‌آپی از سنگاپور به نام FreshTurf همکاری می‌کند. این استارت‌آپ با استفاده از سرویس‌های ابری و زنجیره بلوک آی‌بی‌ام و با همکاری توسعه‌دهندگان و طراحان IBM Bluemix Garage به‌‌دنبال بستر دفاتر توزیع‌شده‌ای است که به‌صورت اختصاصی برای مدیریت تراکنش‌های مالی بین فروشندگان، تامین‌کنندگان و مشتریان ایجاد کند. این شبکه با این هدف طراحی شده است که فرایند ارسال محصول از زمان خروج از کارخانه تا رسیدن به دست مشتری بهبود یابد.

IBM Bluemix Garage مرکزی است که توسعه‌دهندگان، مدیران محصول و طراحان دور هم جمع می‌شوند تا Bluemix را توسعه دهند. Bluemix Garage سنگاپور یکی از جدیدترین مراکز آی‌بی‌ام از این شبکه بزرگ است که قبلا در سانفرانسیسکو، لندن، تورنتو، نیس و توکیو نیز افتتاح شده بود.

همچنین مدتی قبل بود که بانک OCBC اولین بانک در آسیای جنوب شرقی شد که از تکنولوژی زنجیره بلوک در خدمات انتقال پرداخت داخلی و خارجی خود بهره برد. استفاده از شیوه‌های پرداخت زنجیره بلوک به شکل گسترده‌ای بهره‌وری، شفافیت و امنیت را افزایش داده و هزینه را کاهش خواهد داد. همچنین تجربه بهتری را برای مشتری خلق خواهد کرد. اولین تراکنش مبتنی بر زنجیره بلوک موفق در سنگاپور در ۸ نوامبر ۲۰۱۶ بین دو بانک OCBC مالزی و بانک سنگاپور رخ داد که توسط بانک OCBC و شرکت خصوصی BCSIS طراحی شده بود.

 

اکوسیستم استارت‌آپ‌های زنجیره بلوک در سنگاپور

جامعه استارت‌آپی زنجیره بلوک در سنگاپور جامعه نسبتا متنوعی است و شامل شرکت‌هایی می‌شود که راهکاریی در زمینه‌های انطباق‌پذیری و امنیت، پرداخت، راهکارهای سازمانی، ID، تجارت، املاک، زیرساخت و… ارائه می‌دهند. برخی از این شرکت‌ها و محصولاتی که عرضه می‌کنند را با هم بررسی می‌کنیم:

Acronis استانداردهای حفاظت از داده‌های ذخیره‌شده در فضای ابر را از طریق تهیه فایل‌های پشتیبانی، بازیابی در زمان سوانح، همسان‌سازی امن فایل‌ها و راهکاری‌های اشتراک‌گذاری ارائه می‌دهد. این استارت‌آپ با استفاده از موتور Acronis AnyData سیستم حفاظتی آسوده، کامل و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای تمامی فایل‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های عامل را در هر بستری اعم از مجازی، فیزیکی، ابری و موبایل تامین می‌کند. این شرکت از سال ۲۰۰۳ تاکنون اطلاعات بیش از پنج میلیون کاربر و ۵۰۰ هزار کسب‌وکار را در ۱۴۵ کشور دنیا حافظت می‌کند و توانسته با ثبت بیش از ۱۰۰ پتنت ویژگی‌هایی همچون مهاجرت، کپی‌برداری و جایگذاری را به خود اضافه کند.

Agriledger برنامه موبایلی است که از سیستم‌های رمزنگاری توزیع‌شده برای ارائه شیوه‌ای جهت حفاظت امن اطلاعات کشاورزان استفاده می‌کند. این برنامه به کشاورزان کمک می‌کند تا شیوه توزیع خود را مشخص کنند، از هدر رفتن محصولات جلوگیری کنند و بدانند کدام بازار آماده پذیرش محصولات آنهاست. Agriledger زمانی یکی از استارت‌آپ‌های شتاب‌دهنده بخش مالی سنگاپور (MAS) بود.

زبان

در سنگاپور چهار زبان انگلیسی، مالایی، چینی و تامیل به عنوان زبان‌های رسمی شناخته می‌شوند. اما درمجموع ساکنان این کشور با نزدیک به بیست زبان مختلف تکلم می‌کنند که این امر نشان‌دهنده تنوع گسترده زبانی و فرهنگی در سنگاپور می‌باشد. بسیاری از تابلوها و علائم در سنگاپور به چهار زبان رسمی نوشته شده‌اند. در سنگاپور سیاست رسمی آموزشی به ترتیبی است که دانش‌آموزان به طور هم‌زمان زبان انگلیسی و زبان مادری خود را می‌آموزند.

 

Attores بستری توزیع‌شده است که امکان ارائه قراردادهای هوشمند زنجیره بلوک به‌عنوان خدمات را ارائه می‌دهد. قراردادهای هوشمند، پروتکل‌های کامپیوتری هستند که اجرای توافقات مالی را اجباری می‌کنند.

BitX ارائه‌دهنده کیف‌ پول‌های امن برای ذخیره‌سازی، تبادل و فروش بیت‌کوین است و فروشندگان می‌توانند با یکپارچه‌سازی این سیستم در زمان فروش محصولات خود پذیرای بیت‌کوین نیز باشند.

BlockChain Foundry بستر خدمات سازمانی مبتنی بر زنجیره بلوک و نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند به‌سرعت دفاتر مالی توزیع‌شده را طراحی، پیاده‌سازی و عملیاتی کنند. این استارت‌آپ به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که آزمایشگاه نوآوری زنجیره بلوک خود را پیاده‌سازی کنند و برنامه‌های مختلف زنجیره بلوک را بررسی و این تکنولوژی را با حداقل هزینه و زمان بررسی کنند.

CoinGecko شرکت بصری‌سازی داده‌ و تحلیل‌هاست که تمامی داده‌های عددی و کیفی را برای رده‌بندی ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد و با استفاده از الگوریتم‌های اختصاصی خود میزان ارزش این ارزها را نسبت به رقبایشان مشخص می‌کند.

CoinHako کیف پول بیت‌کوین است که برای مشتریان امکان خرید، فروش و برقراری امنیت بیت‌کوین را فراهم می‌کند. این استارت‌آپ اصالتا در سیلیکون‌ولی ایجاد شده است، اما در حال حاضر در سنگاپور مستقر است تا برای کشورهای آسیایی خدمات‌رسانی کند.

CoinPip سرویس پرداخت B2B مبتنی بر زنجیره بلوک برای کسب‌وکارها است و امکان پرداخت سریع‌تر به تامین‌کنندگان و کارکنان که از راه دور با شرکت فعالیت می‌کنند را فراهم می‌کند.

Digital Billions شرکت تکنولوژیکی است که به شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند باقدرت پیش بروند، نوآوری داشته باشند و در زمره رقابت قرار بگیرند. این شرکت چهار بازوی مهم دارد؛ تکنولوژی زنجیره بلوک، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، بازاریابی دیجیتال و مشاوره. این شرکت مجموعه‌ای از محصولات و راه‌حل‌ها برای حل مشکلات تجاری، هویت دیجیتال مانند KYC، کیف‌ پول‌های دیجیتال، امضای دیجیتال، تبادل دارایی و یکپارچگی داده ارائه می‌دهد.

DigixGlobal سیستم اثبات وجود دارایی و مالکیت در زنجیره بلوک را توسعه داده است. در هر گام از مسیر اسنادی بر مالکیت مبتنی بر IPFS و اتریوم منتشر می‌شوند.

Dragonfly Fintech بستر زنجیره بلوک سنگاپور برای سیستم‌های مالی از جمله پرداخت و پاک‌سازی است. بنیانگذار آن شخصی به نام Lon Wong یک کارآفرین سریالی در زمینه تکنولوژی است و پتنت متد تجارت فین‌تک را در کارنامه خود دارد.

DX Markets تکنولوژی زنجیره بلوک را با فرایندهای مالی سازمانی ترکیب می‌کند و به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در سازمان منجر می‌شود. در شرکت‌هایی که سیستم مالی داشته باشند که قادر به پذیرش تکنولوژی‌های ساختارشکنانه در چرخه کسب‌وکار خود باشند، به بهبود عملیات‌ها و ایجاد جریان‌های درآمدی جدید منجر می‌شود.

GoCoin ارائه‌دهنده تمام فرایندهای خدمات پرداخت است. تمرکز اصلی شرکت روی بیت‌کوین است، ولی به‌صورت مداوم به‌دنبال واحدهای پولی جدید است تا امکان پذیرش آنها از طریق فروشندگان را به‌راحتی فراهم کند. این استارت‌آپ به مشتریان این امکان را می‌دهد که با هر واحد پولی که دوست دارند، پرداخت کنند و فروشندگان نیز با هر واحد پولی که دوست دارند، پول را دریافت کنند.

Keychain بستر تشخیص هویت توزیع‌شده‌ای ایجاد کرده است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند مشکل اساسی تشخیص هویت را به شیوه‌ای که امکان یکپارچه‌سازی کامل و تمییز آن با سیستم‌ها و فرایندهای فعلی وجود داشته باشد، حل کنند. یکپارچه‌سازی بی‌نظیر به‌جای جایگزینی سیستم‌های پیشین مزیت کلیدی این نوآوری قدرتمند است.

KYC-chain بستری فوق‌العاده است که بر اساس امنیت زنجیره بلوک و تکنولوژی قراردادهای هوشمند ساخته شده است و به بانک‌ها و مؤسسات مالی این امکان را می‌دهد که داده‌های KYC خود را به شیوه‌ای قابل اعتماد و ساده مدیریت کنند.

KYC-chain یک اجماع کامل از هویت افراد در بالاترین سطح اعتماد ایجاد می‌کند و سطح جدیدی از سادگی فرایندهای افزودن مشتریان جدید به سیستم مالی را به وجود می‌آورد و در عین حال تمامی استانداردهای لازم را نیز رعایت می‌کند.

Magnr حساب‌های ذخیره بیت‌کوین با سود مشخص ارائه می‌دهد و یک محصول یکتا در حوزه سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. این سیستم از دفاتر عمومی زنجیره بلوک برای محسابه و واریز سود استفاده می‌کند. با خدمتی که این شرکت ارائه می‌دهد، به‌سادگی می‌توانید بیت‌کوین‌های خود را پس‌انداز کنید تا بدون نیاز به مدیریت روزانه و هزینه‌ اضافی، سود آن به حساب‌تان واریز شود. مشتریان Magnr کسانی هستند که بیت‌کوین را برای کوتاه‌مدت قرض می‌گیرند و به ازای آن اندکی سود پرداخت می‌کنند و در نهایت این شرکت نیز برای کسانی که بیت‌کوین‌های خود را ذخیره کرده‌اند، سود واریز می‌کند.

Nickel برنامه موبایل مبتنی بر زنجیره بلوک است که امکان ارسال پول برای مهاجران به خانواده‌هایشان را فراهم می‌کند. این استارت‌آپ به‌دنبال ایجاد سیستمی است که فرایند انتقال وجه بین‌المللی برای شرکت‌های کوچک و متوسط منطقه را تسهیل کند و درصد دریافت‌شده از تبادل پول را به حداقل برساند.

Nickel با ایجاد اسناد اصلی غیرقابل انکار و دیجیتال، خطاها، مشکلات و خطرات کلاهبرداری در دادوستدهای مالی را کاهش می‌دهد. تمامی نسخ دیجیتال و همچنین کپی‌های آنها دارای چرخه زمانی کامل و قابل ردیابی هستند. با استفاده از زنجیره بلوک‌های شخصی، استفاده‌کنندگان از این سیستم کنترل تمام داده‌های خود را در دست دارند و دیگر نیازی به شخص سوم احساس نمی‌کنند.

Otonomos بستری برای مدیریت یک شرکت، مبتنی بر زنجیره بلوک مانند مدیریت بیت‌کوین در کیف پول ایجاد کرده است. با این روش سهام شرکت روی زنجیره بلوک کدگذاری می‌شود و جابه‌جایی این ارزش سهام به اندازه خرید با بیت‌کوین راحت است.

Quantified Assets شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی در سنگاپور است که به ارائه آموزش و خدمات ذخیره‌سازی و تجارت فلزات گران‌قیمت و ارزهای رمزپایه می‌پردازد. از بین تمامی بسترهایی که این شرکت بر عهده دارد، می‌توان به خودپردازهای بیت‌کوین، بستر پرداخت قبوض با بیت‌کوین، راهکارهای زنجیره بلوک و کارتخوان‌های بیت‌کوین اشاره کرد.

REIDAO یک سازمان غیرمتمرکز خودکار (DAO) در زمینه معاملات املاک است. با افزایش قیمت املاک افراد با توان کم مالی امکان سرمایه‌گذاری در بخش املاک را از دست می‌دهند، ولی این شرکت امکان سرمایه‌گذاری برای همگان را فراهم می‌کند. کاربران این سیستم حتی می‌توانند با ۱۵۰ دلار صاحب ملک شوند.

مذهب

سنگاپور یک کشور چند مذهبی است. بر طبق آمار سال ۲۰۱۰ میلادی در مورد افراد بالای ۱۵ سال، ۴۴٫۲٪ افراد مقیم سنگاپور (به غیر از گردشگران و کارگران مهاجر) پیرو مذاهب بودایی و تائو هستند. همچنین ۱۸٫۳٪ جمعیت این کشور مسیحی، ۱۴٫۷٪ مسلمان، ۵٫۱٪ هندو و ۰٫۷٪ نیز پیرو ادیان دیگر هستند. ۱۷٪ از جمعیت سنگاپور نیز پیرو هیچ مذهبی نیستند.

 

Ripple Singapore یک درگاه است که از شبکه Ripple برای خریداری، ذخیره‌سازی و تبدیل فلزات گرانبها به ارز‌های مختلف استفاده می‌کند.

Tembusu Systems بسترهای مورد اعتماد (TRUST) که به شکل زیرساخت‌های جهانی با فناوری‌های پیشرفته هستند، ایجاد می‌کند که به اعضای جامعه امکان انتقال و مدیریت دارایی‌هایشان را به‌صورت آنی و امن می‌دهد. این شرکت یک TRUST بزرگ ارائه می‌دهد که از تکنولوژی زنجیره بلوک توزیع‌شده برای مدیریت دارایی شخصی مانند مدیریت ارزهای رمزپایه، دارایی‌های درون بازی‌های کامپیوتری یا هر چیز دیگری که نیازمند ثبت اسنادی است، استفاده می‌کند. Tembusu Systems خدمات خود را برای کسب‌وکارها، دولت و مردم عادی ارائه می‌دهد.

Toast یک سیستم ارسال نقطه‌به‌نقطه پول با استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوک ایجاد کرده است. پول به‌صورت آنی به دیگران ارسال می‌شود و نیازی به هیچ واسطی مانند بانک وجود ندارد و صرفا کارمزد ۰.۵ درصد از آن کاسته می‌شود. این تکنولوژی از USD/SGD/HKD/THB/BTC روی کیف پول دیجیتال خود و کارت اعتباری VISA پشتیبانی می‌کند.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا