خودروصنعت، معدن، تجارت

گمرک ادعای قاچاق خودروهای لوکس را تکذیب کرد

گمرک جمهوری اسلامی ایران در واکنش به سخنان رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: ادعای ورود ۵۳۶۲ دستگاه خودرو لوکس و ۶۰۰ دستگاه دیگر، به صورت قاچاق کذب محض است.

«امیر خجسته» رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ۲ موضوع مجزا را درباره قاچاق خودرو از گمرک های کشور مطرح کرد: نخستین مورد آن به واردات ۵۳۶۲ دستگاه خودرو لوکس برمی گردد و مورد بعدی درباره ورود ۶۰۰ دستگاه خودرو توسط خانم م.د.د است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، شبکه پیام رسان گمرک جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه در بیانیه ای نوشت: متاسفانه این نماینده مجلس با استناد به پاره ای از گزارش های دفتر بازرسی گمرک ایران در سال های گذشته در خصوص برخی پرونده ها، موضوعات را وارونه جلوه داده است و باید پاسخ دهد چگونه این خودروها در داخل کشور شماره گذاری شده اند و آیا پروانه گمرکی یا پته الکترونیکی برای این خودروها صادر شده است یا خیر.

در توضیح گمرک آمده است: اینکه این خودروهای لوکس با استفاده از کارت های بازرگانی یکبارمصرف وارد کشور شد و کارت بازرگانی به نام یک پیرزن روستایی بود و پس از واردات مالیات کارت پرداخت نشده است، آیا به گمرک مربوط می شود و باید گمرک پاسخگو باشد یا نهادی که برای او کارت بازرگانی صادر کرده است؟

در این بیانیه یادآوری شده است: با عنایت به مصوبه دهم تیرماه ۱۳۸۲ هیات وزیران واردات انواع خودرو و کامیون و ماشین‌آلات راهسازی منوط به داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش و اخذ گواهی نمایندگی از مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت، گواهی های سه‌گانه سازمان‌های ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت است.

«همچنین با توجه به لینک ارتباط الکترونیکی گمرک ایران با سازمان‌‌های همجوار از جمله صدور کارت ترخیص راهور ناجا (مرکز شماره‌گذاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)، در عمل امکان ورود غیرقانونی خودرو و صدور پلاک میسر نیست».

گمرک در این بیانیه می افزاید: به موجب مصوبه هیات دولت، ساکنان مستقر در محدوده مناطق آزاد تجاری می‌‌توانند با خودروهای وارداتی خود فقط در محدوده و شعاع تعیین شده و براساس پلاک صادر شده از سوی مناطق آزاد تردد کنند. بنابراین آمار ارائه شده مبنی بر ورود ۵۳۶۲ خودرو لوکس به صورت قاچاق از گمرک کذب محض است.

** ورود ۶۰۰ دستگاه خودرو

«موضوع دیگر درباره ورود ۶۰۰ دستگاه خودرو توسط خانم م.د.د است. یادآور می‌شود این خودروها با رعایت ضوابط فنی پس از اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و با اخذ حقوق ورودی مربوط از گمرک ترخیص شده و مشمول مقررات قاچاق نبوده است».

گمرک ادامه می دهد: متاسفانه واردکنندگان سودجو با کارت بازرگانی افراد غیر، خودرو لوکس وارد می‌کرده اند که موضوع توسط گمرک شناسایی و به مراجع قانونی ذی‌ربط اعلام شده است.

«گمرک به عنوان یک سازمان مجری هیچگونه دخالتی در صدور کارت بازرگانی صادر شده از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ندارد و پس از اخذ مجوز ورود (ثبت سفارش) از وزارت صنعت، معدن و تجارت و پرداخت حقوق ورودی، به ترخیص کالا با رعایت سایر مقررات مکلف است».

اطلاعات همه خودروهای ترخیص شده از گمرک در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت شده است و به تفکیک پروانه های گمرکی صادر شده وجود دارد و حتی یک دستگاه خودرو وارداتی نیز بدون اخذ مجوزها و حقوق ورودی و سود بازرگانی از گمرک ها ترخیص نشده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران بارها درباره واردات خودرو لوکس با استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف به نام افراد روستایی هشدار داده است.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا