صنعت، معدن، تجارت

هدفگذاری ۶۰ میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی ایران و چین

وزیر صنعت، معدن و تجارت اقتصادهای دو کشور ایران و چین را مکمل یکدیگر دانست و گفت: برای مبادلات اقتصادی دو کشور هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری شده است که قابل دسترسی نیز هست.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نفت، محمد شریعتمداری در دیدار با رییس اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین، با اشاره به اینکه ایرانی‌ها همکاری چینی‌ها را در دوران سخت پیش از برجام فراموش نمی‌کنند، افزود: دولت و ملت چین در کنار دولت و ملت ایران در دوران تحریم ها ایستاد تا این مسیر را پشت سر گذاشتیم و اینک در پسابرجام علاقمند هستیم برای توسعه همه جانبه روابط قدم‌های مستحکمی برداریم.

وی تشکیل شرکت‌های مشترک و بهره گیری از ظرفیت‌های تجاری، تولیدی و اقتصادی ایران در منطقه را از سیاست‌های عمومی دولت دانست و تصریح کرد: برای تحقق اهداف زیر ساخت‌های لازم از جمله تسهیل روابط بانکی میان دو کشور باید تأمین شود.

همچنین بخوانید

ظرفیت حمل بار معدنی باید به سالانه ۱۱۰ میلیون تن برسد

شریعتمداری ایران را سرزمینی بکر برای سرمایه گذاری های سودآور توصیف کرد و یادآور شد: حدود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که باید این رقم را در مدت کوتاهی به ۲۵ هزار کیلومتر نیز افزایش دهیم. از سوی دیگر ظرفیت حمل و نقل بار معدنی با استفاده از خطوط ریلی ۲۸ میلیون تن است که این رقم نیز باید به ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد نیازمند ۱۸۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی هستیم، گفت: چین می تواند نقش قابل توجهی در تأمین این سرمایه خارجی ایفا کند. بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه ظرفیت تولید خودرو کشور است که با استفاده از سرمایه گذاری‌هایی از این دست می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.

شریعتمداری با یادآوری اینکه روابط بخش خصوصی دو کشور تعریف شده است، افزود: اتاق‌های بازرگانی دو کشور ساختارهای ارتباطی با هم دارند اما شرکت‌های دو کشور باید به صورت مستقل برای تشکیل شرکت‌های مشترک بیش از این خود را نشان دهند که در جهت شناخت پتانسیل‌ها و قابلیت‌های دو کشور برای فعالیت شرکت‌های مختلف باید قدم‌های مؤثری برداشته شود.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی ایران و چین در مقاطعی که قیمت نفت بالا بود به حدود ۵۴ میلیارد دلار نیز رسید، ادامه داد: برای مبادلات اقتصادی دو کشور هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری شده است که قابل دسترسی نیز هست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر برنامه دولت جهت تکمیل زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی، تصریح کرد: توسعه اکتشافات و استخراج در حوزه معادن فلزی و غیر فلزی و ساخت ماشین آلات سنگین برای استخراج معادن پتانسیل‎های خوبی برای همکاری میان دو کشور خواهند بود.

شریعتمداری با اشاره به افتتاح دو کارخانه پترو پالایش مسجد سلیمان و فولاد شادگان با مشارکت چینی‌ها، گفت: ایمیدرو حدود چهار میلیارد دلار پروژه مشترک با چینی‌ها دارد و حجم قراردادهای مشترک ایدرو با چین حدود یک میلیارد دلار است.

وی با استقبال از توسعه همکاری‌ بانک‌های خصوصی دو کشور و تشکیل یک کارگروه مشترک برای پیگیری مذاکرات دو طرف، افزود: اقتصادهای دو کشور مکمل همدیگر هستند و امیدوارم به عنوان دو کشور مهم جاده ابریشم شعار “یک کمربند- یک جاده” را با همدیگر محقق کنیم.

فاینانس و تامین مالی پروژه‌های مشترک باید با جدیت دنبال شود

رییس اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین نیز در این دیدار از تشکیل کارگروه مشترک برای تداوم و پیگیری مذاکرات و توافقات انجام شده استقبال کرد و گفت: رشد اقتصادی چین به صورت بسیار سالم از ۶.۳ درصد به ۶.۸ درصد رسیده است و هدف گذاری رشد اقتصادی ۷ درصد را در دستور کار داریم که ایران در رسیدن به این هدف می تواند به ما کمک کند.

وانگ یانگو با تشریح دستاوردهای چین در حوزه زیر ساخت‌ها، یادآور شد: در این زمینه تکنولوژی‌های نوینی را به دست آوردیم ولی به لحاظ کمبود منابعی مانند نفت و مواد معدنی نتوانستیم این روند را افزایش دهیم و حوزه استخراج و پالایش مواد معدنی پتانسیل خوبی برای گسترش همکاری‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به تأکیدات مقامات ایرانی در خصوص حمایت از بخش خصوصی در دیدارهای گذشته، گفت: در این سفر هیأتی از بخش خصوصی را برای انجام مذاکرات به ایران آوردیم.

یانگو با بیان اینکه موضوع فاینانس و تامین مالی پروژه های مشترک باید با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: موضوع فاینانس اگر از طریق بانک‌های دولتی تأمین نشد، بانک‌های خصوصی، بیمه‌ها و شرکت‌های تامین کنننده فاینانس می‌توانند ما را در این زمینه یاری کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا