صنعت، معدن، تجارتمعدن

نخستین کارخانه آهن اسفنجی با مدل پِرِد به طور رسمی افتتاح شد

کارخانه فولاد شادگان به عنوان نخستین کارخانه ای که از تکنولوژی پِرِد استفاده می کند، به طور رسمی و با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اسحاق جهانگیری در این مراسم که وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین رییس هیات عامل ایمیدرو حضور داشتند، گفت: تولید آهن اسفنجی با روش ایرانی PERED دستاورد بزرگ مهندسان ایرانی است.

وی تاکید کرد: کشور پتانسیل بالایی دارد و حرکت عظیمی در توسعه کشور اتفاق افتاده است.

همچنین بخوانید

مهدی کرباسیان در این مراسم رییس هیات عامل ایمیدرو نیز اظهار داشت: این منطقه نیاز به اشتعالزایی و حمایت داشت و راه اندازی این کارخانه هدف فوق را ممکن کرد. میزان اشتغال این کارخانه طبق برنامه ریزی ها تا ۱۰۰۰ نفر خواهد رسید.

به گفته کرباسیان، با راه اندازی آهن اسفنجی شادگان، پشتوانه ای برای تامین تولید شمش فولاد خوزستان ایجاد شد. وی تاکید کرد: این پروژه در زنجیره فولاد و تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیر قابل توجهی دارد.

کرباسیان افزود: پیش از این یعنی تا سال ۹۱ صادرات آهن اسفنجی نیز نداشتیم اما در حال حاضر صادرات در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی، از ابتدای سال جاری ۵۰۰ هزار تن صادرات اهن آسفنجی داشته ایم. رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: وزیر صنعت معدن و تجارت توجه خاصی به بخش معدن و صنایع معدنی دارد که این امر کمکی برای توسعه این بخش محسوب می شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین در مصاحبه مطبوعاتی برنامه افتتاحیه اظهار داشت: بهره برداری آزمایشی از آهن اسفنجی شادگان از مرداد ماه آغاز شده است و تاکنون ۱۲۰هزار تن آهن اسفنجی در این کارخانه تولید شده است.

وی یادآور شد: تاکنون ۱.۶ میلیون تن ظرفیت جدید تولید آهن اسفنجی از طرح های استانی فولاد به ظرفیت تولید این ماده در کشور افزوده شده است.کرباسیان همچنین از مشارکت شرکت فولاد خوزستان و سهم ۶۵درصدی آن در این طرح استانی فولاد تشکر کرد.

آهن اسفنجی شادگان به فولاد خوزستان واگذار می شود

کرباسیان تصریح کرد: این کارخانه در نهایت به شرکت فولاد خوزستان واگذار می شود. آهن اسفنجی شادگان،‌ سبب رشد ظرفیت تولید شرکت فولاد خوزستان می شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره وضعیت تولید زنجیره فولاد گفت: با همت دولت یازدهم و با توجه به اولویت های معدن و صنایع معدنی، در هشت ماه ابتدای سال تولید کنسانتره ۱۸درصد،‌ گندله ۲۶ درصد، آهن اسفنجی ۱۴درصد و شمش ۱۲ درصد رشد یافت.

وی همچنین خبر داد: ستاد زنجیره فولاد کار را آغاز کرده و دبیرخانه این ستاد در شرکت ملی فولاد مستقر است. کرباسیان: ما معتقدیم زنجیره فولاد جزو طرح های توسعه ای کشور است و باید به خوبی آن را مدیریت کرد.

عباس تفضلی مدیر عامل فولاد شادگان نیز در مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: فولاد شادگان بعد از تلاش های زیاد و کمک ایمیدرو مجددا فعال شد. در صورتی که از سال ۸۶ آغاز به کار کرده و دچار ایستایی شده بود.

به گفته وی، طبق برنامه ریزی انجام شده،‌سال آینده به ۷۰درصد از ظرفیت تولید کارخانه آهن اسفنجی خواهیم رسید. ظرفیت تولید این کارخانه ۸۰۰هزار تن آهن اسفنجی در سال است. وی ادامه داد: ۱۴۳ نفر از نیروهای شاغل از طریق آزمون جذب شدند. از خارج از استان هم جذب نیرو نداشته ایم.

وی افزود: مواد اولیه تولید آهن اسفنجی، در حال حاضر از شرکت فولاد خوزستان تامین می شود.

محمد کشانی مدیر عامل فولاد خوزستان نیز اظهار داشت: با توجه به افق ۱۴۰۴ و برنامه ۵۵ میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد، شرکت فولاد خوزستان سهم ۱۳ و ۶ دهم درصدی از این برنامه دارد.

وی افزود: سال قبل ۳.۶ میلیون تن تولید فولاد خام داشتیم و برنامه امسال شرکت فولاد خوزستان تولید ۳.۷ میلیون تن است.

کشانی گفت: توسعه زیر سقفی در این شرکت ۵.۲ میلیون تن است. به گفته وی، سال قبل ۱.۹ میلیون تن صادرات داشته ایم امسال برنامه ۲.۲ میلیون تنی در این بخش داریم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا