بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

شبکه قاچاقچیان تلفن همراه ناشناخته نیستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه قاچاقچیان تلفن همراه خیلی ناشناخته نیست اما اینکه بتوانیم آنها را اثبات و رهگیری کنیم شاید زیاد مشخص نباشد و باید با همکاری سایر دستگاه ها جلوی آن را بگیریم.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص بحث رجیستری و ثبت گوشی های تلفن همراه در بازار افزود: این بحث یکی از موضوعاتی است که تاریخچه آن به سال ۸۴ بازمی گردد. وی ادامه داد: در آن زمان بحث قاچاق گوشی های تلفن همراه یکی از موضوعات مهم پیش روی مسئولان آن زمان بود.

آذری جهرمی تأکید کرد: اقلامی که در حوزه الکترونیک وارد کشور می شوند از لحاظ استاندارد و سلامتی در گمرک به وسیله سازمان تنظیم مقررات و انرژی اتمی در برخی موارد چک می شوند که به لحاظ سلامت در حد استاندارد باشند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وقتی گوشی قاچاق وارد می شود، نظارت بر سلامت شهروندان به صورت صحیح صورت نمی گیرد.

ثروت نامشروع

وی افزود: طبیعتاً در این جریان کسب و کاری نامشروع در کشور شکل می گیرد که عده ای از راه نامشروع ثروتی را به دست می آورند که خود اقتصاد غیرشفاف و ناسالم را سبب می شود. آذری جهرمی با اشاره به پایمال شدن درآمدهای هنگفتی از بیت المال به موجب قاچاق گوشی های تلفن همراه خاطر نشان کرد: در حال حاضر حق گمرکی پیش بینی شده برای تلفن همراه پنج درصد است که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال است و این در حالی است که کل حقوق حساب شده گمرک در سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. وی ادامه داد: بازار بزرگی پیش روی ما قرار دارد که حدود شش میلیارد دلار است.

نقش اول مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه نیستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه نقش اول را ندارد و مبانی ورودی کالا که گمرک است و سازوکار های کنترل کالا که در اختیار وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد است.

آذری جهرمی تصریح کرد: این امکان در گوشی های تلفن همراه وجود دارد که در حوزه بهره برداری به لحاظ فنی مکانیزمی را به وجود آوریم که گوشی هایی که به طرق غیررسمی وارد شده اند ثبت نشوند.

وی ادامه داد: بنابراین وزارت ارتباطات مجری سیاست های فنی این قضیه است و در هر صورت خلاقیت اینکه این شیوه را چگونه اجرا کنیم که توسط قاچاقچیان مورد سوء استفاده قرار نگیرد موردی است که مورد توجه قرار گرفته است.

آذری جهرمی گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز محوریت این موضوع را بر عهده داشت که وزارت ارتباطات هم عضوی از این کمیته بود و در ماه اول استقرار بنده در این وزارتخانه جلسه ای با وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل دادیم و این موضوع را بررسی کردیم.

وحدت رویه برای مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه

وی با اشاره به وحدت رویه برای مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه افزود: وزارت ارتباطات هماهنگ سازی این مجموعه ها را برعهده گرفت و سیاست های مرتبط با این حوزه به وزارتخانه های دیگر برمی گردد. آذری جهرمی گفت: ما بنابر مسئولیت مان قبول کردیم که این کار را با جدیت پیش ببریم و در چهاردهم آذرماه امسال مدل تجهیزات ساخته شده توسط شرکت اپل مورد رجیستری قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قاچاقچیان چه کسانی هستند؟ افزود: تولیدکنندگان گوشی تجهیزات خود را در خارج از مرزهای ما پیاده سازی می کنند و طبیعتاً واردکنندگان گوشی در کشور چارچوب مشخصی برای خود دارند.

شبکه قاچاقچیان ناشناخته نیستند

آذری جهرمی گفت: شبکه قاچاقچیان خیلی ناشناخته نیستند اما اینکه بتوانیم آنها را اثبات و رهگیری کنیم شاید زیاد مشخص نباشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: وقتی مقررات به خوبی اعمال نمی شود آنها هم راه را برای خود بازمی کنند که اقلام را به صورت قاچاق وارد کشور کنند.

وی ادامه داد: از روزی که ما جلسه را در دفتر خود داشتیم سیستم های فنی ما آماده بود که در گمرک و وزارتخانه ها این امر را پیاده کنند. آذری جهرمی گفت: امروز بیش از صد میلیون گوشی در دست مردم است و آن چیزی که ما را واداشت که با طمانینه حرکت کنیم این بود که زندگی جاری مردم را مختل نکنیم.

وی افزود: اگر مردم ناراضی می شدند این نارضایتی محملی برای سوء استفاده کنندگان پیش می آورد. آذری جهرمی گفت: اینکه در حال حاضر با یک مدل گوشی شروع کرده ایم دلیلی بر این ادعاست که همه جوانب را دقیق می بینیم زیرا فضا، فضایی است که سودهای زیادی برای افراد دارد و تلاش می کند که خود را دور بزند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اینکه چرا واژه فارسی رجیستری استفاده نمی شود افزود: ما خود علاقه داریم که معادل فارسی رجیستری که ثبت گوشی های تلفن همراه است استفاده شود همانطور که در ابتدای برنامه به آن اشاره شد.

نظارت بر بازار و حمایت از مصرف کنندگان

وی در خصوص نظارت بر بازار و حمایت از مصرف کنندگان تأکید کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان در کالاهایی که اجازه دارد ورود می کند و بحث، بحث اجازه است. آذری جهرمی افزود: دستگاه های دولتی باید بر اساس اجازه هایی که دارند در کارهای تعیین شده است وارد شوند.

وی تصریح کرد: اینکه وزارتخانه جلسات مختلفی را با واردکنندگان و تولیدکنندگان تلفن همراه داشت و اطمینان خاطر ایجاد شود که پس از اجرای طرح ما دچار کمبود اقلام در بازار نمی شویم، کانال های رسمی فعالیت های خود را ادامه می دهند و انحصاری در واردات به وجود نیاید.

آذری جهرمی ادامه داد: ضمن اینکه در اجرای این طرح یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار گرفته است بالا بردن بازارهای فروش آنلاین برای کنترل بازار است. وی افزود: برای ایجاد رقابت در این بخش می توانیم از فروش های آنلاین بخش خصوصی که در این حوزه فعالیت می کنند کمک بگیریم تا با دادن مجوز واردات کالاها را خود وارد و توزیع کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص فاصله افتادن بین مرحله اول و دوم گفت: برنامه زمان بندی دقیقی برای اجرای طرح وجود دارد و برای ما مشخص است که کی دقیقاً اتفاق می افتد.

آذری جهرمی با اشاره به تأکید بر پایش در فاز اول افزود: فاز اول این بود که گوشی هایی که از طرق رسمی وارد کشور شده اند شناسه هایشان در سیستم ثبت شود و آنهایی که به طرق غیررسمی وارد شده که حدوداً ۹۵ درصد گوشی ها است باید خودمان بدون دخالت دادن مردم ثبت را انجام می دادیم.

۴۵ روز زمان اجرای مرحله دوم

وی در خصوص فاز دوم گفت: در فاز دوم اعمال مقررات مرحله ای برای گوشی های اپل آغاز شده و تمام مراحل بیش از ۴۵ روز طول نخواهد کشید. وزیر ارتباطات ادامه داد: مردم تا چهاردهم آذرماه هیچ نگرانی از خرید گوشی نداشته باشند و فاز به فاز که اعلام می شود باید نسبت به خرید گوشی و آن برند دقت داشته باشند.

آذری جهرمی گفت: از چهاردهم آذرماه گوشی هایی که در شبکه وارد می شوند باید شناسه شان در گمرک ثبت شده باشد و زمانی که گوشی فعال می شود اگر گوشی در شبکه، شناسایی نشده باشد یک پیامک برای فرد ارسال می شود که گوشی شما در شبکه، ثبت نشده است.

وی افزود: این اقدام برای آنهایی که مسافر هستند و گوشی را در خارج از کشور برای خود دارند انجام شده است اما گوشی های عادی هم تا سی روز می توانند فعال باشند اگر گوشی، همراه مسافر باشد ۳۰ روز فرصت برای پردازش گوشی وجود دارد که ادامه فعالیت بلامانع است.

آذری جهرمی گفت: اگر غیر این صورت باشد گوشی از دسترس در شبکه خارج می شود و در شبکه کار نخواهد کرد و گمرک هم نظرش این است که گوشی که از مبادی رسمی وارد نشده است ما نمی توانیم ثبت کنیم.

وی افزود: در نقطه خرید یک کد فعالسازی برای گوشی های الصاق شده است که با همان کد، لحظه خرید می توانند گوشی را استعلام کنند. آذری جهرمی گفت: توصیه ما به مردم این است که به هیچ وجه و با هیچ استدلالی گوشی را که ثبت نشده است خریداری نکنند.

پخش پکیج های آموزشی در رسانه ملی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پخش پکیج های آموزشی در رسانه ملی در هفته های گذشته افزود: از عملکرد صدا و سیما و آقای علی عسگری برای پوشش این مورد تشکر می کنم. وی ادامه داد: در این بسته های آموزشی، اطلاعات لازم برای داشتن آگاهی جامع در این طرح به مردم داده شده است. آذری جهرمی گفت: کسی که گوشی دارد هیچ مشکلی ندارد و گوشی اش کار خواهد کرد.

تعرفه های مختلف اینترنت

وی در خصوص تعرفه های مختلف اینترنت تصریح کرد: ما یک مدل داشتیم حجمی که افراد یک سرعتی را دریافت می کردند و به میزان مصرف خود حجم خریداری می کردند در مقابل این مدل، دو مدل وجود دارد.

آذری جهرمی افزود: در مدل نامحدود شما یک مداری را به صورت اختصاصی برای خود اجاره کرده اید و در یک مدل هم مدل های دسترسی معروف در دنیا است که به صورت غیرحجمی مرسوم شده است که مدلی خانگی است.

وی گفت: در مدل دوم رفتار خانگی را شبیه سازی می کنند و رفتار یک مصرف کننده خارجی را شناسایی می کنند که مصرف بیشتری دارد و باید پول بیشتری پرداخت کند و کسی که مصرف کمتری دراد باید پول کمتری را پرداخت کند.

آذری جهرمی افزود: در مدل های خانگی حجمی را دارند که به عنوان مصرف خانگی در نظر می گیرند و حد مصرفِ منصفانه است. وی ادامه داد: در مدل های غیرحجمی وقتی به حد مصرف غیرمنصفانه می رسد سرعت را به حداقل کاهش می دهند و مدار را قطع نمی کنند این در حالیست که در مدل حجمی غیرثابت با تمام شدن حجم شما اینترنت شما قطع می شد.

آذری جهرمی گفت: ما بر اساس میزان مصرف کاربران در کشور مطالعه کردیم، اینترنت موبایل ما در دنیا اینترنت گرانی است این در حالیست که اینترنت ثابت در دنیا از اینترنت موبایل گرانتر است.

وی افزود: در حکم انتصاب بنده نکته ای وجود داشت که ما باید به رفع موانع تولید توجه کنیم که این یکی از این موارد است. آذری جهرمی گفت: ما مدل را تغییر داده ایم و این مدل آغاز شده است و این مدل در انتهای دولت قبل مشخص شده بود که سقف مصرف منصفانه را کمیسیون تنظیم مقررات مشخص کرده بود این سقف، سقف پایینی بود و مورد اعتراض قرار گرفت و در آن زمان اجرای مصوبه توقف شد.

وی افزود: بعد از انجام اصلاحیه و نظرسنجی از مردم و اپراتورها چارچوب مشخصی برای آن اعلام شده است. وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات ادامه داد: در بسته قدیمی برای یک سرویس ۲ مگابیت بر ثانیه مبلغ ۳۵ هزار تومان بود با حجم ۱۰ گیگ مصرف به صورت ماهانه، امروز برای همان دو مگابیت بر ثانیه که به صورت تضمینی ارائه خواهد شد به قیمت ۲۵ هزار تومان ارائه می شود.

آذری جهرمی افزود: در تعرفه هایی که در چند روز گذشته شرکت ها ارائه کرده اند این حجم را حدود دو برابر افزایش داده اند و این به معنای آن است که سقف مصرف افزایش یافته و دریافتی کاهش یافته است.

مقایسه سرویس های ارائه شده در ایران با دنیا

وی با اشاره به مقایسه سرویس های ارائه شده در ایران با کشورهای دیگر گفت: ما الان روی سرویس خود که بزرگترین اپراتور ما اعلام کرده است برای ۱۶ مِگابیت­ ۲۱۰ گیگابایت مصرف قرار داده ایم که خیلی تفاوتی با سطح بین الملل ندارد.

آذری جهرمی افزود: ما ابتدای مسیر مدل غیرحجمی هستیم و فکر می کنیم که در سرعت های بالا تا میزان ۹۰ درصد کاهش تعرفه و در سرعت های پایین حدود ۳۵ درصد به صورت متوسط برای مصرف مردم کاهش تعرفه و تخفیف خواهیم داشت.

وی گفت: ما برای سرویس های داخلی و خارجی مشوق هایی را گذاشته ایم که کاربر از آنها استفاده کند و نمونه آن می تواند آی. پی. تی. وی باشد.

شبکه ملی اطلاعات مهمترین پروژه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات مهمترین پروژه است. آذری جهرمی در ادامه افزود: شبکه ملی اطلاعات پروژه ای است که برای گروه های مختلف تعابیر مختلفی دارد.

وی گفت: هم اکنون ابعاد کار در این باره مشخص شده است و هر سه ماه یکبار نیز گزارشی درباره آن ارائه خواهد شد. آذری جهرمی افزود: سه فاز از زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات در در دولت قبل به بهره برداری رسید و پس از آن سندی در شورای عالی فضای مجازی با عنوان سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات تصویب شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد : برنامه فشرده ای با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی جلسات مختلفی در خصوص انطباق آن چیزی که در سه فاز اجرا شده و آن چه که در سند تصویب شده است، انجام شد.

وی گفت : برنامه ما برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات مشخص و ساختار اجرایی آن نیز مشخص شده است. آذری جهرمی افزود: براساس برنامه استخراج شده از شش ماه تا دو سال برای انطباق شرایط کنونی و اجرای کامل سند تبیین الزامات زمانبندی شده است. که آن را هفته آینده به مرکز ملی فضای مجازی ارائه می کنیم.

وضعیت پیام رسان ها

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیام رسان ها گفت: استفاده از شبکه پیام رسان فرمایشی نیست که به مردم بگویم از کدام استفاده کنند واین پیام رسان های باید تلاش کنند، جذابیت ایجاد کنند و برای مردم اعتماد سازی و نیازهای آنان را برطرف کنند.

وی گفت : این بخشی است که به تلاش پیام رسان ها، ‌ احترام گذاشتن به حقوق مردم و مصرف کنندگان و ایجاد خلاقیت های جدید در ارائه سرویس وابسته است. آذری جهرمی با اشاره به برخی از حمایت ها از پیام رسان های داخلی افزود: این پیام رسان ها باید بتوانند مخاطب را جذب کنند و یکی از برنامه ها ما در این دوره این است که به مصوبات شورای عالی فضای مجازی بپردازیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تلاش داریم در دهه فجر نرم افزار و اپلیکیشن دولت همراه را عرضه کنیم و تعدد دسترسی های مردم به خدمات دولت را افزایش دهیم. آذری جهرمی افزود: خیلی از کارها که امروزه از آن برای پرداخت، تشخیص هویت و احراز هویت استفاده می کند، استفاده از خدمات همراه است. وی گفت: با اجرایی شدن این طرح در شاخص ها ارتقا خواهیم داشت و مردم در گوشی های خودشان نیز نرم افزار دولت همراه خواهند داشت که می توانند از طریق آن، خدمات را دریافت کنند.

تقویت دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسشی در خصوص دولت الکترونیک اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که رئیس جمهور همواره بر آن تأکید دارد، موضوع دولت الکترونیک است و شخصاً آن را پیگیری می کند.

آذری جهرمی افزود: یک شاخص بین المللی به نام ای. جی. دی. آی وجود دارد که شاخص ما را در حوزه پیاده سازی و آمادگی در دولت الکترونیک را بیان می کند و بر اساس گزارشات، کشور ما در این شاخص در چهار سال اخیر افت کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: گزارشات بین المللی در سه حوزه است که یکی از آنها موضوع زیرساخت های دسترسی مردم است که در این حوزه، رشد داشتیم. وی گفت: حوزه دیگر، شاخص سواد مردم در بهره برداری از این حوزه است که دارای زیرشاخصه هایی است که در این شاخص نیز رشد داشتیم.

آذری جهرمی افزود: یکی دیگر از حوزه ها نیز شاخص دسترسی مردم در استفاده از امکانات دولت الکترونیک است که در این حوزه نیز افت کردیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بخش های هزینه بر در خصوص دولت الکترونیک را اجرا کردیم و بخش های زیرساختی آن انجام شده و بخش محتوایی آن باقی مانده است.

وی گفت: الکترونیک کردن فرآیندها، به معنای مکانیزه کردن نیست و برخی از فرایندها ذاتاً باید اصلاح شود. آذری جهرمی افزود: یکی از موضوعات در این باره که در حال اصلاح آن هستیم این است که هر سازمانی به صورت مستقل نظام خودش را الکترونیک کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از مهمترین توفیقات دولت الکترونیک اتصال دستگاه ها به یکدیگر و پایش اطلاعات است. وی گفت: کاهش و صرفه جویی در زمان و سهل و آسان کردن انجام کار توسط مردم نیز از دیگر مزایای دولت الکترونیک است. آذری جهرمی افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت، باید زنجیره خدمات را استخراج کنیم و کارها را به صورت زنجیره ای پیش ببریم و مردم برای کارهای متعدد به یک پرتال مراجعه کنند.

کسب و کارهای اینترنتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسشی در خصوص کسب و کارهای اینترنتی اضافه کرد: میزان رخداد اشتباه در این باره کم است و برخی با اهداف خاصی آن را بزرگنمایی می کنند که بگویند اینها بی سر و سامان هستند و اهداف مختلفی نیز پشت سر آن است.

وی گفت: یک نگاه در اینگونه کسب و کارها وجود دارد و معتقدند که یکی از دلایل رشد آنها نبود مقررات دست و پا گیر در بازار است که البته نگاه نادرستی است. آذری جهرمی افزود: باید بپذیریم اینگونه کسب و کارها خیلی اهل مقررات سفت و سخت نیستند و مدل کنترل آنها رقابت و شفافیت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کسب و کارهای آنلاین، خیلی مهم هستند ادامه داد: نیاز خرید آنلاین، نیازی واقعی در کشور است، به هر میزان کسب و کارهایی که در کشور رشد کرده است و مشغول فعالیت هستند، اگر ما مشفقانه کمکشان نکنیم، به سمت کسب و کارهای خارجی هدایت می شود.

پرتاب ماهواره

وی در پاسخ به پرسشی درباره پرتاب ماهواره گفت: در اردیبهشت ماه ماهواره مخابراتی را در مدار ۴۳ و نیم درجه برای حفظ مدارمان قرار دادیم. آذری جهرمی افزود: در دولت دهم یکی از نقاط مهم مداری را از دست دادیم به دلیل آنکه نتوانستیم در آن مدار، ماهواره قرار دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ماهواره های مختلفی آماده شده است که مدتی قبل ماهواره طلوع با ماهواره بر سفیر پرتاب شد و هم اکنون سه ماهواره نیز در نوبت پرتاب قرار دارند.

وی گفت: فرآیند پرتاب باید روال خودش را طی کند و پژوهش ها و تحقیقات ما در این باره متوقف نشده است و کنسرسیومی به پیشنهاد آقای رئیس جمهور در دانشگاه ها در این خصوص تشکیل شده است.

آذری جهرمی افزود: هم اکنون سه ماهواره در دانشگاه ها در حال ساخت است و پژوهشگران مشغول فعالیت هستند اما یکی از اشکالات در خصوص ماهواره های سنجشی این است که باید کاربردها را مشخص کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از برنامه های اساسی و اصلی من مشخص کردن کاربردهای ماهواره ها در بخش های مختلفی مانند محیط زیست، جهاد کشاورزی و یا نیرو است.

وی گفت: یکی از برنامه ها در برنامه ششم توسعه کاهش شکاف دیجیتال و توازن منطقه ای است. آذری جهرمی افزود: خدمات زیادی در تعداد بسیاری از روستاها در دولت قبل فراهم شد و تلاش داریم توسعه خدمات در مناطق روستایی را افزایش دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در صد روز گذشته در حدود هزار روستا با استفاده از ظرفیت های پست بانک، دستگاه های اِی. تی. ام نصب کردیم که روستاییان برای خدمات بانکی از آنها استفاده کنند و تلاش داریم تا آن را توسعه دهیم.

وی گفت: طرح خدمات سلامت برای مراکز بهداشت در حال اجراست که این طرح در دو هزار و ۷۰۰ روستا اجرا شده است و اجرای آن در پنج هزار و ۵۰۰ روستای دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. آذری جهرمی افزود: امروز نیاز روستاها به ارتباطات همانند نیاز روستاییان به آب و برق است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از موضوعات مهم، تبدیل ایران به عنوان هاب منطقه بوده است و در دولت های مختلف مطرح شده است که ایران ظرفیتی برای ترانزیت بین الملل در حوزه دیتا باشد.

وی گفت: در صد روز گذشته اولین قرارداد در این باره به ظرفیت ۳۰۰ گیگ امضا کردیم که بخشی از آن اجرایی شده است و اولین ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال دیتا را اجرا کردیم. آذری جهرمی افزود: ظرفیتی که قرارداد آن را امضا کرده ایم معادل ۵۰ درصد کل آن چیزی است که از ابتدای انقلاب تاکنون داشته ایم.

منبع

ایبِنا

قالب وردپرس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا