انرژی

جبران کمبود آب از طریق شیرین‌سازی آب دریا سیگنال اشتباه است/ مردم باید سواد آبی پیدا کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: این موضوع که می‌توانیم کمبود آب را با شیرین کردن آب دریا جبران کنیم، در حقیقت یک سیگنال اشتباه است؛ چراکه صرف‌نظر از مسائل مالی و زیست محیطی، انتقال آب می‌تواند بنیان یک مسیر غلط توسعه را بنا بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی باقری در میزگرد بررسی نکات مثبت و منفی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در بخش آب در خصوص کلیات برنامه ارائه‌شده از سوی وزیر پیشنهادی نیرو گفت: بارزترین مشخصه این برنامه آن است که نوع تفکر حاکم بر آن با نگرش های قبلی متفاوت است و به دنبال تغییر در نظام مدیریت آب است. امید است این تغییر محدود به وزارت نیرو نباشد و در جامعه و کل کشور و سایر وزارتخانه‌ها نیز این تغییر ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه علی رغم پیوستگی خوب در کلیات برنامه اردکانیان، به اندازه کافی  به بستر نهادی شکل گیری مشکلات آب در گذشته تاریخی توجه نشده است.

او افزود: از دیگر نکات برجسته این برنامه آن است که به اصلاحات در حکمرانی آب اشارات خوبی کرده است، با این وجود در برخی بخشها هنوز رویکرد انفعالی به چشم می خورد به این معنا که هنوز وزارت نیرو مجبور است به دنبال شکل گیری تقاضای فزاینده برای آب به فکر تأمین آن به هر روشی باشد. از این رو عبارت “تأمین پایدار آب” می تواند به گونه دیگری نیز تفسیر شود و به مدیریت مبتنی عرضه منجر شود.

وی بابیان اینکه بر روی افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی تأکید شده است، گفت:‌ این موضوع هرچند بسیار مهم است ولی کافی نیست. بعد مهمتر آن است که جهت‌گیری برنامه‌های توسعه اصلاح شود به طوری که پیشران های غالب که به افزایش مصرف آب منجر شده اند مهار شوند. در این راستا نیاز خواهد بود وزارت نیرو با رویکردی فعال وارد تعامل با سایر وزارتخانه ها نیز بشود تا روی فرایند توسعه در کشور تأثیرگذاری کند. به گفته باقری باید به تغییر سبک زندگی و فعالیت اقتصادی روی بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه به‌طورکلی در برنامه ارائه‌شده وزیر پیشنهادی نیرو سیمای ارایه شده از وضعیت آب کشور ادامه همان نگاه قبلی حاکم است اضافه کرد: حتی در همین نگاه سهم اطلاعات مربوط به وضعیت آب زیرزمینی در این برنامه کم است. در عین حال جا دارد با نگاهی فرابخشی به ارتباط آب با سایر بخش های اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی نیز توجه بیشتری به عمل آید.

وی درباره اینکه در چالش‌های ارائه‌شده در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو موارد مختلفی اشاره شده است، گفت:‌ نوع نگرش سنتی به فرایند توسعه و ارتباط آن با آب قابل برداشت است؛ در شرایط جدید نیاز است در نوع نگاه به آب و انتظار از آن به بازتعریف مفاهیم بپردازیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تفکر سنتی در سایر وزارتخانه‌ها افزود: وزارت نیرو چگونه می‌خواهد با این چالش مواجه شود، پس باید از یک زاویه دیگر به اقتصاد سیاسی آب نیز توجه کنیم.

باقری با اشاره به اینکه کسی تاکنون به ظرفیت اکولوژیک کشور توجه نکرده و به آن اشاره‌ای نداشته، گفت:‌ از نقاط قوت این برنامه آن است که به این موضوع توجه کرده است. همچنین موضوع حکمرانی آب در سطح محلی دیگر موضوعی است که در این برنامه به آن اشاره شده است و از نقاط قوت آن به شمار می رود.

سواد آبی مردم باید ارتقا پیدا کند

از دیگر نقاط قوت این برنامه تأکید آن بر شفاف سازی اطلاعات در بخش آب است که می تواند به ارتقای سواد آبی جامعه منجر شود. به طوری که خود مردم قادر به تجزیه و تحلیل مسایل آبی باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه وقتی ماشین توسعه ناپایدار راه بیفتد، فشارهای زیادی به بخش آب وارد خواهد شد، گفت: فشاری که از این محل بر آب وارد شود، موجب بروز مشکلاتی برای معیشت و بخش کشاورزی خواهد بود.

باقری ادامه داد: وزیر پیشنهادی وزارت نیرو به‌هرحال باید در چارچوب قانون حرکت کند و در برنامه‌های ارائه‌شده از سوی او چند کلیدواژه بسیار خوب وجود دارد. از جمله آن که به بحران آب از زاویه یک فرصت برای ایجاد همدلی و شروع اصلاحات ساختاری در حوزه آب یاد شده است. در برنامه به افزایش ظرفیت مهار آبهای کشور و بخصوص آبهای مرزی تأکید شده است. این نگرش نیاز به تأمل بیشتری دارد. بخصوص در حوزه آبهای مرزی موضوعات هیدوروپولیتیکی باید بخوبی و بدرستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا