خودروصنعت، معدن، تجارت

تخت گاز چین در بازار فروش خودرو

تازه‌ترین آمار رسمی بازار خودرو در چین، نشان می‌دهد که فروش خودرو در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵، معادل ۲۰.۳ درصد افزایش داشته است.

 این درحالی است که پیش از این، به‌دلیل بحران شدید اقتصادی در جهان و همچنین رکود در چین و مشکلات صنعت خودروسازی، فروش خودروهای سواری در این کشور دچار نوسان شدید بود. براساس این افزایش فروش خودروهای سواری در بازار چین، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا تمایل خود را برای دسترسی بیشتر تولیدکنندگان امریکایی به بازارهای چینی اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تعادل ، در سال ۲۰۰۵، چین حتی در میان ۱۰ خودروساز بزرگ جهان نیز حضور نداشت. در این سال حدود ۵میلیون خودرو در این کشور تولید شد که از این میزان خودرو تولید شده، درصد قابل‌توجهی سهم شرکت‌های خارجی بود. طبق آمار در این سال، فروش خودرو سواری در چین کمتر از ۵میلیون اعلام شد. این درحالی است که فروش خودرو در امریکا، در سال ۲۰۰۵، حدود ۱۰ میلیون خودرو بود. همچنین در ژاپن و آلمان نیز، تعداد خودروهای سواری که در سال ۲۰۰۵ به فروش رفته بود، کمتر از ۵میلیون دستگاه گزارش شده است. بنا بر این، امریکا در این سال، با اختلاف قابل‌توجه بازار فروش خودروهای سواری را در کشور در دست داشت. این میزان فروش تا ۴ سال بعد با همین روند ادامه داشت. در سال ۲۰۰۹، چین توانست با ورود به بازارهای صادراتی خودرو، برای نخستین‌بار در تولید خودروهای سواری خود را از مرز ۱۰ میلیون دستگاه، بگذرد و با این میزان فروش خودرو سواری، توانست با اختلاف قابل‌توجهی، رکورد امریکا را نیز در فروش خودرو بشکند. هر چند امریکا نیز با کاهش فروش خودرو سواری در سال ۲۰۰۹ روبه‌رو شد. آلمان و ژاپن نیز، در این‌ سال‌ها نوسان قابل‌توجهی نداشتند. در این سال و پس از آن، بحران اقتصادی غرب که از بخش مسکن در امریکا شروع شد، پس از درگیر کردن بازارهای مالی که منجر به ورشکستگی موسسات بزرگ مالی در غرب شد، به صنعت خودرو امریکا و اروپا نیز سرایت کرد. به نظر می‌رسد همین عامل از مهم‌ترین دلایل کاهش فروش خودرو در بازارهای امریکا در سال‌های اخیر باشد. به‌طوری که فروش خودرو در این کشور تاکنون نتوانسته حتی به مرز ۱۰میلیون دستگاه نزدیک شود. سال ۲۰۰۹ اما برای چین، با جهشی قابل‌توجه همراه بود. در این سال، آمار فروش خودروهای سواری با افزایشی چشمگیر، از مرز ۱۰ میلیون دستگاه گذشت. در سال ۲۰۱۲ نیز، با وجود رکود نسبی اقتصادی، فروش خودرو در چین به ۱۵ میلیون دستگاه رسید و در سال ۲۰۱۳ نیز فروش خودرو سواری در چین حدود ۱۷میلیون گزارش شد. در این سال، افزایش تقاضا برای خودروهای سواری باعث رشد فروش انواع خودرو در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان شد. در این سال، بسیاری از خودروسازان امریکایی و اروپایی، تلاش کردند خود را به این بازار نزدیک کنند.

در سال ۲۰۱۴، سه شرکت بزرگ خودروسازی آلمان ۲۲.۵درصد کل بازار خودرو چین را تصاحب کردند. آلمان در این سال ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو در اتحادیه اروپا و ۴ میلیون و ۴۴۰هزار خودرو در چین به فروش رساند. طبق آمار به دست آمده، در مجموع فروش خودرو در بازار چین در سال ۲۰۱۴، حدود ۲۰ میلیون دستگاه اعلام شد. سال ۲۰۱۵، چینی‌ها توانستد با تیراژ تولید خودروهای سواری، بازارهای جهانی را شگفت‌زده کنند. تولید و فروش خودروهای سواری چینی در این سال از مرز ۲۰میلیون گذشت. طبق آخرین آمار اعلام شده، در سال ۲۰۱۶ نیز، افزایش فروش خودروهای سواری در چین متوقف نشده و به مرز ۲۵ میلیون دستگاه رسید. به گفته کارشناسان، در سال جاری میلادی، افزایش مالیات بر فروش بازار خودرو در چین تاثیر منفی گذاشته است. هر چند که در گزارش‌های مربوط به ماه‌های نخست سال ۲۰۱۷، فروش خودروهای سواری در چین با بیشترین کاهش در ۲ سال اخیر مواجه بود، اما همچنان این کشور با اختلاف قابل‌توجهی، بدون رقیب در صدر فهرست پرفروش‌ترین بازار خودرو در جهان شناخته می‌شود.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا