انرژی

۴۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی برای گذر از پیک تابستان

وزیر نیرو گفت: برنامه‌ریزی‌های زیادی برای گذر از پیک تابستان انجام شده اما بدیهی است که امسال نیز نیازمند همیاری و کمک مردم برای کاهش پیک ۴۰۰۰ مگاوات برق هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید چیت‌چیان امروز (سه شنبه) در حاشیه آیین خدمات‌رسانی آب و برق به روستاها در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اقدامات انجام شده برای گذر از پیک تابستان، اظهار کرد: ظرفیت‌های جدید تولید برق وارد مدار شده و با کار مدیریت با کمک کشاورزان و صاحبان صنایع و همچنین مدیریت مصرف امیدواریم در فصل تابستان دچار مشکل نشویم.

وی با اشاره به لزوم صرفه‌جویی در فصل تابستان، عنوان کرد: سال گذشته نیازمند ۳۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق بودیم که امسال انتظار می‌رود مدیریت کاهش بار ۴۰۰۰ مگاوات صورت بگیرد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر صادرات برق به عراق، گفت: در حال حاضر صادرات در حال انجام است و برای پرداخت بدهی‌های عراق قسط‌بندی صورت گرفته است.

چیت‌چیان مبلغ بدهی را ۱.۲ میلیارد دلار دانست و افزود: تاکنون ۳۵۰ میلیارد پرداخت شده و قرار است که پرداخت‌های دیگر نیز به صورت اقساطی صورت بگیرد، اما در مجموع ما ظرفیت صادرات ۱۵۰۰ مگاوات برق را به عراق داریم.

وی ادامه داد: براساس آمار سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد ۳.۶ میلیارد دلار برای تولید برق در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری ثبت شده است.

وزیر نیرو با اشاره به طرح احیاء و تعادل‌بخشی، گفت: استان‌های ما این کار را روی زمین نگذاشتند و با ایجاد دیم‌هایی که صورت گرفت کار در حال انجام است.

چیت‌چیان با بیان این‌که مسوولان سازمان برنامه وعده داده‌اند تا اعتبارات سال ۱۳۹۶ در اختیار ما قرار بگیرد، اظهار کرد: قرار شده تا اوراق مشارکت و اسناد خزانه‌ به کمک طرح‌های احیاء و تعادل‌بخشی بیاید.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی‌های روزهای اخیر، ادامه داد: بعضی کارشناسان کشور معتقدند که بارندگی سال گذشته و امسال نشانه‌های ایجاد یک پدیده ترسال را در کشور ایجاد کرده است. نشانه‌هایی که نشان می‌دهد میزان شدت خشکسالی در کشور کاهش یافته است.

وزیر نیرو با بیان این‌که وزارت نیرو در زمینه کاهش تلفات موفقیت‌های خوبی را به دست آورده است، تاکید کرد: در ابتدای شروع دولت یازدهم میزان تلفات برق ۱۵ و نیم تنها در شبکه توزیع بود که در حال حاضر به ۱۱ درصد کاهش یافته است، اما امیدواریم که تا پایان امسال این میزان تلفات تک رقمی شود.

چیت‌چیان با اشاره به اهمیت این مساله در اقتصاد برق کشور عنوان کرد: این موضوع می‌تواند موجب بهبود اقتصاد صنعت برق کشور شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا