تجارتصنعت، معدن، تجارت

رانت اقتصادی ریشه در رانت سیاسی دارد

رئیس مجمع عالی واردات گفت: رانت اقتصادی بدون پشتوانه رانت سیاسی به هیچ وجه ایجاد نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مناقبی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: رانت اقتصادی زمانی در جامعه شکل می گیرد که آحاد مردم از مسیر های اصلی اقتصاد دور می مانند البته اینطور نیست که مردم به خودی خود بخواهند از این فضا دور بمانند بلکه دست های پیدا و پنهانی وجود دارد که ضمن قرار گیری در مسیر به روش های مختلف این فاصله را ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: مردم امروز برای دریافت تسهیلات ناچیز بانکی با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند ولی در برابر برخی افراد بدون هیچ گونه سند و مدرکی لب تر کنند میلیاردها تومان پول در کمترین زمان به حساب آنان واریز می شود.

رئیس مجمع عالی واردات گفت: تمامی موارد و مسائل در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی باید بصورت شفاف با مردم در میان گذاشته شود، متاسفانه برخی از مسئولان همچنان مردم را نامحرم می دانند حال سئوالی که در ذهن خطور می کند اینکه چرا مردم نباید از خلاف کاری برخی ها مطلع شوند؟

وی افزود: برخلاف دستور مقام معظم رهبری همچنان افراد فاسد، رانتخوار و غیره را با حروف مخفف و تصاویر شطرنجی نشان می دهند، چرا؟

مناقبی تصریح کرد: زمانی که می بایست برخورد اولیه با این فساد ها، رانت ها و نظایر این می شد برخورد قاطع و درست صورت نگرفت و امروز فساد در تمامی لایه های جامعه فراگیر شده است.

وی در ادامه با تاکید براینکه بروز و ظهور رانت اقتصادی در جامعه بواسطه عدم شفافیت است، یادآورشد: شفافیت باعث سلامت اقتصادی و کاهش فساد و در عوض نبود شفافیت موجب عدم ثبات، اختلال در تخصیص بهینه منابع و تشدید بی عدالتی و نابرابری و در عین حال راه را برای انواع فساد مالی، اقتصادی و رانتخواری فراهم می آورد.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و محمد جوادی نژاد» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا