بین المللطلا و ارز

قیمت طلا در بازارهای جهانی در چه مسیری گام بر می‌دارد؟

 

در روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی با قدرت به روند نزولی خود ادامه داد؛ بطوریکه ارزش هر اونس از این فلز گرانبها تا ۱۲۸۷ دلار کاهش یافت. این کاهش قیمت که همزمان با افزایش ارزش دلار به بیشترین حد خود در ۱۳ ماه اخیر همراه بود منجر به افزایش حساسیت بازارها نسبت به آینده قیمت این فلز زرد رنگ شده است. این کاهش قیمت همزمان با کاهش ارزش یورو ناشی از افزایش بدبینی ها در مورد آینده اقتصاد ترکیه و تاثیر منفی آن بر کشورهای عضو این اتحادیه و افزایش تند و تیز برابری دلار آمریکا با لیر ترکیه رخ داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به رغم اینکه طلا همواره به عنوان یک دارایی امن برای سرمایه گذاری شناخته شده است، در روزهای گذشته با ریزش های سنگینی که داشت نشان داده است که نمی توان همیشه به عنوان موقعیتی امن برای حفظ سرمایه در مقابل مخاطرات سیاسی و تنش های اقتصادی، روی آن حساب کرد.

همچنین بخوانید

اما طلا را چه عواملی تا این حد به زیر کشیده است و آیا امیدی به خیزش دوباره آن برای ماه‌های پیش رو وجود دارد؟

جواب به این سوال را می توان از دو نقطه نظر متفاوت بررسی کرد. نخستین نقطه نظر؛ عوامل بنیادین موثر بر اقتصاد بین الملل و بازیگران اصلی آن که تاثیری به سزا بر عوامل تعیین کننده ریسک و درنتیجه تغییرات قیمت این فلز ارزشمند دارند وعرضه و تقاضای این محصول که بر اساس همین ریسک های یاد شده و مصارف زینتی، عمدتا در کشورهای آسیایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

به طور سنتی طلا و ین ژاپن در روزهای سخت دلار آمریکا جایگزین مناسبی برای گریز از ریسک های پیش روی ارز بوده اند. شاید بتوان یکی از دلایل و ریشه های کاهش ارزش طلا در ماه های اخیر را نیز به همین جایگزینی مناسب بین این دو معیار مهم سنجش حال روز اقتصاد بین الملل نسبت داد.

با اندک توجهی به نمودار قیمتی طلا و شاخص دلار آمریکا که ارزش آن بر مبنای سبد ارزی متشکل شش ارز قدرتمند دیگر تعیین می شود می‌توان فهمید که از ابتدای ماه آوریل سال جاری میلادی هم زمان با آغاز ریزش قیمت طلا، شاخص دلار آمریکا با افزایشی چشمگیر همراه بوده به گونه ای که افزایش چشمیگر ارزش دلار امریکا که هم اکنون منجر به رسیدن آن به سقف ۱۳ ماهه شاخص دلار شده است، قیمت اونس جهانی را به حدی کاهش داده که کاهش قیمت آن در ۱۸ ماه گذشته بی سابقه بوده است.

بر مبنای آنچه که برخی از تحلیلگران اقتصادی می‌گویند بر اساس همین رابطه معکوس میان طلا و دلار، از آنجایی که اقتصاد ایالات متحده آمریکا در حال حاضر امن تر از آن است که بتواند همچون سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ مسیر اقتصاد جهانی و به واسطه آن بازارها را به بی راهه بحران فراگیر اقتصادی بکشاند؛ انتظار نمی‌رود که بازار جهانی اونس بتواند تا قبل از نیمه های سال ۲۰۱۹ میلیادی مسیر افزایشی پر قدرتی را آغاز کند. بر اساس منطق ذکر شده آنطور که سایت کیتکو در مصاحبه با یک اقتصاددان عنوان کرد از آنجا که انتظار می رود در نیمه دوم سال میلادی آتی اقتصاد آمریکا با کاهش رشد اقتصادی رو به رو شود و در نتیجه ارزش پول این کشور دیگر قدرت فعلی را نداشته باشد؛ لذا نمی توان در مورد رشد ارزش طلا در سال آتی بد بین بود.

سیمونا گمبرینی در مصاحبه با کیتکو گفت: از آنجا که انتظار می رود با ادامه روند فعلی رشد GDP ایالات متحده تا آخر سال جاری ۲.۹ درصد برسد، اما این رشد در سال آتی با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به ۲ درصد و در سال ۲۰۲۰ به  ۱.۳ درصد کاهش یابد؛ انتظار نمیرود که طلا سال های پیش رو را با کاهش ارزش بیشتری سپری کند. بنابراین بازگشت قیمت طلا به بالای ۱۳۰۰دلار در  سال آتی دور از انتظار نخواهد برود.

از نقطه نظر نموداری بعد از آنکه طلا در بازار جهانی در اواخر سال ۲۰۱۶ با افزایش از ۱۱۲۴ دلار تا ۱۳۶۳ دلار  توانست سودی ۲۴۶ دلاری را به ازای هر اونس نصیب سرمایه گذاران خود کند، تا کنون توانسته دوبار دیگر به محدود قیمتی ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ دلار برخورد نماید که این رفتار قیمتی نشانگر مقاوم بودن این سطح قیمتی و نبود قدرت لازم از سوی خریداران برای افزایش بیشتر است.

اما آنچه که هم اکنون قیمت جهانی طلا را با خود درگیر کرده فشار فروش بیش از حد و افزایش حساسیت بازار در مورد این کاهش قیمت هاست که منجر به ترس تعداد بیشتری از دارندگان این فلز ارزشمند شده است. در حال حاضر طلا بیش از ۶۱.۸ درصد صعود قبلی خود (در سال ۲۰۱۶) را از دست داده است. در حالی که به گفته گری وگنر بسیاری از نماگرهای تکنیکال حاکی از کاهش ارزش بیش از اندازه طلا در روزهای اخیر هستند و انتظار نمی رود که به یکباره عاملی قدرتمند منجر به بازگشت قیمت ها در آینده نزدیک شود.

در حال حاضر آنچه که به عنوان سطحی حمایتی پیش روی ارزش اونس جهانی طلا خواهد بود، سطح قیمتی ۱۱۷۸ دلار است که نقطه اصلاحی ۷۸ درصد قیمت طلا از سقف قیمتی آن در دسامبر سال ۲۰۱۶ است و به فرض بازگشت قیمت این فلز ارزشمند نمی ‌توان انتظار داشت که تا قبل از تثبیت آن بالا قیمت ۲۰۱۸ دلار شاهد روند صعودی جدیدی باشیم.

منبع
اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا