امور زیربناییتعاون و اشتغال

نبود زیرساخت‌ها بر دوش «فرومد»سنگینی می‌کند/ کم آبی در راس مشکلات

میامی – فرومد میامی با دارا بودن ظرفیت‌های عظیم گردشگری و همچنین تولیدی درزمینهٔ کشاورزی و دامداری سال‌ها است با مشکلاتی مانند خشک‌سالی و بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، مهدی نصیری*: فرومد میامی امروز در میان مشکلات عدیده نیازمند حمایت و رسیدگی مسئولان استان سمنان مشکلاتی که در صورت رفع آن‌ها، می‌توان از ظرفیت‌های عظیم این روستا و مناطق حومه آن به‌خوبی استفاده کرد، در این یادداشت سعی کردیم تا به مهم‌ترین مشکلات فرومد، نگین گردشگری شرق استان سمنان بپردازیم:

یکم؛ مسئله آب شرب روستای فرومد در حال حاضر یکی از دغدغه‌های مردم محسوب می‌شود، امروز آب موجود در این روستا به لحاظ کیفیت مطلوب نیست و میزان املاح معدنی مثل کرومیت در آن فراوان است لذا عموماً مردم برای شرب از آب برخی قنوات استفاده می‌کنند. این در حالی است می‌توان بامطالعه منطقه‌ای آب موردنیاز روستاهای منطقه را از روستاهای بالادستی فرومد مانند علی‌آباد و یا منیدر که با فرومد فاصله بسیار کمتر دارند و البته از توابع استان خراسان رضوی هستند تهیه کرد.

همچنین بخوانید

دوم؛ نبود زیرساخت برای اینترنت تلفن‌های همراه با عنایت به فاصله ۱۸ کیلومتری از جاده اصلی و ۳۰ کیلومتری راه‌آهن باعث بروز مشکلاتی شده است البته در کنار آن مسئله راه فرومد به شفیع‌آباد و راه‌آهن سراسری نیز وجود دارد.

این راه می‌تواند  جاده سراسری تهران-مشهد و دهستان فرومد را به ایستگاه‌های راه‌آهن تهران-مشهد و استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی وصل کند و هم فرومد را از انزوا در آورد که با پیگیری بسیار، اقداماتی هرچند کند صورت می‌گیرد که البته، جای سپاسگزاری دارد.

ضرورت تامین آب فرومد

سوم؛ مسئله تأمین آب کشاورزی است، درگذشته فرومد ده‌ها رشته قنات داشته که زمین‌های روستا را آبیاری می‌کرده ولی در حال حاضر آب قنوات یادشده افت کرده ولی گفته می‌شود از آب‌های زیرزمینی با عنایت به عدم برداشت آن به‌صورت غیرمتعارف در سال‌های بعد از انقلاب برای بهینه‌سازی کشاورزی و فعالیت‌های شرکت‌های تعاونی کشاورزی می‌توان بهره برد، در حال حاضر فقط یک حلقه چاه عمیق در ورودی روستا از سمت کهک حفرشده  که امکان حفر چاه عمیق بر روی قنوات قبلی و یا به‌صورت مستقل امکان‌پذیر است که نیاز به بررسی جامع‌تر دارد.

چهارم؛ با عنایت به میراث فرهنگی دهستان و استفاده از ظرفیت‌های این صنعت عظیم فرومد ازجمله روستاهای هدف گردشگری است که از حمایت‌های این بخش‌ها ازجمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محروم مانده است درحالی‌که می‌توان ده‌ها شغل در این حوزه به وجود آورد.

پنجم؛ احداث سالن ورزشی یکی از نیازهای مردم فرومد است، امروز باوجود گذشت چهار دهه از انقلاب هنوز این دهستان از نبود سالن ورزشی مناسب بازی‌های توپی با داشتن جوانان مستعد و ورزشکار در رشته‌های مختلف به‌ویژه والیبال و فوتبال و … رنج می‌برد. و جوانان روستای فرومد باتحمل مشقات فراوان راه ۳۰ کیلومتری تا داورزن (نزدیک‌ترین سالن ورزشی در شهرستان داورزن از توابع خراسان رضوی) را هفته‌ای دو الی سه بار می‌پیمایند و چشم‌به‌راه احداث سوله ورزشی هستند. که نگاه ویژه مسئولان و نماینده مجلس را می‌طلبد. یادآور می‌شود به لحاظ حساسیت موضوع، جوانان درحرکتی کاملاً خودجوش با افتتاح حسابی تحت عنوان حامیان ورزش فرومد مبلغی را به‌عنوان آورده مردمی جمع‌آوری کرده‌اند.

ششم؛ مشکلات ساختاری مانند احداث اورژانس جاده‌ای، ایجاد ناحیه صنعتی در فرومد، احداث مجتمع دامداری و گلخانه‌ای، احداث دفتر خبر، بهسازی معابر روستا در بافت سنتی با استانداردهای میراث فرهنگی و معابر مجتمع مسکونی جدید، ایجاد موزه مردم‌شناسی، تلاش برای ایجاد بخش فرومد با مرکزیت روستای فرومد در زمره دیگر موضوعات ساختاری منطقه هستند.

دریک دهه گذشته روستاهای پل ابریشم اعم از محمدآباد، حسین‌آباد، چاه فرش، چاه شیرین از دهستان منفک و به دهستان‌های شرقی میامی الحاق شده و همچنین روستای عباس‌آباد از دهستان منفک تا به دهستان میامی الحاق شده است که در صورت برگرداندن روستاهای فوق‌الذکر به دهستان فرومد به لحاظ جمعیتی امکان ارتقا دهستان به بخش امکان‌پذیر می‌شود.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های معدنی

هفتم؛ مسئله معادن و مشکلات پیش روی آن نیز به معضلات فرومد بدل شده است. از معادن کرومیت منطقه سال‌ها است بهره‌برداری شده که صاحبان معادن نتوانسته‌اند با کارگران تعامل مثبتی داشته باشند و لذا شیوه کار را با دادن هر اوپراتور به کارگران به‌صورت پیمانکار سیاه (حقوق دولتی پرداخت نکرده وکارگران مجموعه خویش را بیمه نمی‌کنندونیز استخراج به‌صورت استاندارد نیست) واگذار کرده‌اند.

در این خصوص پیشنهاد می‌شود کارگران معدنی شرکت تعاونی ایجاد کنند و پیمانکاری معادن بدانها واگذار شودد ونسبت به فرابری سنگ معدن در منطقه و تبدیل آن به محصول اقدام شود تا ازاین طریق اشتغال مناسب برای اهالی فراهم آید.

همچنین هرساله معادن بیش از ۱۰میلیارد ریال به‌عنوان مالیات برارزش افزوده به دولت پرداخت می‌کنند که پیشنهاد می‌شود آن بخش از مالیات برابر قوانین در اختیار روستا برای آبادانی و ایجاد اشتغال در روستا هزینه شود (برابر ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه).

درنهایت اما پیشنهاد می‌شود تا کمک به برگزاری همایش راه‌های توسعه فرومد با هدف آشنایی مردم و مسولان، پژوهشگران و مدیران و کارشناسان مرتبط با امور روستایی با روستای فرومد، تجزیه و تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های توسعۀ روستای فرومد و روستاهای همجوار، شناخت منابع انسانی روستا و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند و بهره‌مندی از توانمندی‌های آنان در رفع مسائل و مشکلات روستا، شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل روستا و ارائه راهکارهای استفاده بهینه از آن‌ها و همچنین جذب سرمایه‌گذار در بهره‌برداری از آن‌ها و … نیز در دستور کار قرار گیرد.

*عضو شورای اسلامی فرومد

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا