انرژی

رشد ماهانه واردات نفت کره جنوبی از ایران

واردات نفت خام کره جنوبی از ایران با وجود اقدامات خصمانه واشنگتن علیه تهران، در ژوییه رشد ماهانه به ثبت رساند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، آمار گمرکی نشان داد کره جنوبی در ژوییه ۷۸۸ هزار و ۶۵۱ تن یا معادل ۱۸۶ هزار و ۴۷۸ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که در مقایسه با ۶۸۶ هزار و ۸۴۹ تن در ژوئن افزایش داشت اما ۴۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد.

پالایشگاه‌های کره جنوبی پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شده و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد از سوی واشنگتن برای توقف خرید نفت ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند.

بخشی از این تحریم‌ها هفته گذشته به اجرا درآمدند و سایر محدودیت‌ها شامل تحریم‌های نفتی در نوامبر اجرایی می‌شوند.

پالایشگاه‌های کره جنوبی برنامه‌ای برای بارگیری نفت ایران در ژوییه نداشتند با این حال دولت کره جنوبی درتلاش برای کسب معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا است.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در هفت ماه نخست امسال، به ۶.۹۲ میلیون تن یا ۲۳۹ هزار و ۳۱۷ بشکه در روز رسید که ۳۵.۱ درصد در مقایسه با ۱۰.۶۷ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ افت داشت.

در مجموع کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان است، در ژوییه ۱۲.۸۹ میلیون تن یا معادل ۳.۰۵ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که ۳.۶ درصد در مقایسه با ۱۲.۴۴ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته رشد نشان داد.

واردات نفت کره جنوبی از روسیه در مدت مذکور ۶۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱.۱۸ میلیون تن رسید و وارداتش از آمریکا ۶۸۴ هزار و ۹۳۱ تن بود در حالی که سال گذشته هیچ وارداتی از این کشور نداشت.

به گفته منابع آگاه، انتظار می‌رود پالایشگاه‌های کره ای برای جبران کاهش واردات از ایران در ماه‌های سپتامبر و اکتبر شش میلیون بشکه نفت آمریکا را وارد کنند.

کره جنوبی در فاصله ژانویه تا ژوییه ۸۷ میلیون تن نفت وارد کرد که ۲.۸ درصد در مقایسه با ۸۴.۶۱ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا