بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

واکنش دادستان به نامه ۶ وزیر/ مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی

دادستان کل کشور با تاکید بر لزوم استفاده از متخصصین و کارشناسان فناوری های نوین و فضای مجازی داخلی، نسبت به درخواست ۶ وزیر برای رفع فیلتر برخی شبکه ها ی اجتماعی توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری صبح امروز (چهارشنبه) و در همایش مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی با بیان این مطلب افزود: باید از متخصصین امر و از کسانی که کارشناسان فناوری های نوین هستند، برای مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی استفاده کنیم.

وی افزود: وظیفه این کارشناسان آن است تا راهکارهای مبارزه با جرایم، جنایات و آسیب هایی که در فضای مجازی ایجاد شده و ایجاد می کنند را به ما معرفی کنند و کشور در این زمینه به روز باشد.

دادستان کل کشور با اشاره به عقب افتادگی کشور در زمینه مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی اظهار داشت: شما ببینید رهبر معظم انقلاب اسلامی از چه سالی دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را صادر کردند؟ ایشان اهتمام ویژه ای به موضوع فضای مجازی دارند.

وی با اشاره به حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در این همایش گفت: با دستور رهبر معظم انقلاب، سال گذشته یکی از جلسات شورای عالی فضای مجازی در حضور ایشان تشکیل شد و ایشان دستورات، تذکرات و رهنمودهای بسیار راهگشایی در آن جلسه بیان کردند.

حجت الاسلام منتظری سپس به تشکیل مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد و افزود: تلاش های زیادی در این مرکز صورت می گیرد، اما آیا ما از این ابزار مهم و از این مجموعه ای که دور هم جمع می شوند، تاکنون آنچنان که باید و شاید برای مدیریت فضای مجازی بهره جسته ایم؟ به نظر من کوتاهی کرده ایم و باید بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب بر ایجاد شبکه ملی اطلاعات گفت: ایشان بارها تاکید کردند که پیام رسان های داخلی باید جایگزین پیام رسان های خارجی شوند؛ تلگرام و اینستاگرام مشکلات فراوانی را از نظر اخلاقی و امنیتی برای مردم و کشور ایجاد کرده اند، در حالی که ایران از نظر فناوری کشور عقب افتاده ای نیست و می توانیم جایگزین این شبکه ها را خودمان داشته باشیم.

دادستان کل کشور تصریح کرد در حالی که جوانان و کارشناسان معتقد برای جایگزینی شبکه های اجتماعی داخلی با خارجی در کشور وجود دارند، اما عزم برخی از مدیران برای ایجاد بستر برای آنها جزم نیست.

حجت الاسلام منتظری به درخواست شش وزیر از کارگروه تصدیق مصادیق مجرمانه برای رفع فیلتر از برخی از شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: شش وزیر به من نامه می نویسند و می خواهند رفع فیلتر از فلان شبکه اجتماعی کنند اما من زیر بار نرفتم و صراحتا می گویم که فکر می کنم با این کار شریک در جرم خواهم شد.

وی تاکید کرد که جوانان و کارشناسان در کشور می توانند تا شبکه های اجتماعی داخلی را جایگزین شبکه های خارجی کنند. منتظری با بیان اینکه با کسانی که پیام‌رسان‌های داخلی را ایجاد کردند، جلسات مختلفی داشتیم، اظهار داشت: هر کاری یکسری نواقصی دارد که به مرور برطرف می‌شود، اکنون ابزار لازم را در اختیار داریم اما استفاده از این ابزار باید به صورت مطالبه جدی در آید.

منتظری افزود: شاید عده ای از مردم با گرایش‌های سیاسی یا به دلایل مختلف مطالبه‌های نامعقولی داشته باشند، اما نظام باید به مطالباتی که در چارچوب قانون، مقررات و دین است، جواب دهد. دادستان کل کشور تاکید کرد: باید از فرصت فضای مجازی حداکثر استفاده را انجام داد و در برابر تهدیدهای آن مقابله کرد همچنین باید به مطالبه اکثریت مردم برای پاکسازی این فضا پاسخ داد.

وی تصریح کرد: از ۸۰ میلیون جمعیت کشور مجموعه افرادی که به دعوت دشمن برای ایجاد اغتشاش پاسخ دادند به ۵ هزار نفر نرسید و مردم نشان دادند با همه سختی‌ها و مشکلات و فشارهای اقتصادی پای نظام ایستاده اند، اما در عین حال به مدیران و مسئولان انتقاد دارند.

منتظری با تاکید بر اینکه آنهایی که در این زمینه مسئولیت و اختیار قانونی دارند باید در راستای مطالبه مردم تلاش خود را به کار گیرند، گفت: قرار بود تا پایان سال گذشته پیام‌رسان‌های بومی را به کار بگیریم اما هنوز انجام نشده و برای نیمه شهریور وعده داده‌اند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: ذره‌ای اعتقاد به بستن فضای مجازی نداریم، اما به عنوان مدعی‌العموم تقاضا دارم فضای مجازی از این آلودگی‌ها نجات یابد و این اتوبان باز از فساد و عناصر مفسد پاکسازی شود.

وی با بیان اینکه هر کشوری در دنیا کنترل‌هایی را بر فضای مجازی حاکم می‌کند، افزود: اگر این اتفاق نیفتد در همه عرصه‌های زندگی با مشکل مواجه خواهیم شد که یکی از این مشکلات بحث مبارزه با جرایم مالی است.

منتظری یادآور شد: چند نوع جرم مالی امروز در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و معاونان دادستان سراسر کشور تکلیف دارند در مقابله با این جرایم تا حد توان به مبارزه برخیزند. وی افزود: مبارزه باید متناسب با شرایط باشد، با خشونت و بگیر و ببند نمی‌توانیم بر این مشکل فایق آییم، از فضای مجازی می‌توان استفاده‌های بسیار خوبی کرد اما باید مدیریت شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: رباخواری، قمار، کلاهبرداری، سرقت ‌های اینترنتی، کسب مال باطل از طریق شبکه‌های هرمی جرائمی است که در این فضای مجازی رواج یافته و دستگاه‌هایی مانند پلیس فتا، قوه قضاییه، بانک مرکزی و … باید با هم‌افزایی راهی را باز کنند تا بتوانند بر این آسیب‌ها فائق آیند.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا