بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

عملکرد یکماهه شرکت‌های پرداخت/ رشد ۲۳ درصدی تراکنش‌های موبایلی

در حالی که تراکنش‌های موبایلی در بازار طبق آمار تیر ۹۷ شاپرک با رشد ۲۳ درصدی مواجه و بر ارزش ریالی و حجم عمده شرکت‌های PSP افزوده‌ شد که کارمزد تراکنش‌های USSD بر اساس ابلاغ بانک مرکزی صفر شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، در این گزارش با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعداد و مبلغی شرکت‌ها در کل و تفکیک هریک از ابزار پذیرش، تصویر کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی ترسیم می‌شود.

بر اساس آمار شاپرک از بازار تعداد تراکنش‌های حوزه پرداخت الکترونیک در تیرماه ۹۷، سه شرکت به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان و آسان پرداخت پرشین به ترتیب با سهمی معادل ۲۱.۲۹ درصد، ۱۷.۴۴ درصد و ۱۵.۶۰ درصد رتبه اول تا سوم در این شاخص را به خود اختصاص دادند.

افزون بر این، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با سهم ۱۴.۲۱ درصدی در مقام چهارم و شرکت کارت اعتباری ایران با سهم ۸.۴۱ درصدی جایگاه پنجم را در تعداد تراکنش‌های شاپرکی از آن خود کردند.

رتبه دوم مبلغ تراکنش‌های شاپرکی به پرداخت الکترونیک سامان رسید

همچنین در بازار مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در تیرماه ۹۷، شرکت به پرداخت ملت با سهم ۲۴.۱۲ درصدی در مقام اول، شرکت پرداخت الکترونیک سامان با سهم ۱۴.۰۲ درصدی در رتبه دوم و شرکت کارت اعتباری ایران کیش نیز با سهم ۱۳.۴۶ درصدی در جایگاه سوم قرارگرفته است. لازم به ذکر است که شرکت پرداخت الکترونیک سامان از خردادماه سال جاری توانسته در شاخص مبلغ تراکنش‌های شاپرکی با ارتقاء یک پله‌ای به جایگاه دوم دست یابد و از شرکت ایران کیش پیشی بگیرد.

بر اساس آمار شاپرک در دوره مذکور، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سداد در شاخص مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در دوره مذکور به ترتیب با سهم ۱۰.۵۳ درصدی و ۱۰.۳۲ درصدی مقام چهارم و پنجم را به خود اختصاص دهند.

سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش

ابزار کارت‌خوان فروشگاهی

بر اساس آمار شاپرک در تیرماه ۹۷ از سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های هریک از ابزار پذیرش، شرکت به پرداخت در تعداد و مبلغ ابزار پذیرش کارت‌خوان‌های فروشگاهی به ترتیب با سهم ۲۳.۵۷ درصد و ۲۳.۳۵ درصدی در این دو شاخص در این بازار این ابزار پذیرش در رتبه اول قرار دارد.

افزون بر این، پرداخت الکترونیک سامان با سهم ۱۷.۱۲ درصدی از تعداد تراکنش‌های کارت‌خوان‌های فروشگاهی و بیشترین افزایش که معادل ۰.۲۳ درصد به نسبت ماه گذشته در رتبه دوم قرار گرفت و با سهم ۱۱.۸۹ در مبلغ تراکنش‌های این ابزار پذیرش و افزایش ۰.۲۵ درصدی به نسبت ماه پیش جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با سهم ۱۴.۲۱ درصدی در تعداد تراکنش‌های کارت‌خوان‌های فروشگاهی در جایگاه سوم و با سهم ۹.۶۸ درصدی از مبلغ این ابزار پذیرش در جایگاه پنجم قرار دارد.

همچنین، شرکت آسان پرداخت در تعداد و مبلغ تراکنش‌های کارت‌خوان‌های فروشگاهی به ترتیب با سهم ۱۳.۶۰ درصدی و ۸.۵۱ درصدی در جایگاه چهارم و ۶ ایستاده است. شرکت ایران کیش نیز در تعداد و مبلغ تراکنش‌های کارت‌خوان فروشگاهی به ترتیب با سهم ۹.۳۶ درصدی و ۱۴.۶۷ درصدی رتبه پنجم و دوم را به خود اختصاص داده است. شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز در تعداد و مبلغ تراکنش‌های کارت‌خوان فروشگاهی به ترتیب با سهم ۷.۶۰ و ۱۰.۲۱ درصدی در رتبه ۶ و چهارم قرارگرفته است.

ابزار پذیرش اینترنتی

بر اساس آمار شاپرک در تیرماه ۹۷ از سهم شرکت‌های psp از بازار تراکنش‌های اینترنتی، شرکت آسان پرداخت با کسب سهم ۳۰.۱۰ درصد از تعداد و ۲.۵۳ درصد از مبلغ تراکنش‌های این ابزار پذیرش به ترتیب در این دو شاخص در جایگاه اول و ۶ قرارگرفته است.

همچنین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در تعداد و مبلغ تراکنش‌های این ابزار پذیرش به ترتیب با سهم ۲۱.۱۶ و ۱۷.۸۸ جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده است.. شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز با در دست داشتن ۱۶ درصد از تعداد تراکنش‌های اینترنتی در رتبه سوم و با سهم ۱۷.۸۸ درصدی از مبلغ تراکنش‌های این ابزار پذیرش در رتبه اول قرارگرفته است.

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تعداد تراکنش‌های اینترنتی شرکت پرداخت نوین آرین

افزون بر این در تیرماه ۹۷، شرکت پرداخت نوین آرین با سهم با کسب سهم ۱۵.۱۶ درصدی در تعداد تراکنش‌های اینترنتی و با بیشترین افزایش به نسبت ماه گذشته که معادل ۷.۴۴ درصد است در این شاخص در رتبه چهارم قرار گرفت و این شرکت با کسب سهم ۱.۶۱ درصدی از مبلغ تراکنش‌های اینترنتی در این بخش رتبه هشتم را به دست آورد.

بر اساس این گزارش، شرکت به پرداخت ملت در تعداد و مبلغ تراکنش‌های اینترنتی به ترتیب با سهم ۸.۹۶ درصدی و ۲۲.۶۸ درصدی رتبه پنجم و دوم را به خود اختصاص داده است. همچنین شرکت سداد نیز با کسب سهم ۴.۵۶ درصدی از تعداد تراکنش‌های اینترنتی در جایگاه ۶ و با سهم ۱۱.۶۱ از مبلغ تراکنش‌ها در جایگاه چهارم قرار دارد.

ابزار پذیرش موبایلی

بر اساس آمار شاپرک بازار تراکنش‌های موبایلی با رشد ۲۳ درصدی در تیرماه ۹۷ مواجه شده وبر حجم و ارزش ریالی عمده شرکت‌های PSP افزوده‌شده است. تنها شرکت پرداخت نوین آرین با کاهش ۱.۵۸ درصدی در تعداد و کاهش ۵.۰۲ درصدی در ارزش ریالی تراکنش‌های موبایلی مواجه شده است.

بر اساس آمار شاپرک در تیرماه امسال از بازار ابزار پذیرش موبایلی، شرکت آسان پرداخت با کسب سهم ۳۳.۸۶ درصدی از تعداد تراکنش‌های موبایلی شرکت پرداخت نوین آرین را به عقب رانده و بر سکوی نخست ایستاده است. این شرکت با سهم ۳۵.۴۳ درصدی از مبلغ تراکنش‌های موبایلی و در مقام اول در این شاخص قرار دارد. شرکت پرداخت نوین آرین نیز با کسب سهم ۳۲.۰۵ درصدی در تعداد و کاهش ۱.۵۸ درصدی به نسبت ماه گذشته با یک رتبه تنزل در جایگاه دوم قرارگرفته و با سهم ۲۶.۳۰ از مبلغ تراکنش‌های موبایلی و بیشترین کاهش که معادل ۵.۰۲ درصد است همچنان در رتبه دوم قرار دارد.

افزون بر این، شرکت پرداخت الکترونیک سامان با در دست داشتن سهم ۲۳.۵۳ درصدی از تعداد و ۲۴.۱۲ درصدی از مبلغ تراکنش‌های موبایلی رتبه سوم را کسب کرده است. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در تعداد و مبلغ تراکنش‌های موبایلی به ترتیب با کسب سهم ۸.۴۵ درصد از تعداد و ۱۱.۸۰ درصد از مبلغ در مقام چهارم قرار دارد.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا