اقتصاد کلانصوت

طرح الگوی کشت ضرورتی اجتناب ناپذیر

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: اجرای طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی یک نیاز بسیار حیاتی و ضروری در مملکت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود اسدی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: تدوین الگوی کشت بهینه متناسب با ظرفیت¬ها و قابلیت¬های منابع تولیدی، یک گام ضروری در جهت دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی در هر کشوری به شمار می رود.

وی اظهارداشت: کشور هرسال به دلیل نبود الگوی مناسب کشت در تولید برخی محصولات با افزایش تولید، کاهش قیمت و گاهی با عدم خریدار مواجه می شود که بر عکس این قضیه هم در حوزه کشاورزی صادق است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: فقدان چنین الگویی موجب از بین رفتن منابع پایه کشاورزی، فقیرتر شدن کشاورزان، اتلاف منابع آب و در یک کلام تبعات منفی زیادی را به دنبال دارد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه اجرای طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی به تنهایی با طرح، لایحه و قانون امکان پذیر نیست، افزود: وزارت جهاد کشاورزی تا کنون نتوانسته یک طرح عملیاتی برای الگوی کشت مناسب در کشور تدوین و به مرحله اجرا در آورد.

اسدی ضمن اشاره به تدوین لایحه الگوی کشت محصولات کشاورزی به رادیو اقتصاد افزود: بدون شک این لایحه در صورت تصویب نیز به خیل لوایح غیر قابل اجرا در بایگانی وزارت جهاد کشاورزی خواهد پیوست چرا که راهکارهای که در لایحه مزبور برای الگوی کشت مدنظرقرارگرفته در عمل قابلیت اجرایی ندارد.
وی بیان داشت: یکی از راهکارهای مورد پیش بینی در لایحه مدنظر ارائه خدمات دولتی به کشاورزانی که این الگوی کشت را رعایت می کنند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: وقتی کشاورزی تمامی نهاده های مورد نیاز خود برای کشت و کار از قبیل کود، سم، بذر و غیره از بازار آزاد تهیه می کند در عمل چنین راهکاری نمی تواند کارساز و کارآمد باشد.

وی در ادامه یادآورشد: طرح الگوی کشت زمانی قابلیت اجرایی دارد که امتیازات و مشوق های مناسبی به کشاورزان اعطا شود.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا