صنعت، معدن، تجارت

لایحه اصلاح قانون نظام صنفی در دولت

 

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: لایحه پیشنهادی اصلاح قانون نظام صنفی سال گذشته آماده ولی هنوز دولت این لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی فاضلی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: قانون نظام صنفی تاکنون چهار بار مورد بازنگری قرار گرفته است.

 

وی اظهارداشت: نخستین اصلاحیه این قانون سال ۱۳۵۸ از سوی شورای انقلاب و آخرین مورد مربوط به سال ۱۳۹۲ در مجلس شورای اسلامی بوده است.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: متاسفانه نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر در این حوزه بسیار زیاد هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون نظام صنفی متعلق به بخش خصوصی است، افزود: متاسفانه بخش مدنظر در این قانون بسیار مظلوم واقع شده است.

فاضلی بیان داشت: اکثریت مجموعه تصمیم گیر و تصمیم ساز در حوزه اصناف بر اساس قانون فعلی از اعضای دولت و سایر نهادها و بخش خصوصی کمترین نقش را در این حوزه دارد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: تضییقات موجود در این قانون حداقل با وضعیت امروز اقتصاد مملکت به هیچ وجه سازگاری ندارد.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: اگر قرار بر حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و نگاه ها در جهت مسئولیت های داخلی است ضمن اعتماد سازی باید انجام امور کارها به دست افراد صاحب صلاحیت و خبره سپرده شود.

وی اذعان داشت: بخش خصوصی باید در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور حضور جدی داشته باشد که متاسفانه در شرایط فعلی این چنین نیست.

فاضلی در ادامه از دیگرمباحث پیشنهادی جهت اصلاح و بازنگری قانون نظام صنفی را مربوط به تصمیم گیری و تصمیم سازی در خصوص تسهیلات پولی و مالی عنوان کرد و گفت: متاسفانه جای نمایندگان اصناف در این حوزه به شدت خالی است.

وی افزود: تامین مالی امور مربوط به بازرسی و نظارت مجموعه اصناف از جمله اشکالات جدی قانون فعلی نظام صنفی است.

رئیس اتاق اصناف ایران یادآورشد: قانونگذار در تبصره ۷ ماده ۷۲ قانون مزبور بودجه ای از محل دریافت جرائم جهت تامین مالی انجام این امور درنظر گرفته که به هیچ وجه کافی نبوده و مبحث مربوطه باید اصلاح شود.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا