بانک و بیمهطلا و ارز

شرایط جدید بازار ثانویه ارز برای تجار تعیین شد/ خرید ارز برای گروه کالایی ۲ و ۳ میسر شد

دسترسی به بازار ثانویه ارز برای کلیه صادرکنندگان و واردکنندگان گروه‌های کالایی ۲ و ۳ برقرار است.

به گزارش اقتصادآنلاین، پیرو تصمیمات جدید ارزی دولت، از روز سه‌شنبه، مورخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ دسترسی به بازار ثانویه ارز برای کلیه صادرکنندگان و واردکنندگان گروه‌های کالایی ۲ و ۳ برقرار است. بدین ترتیب تمامی بازرگانان می‌توانند به نرخ توافقی به خرید و فروش ارز با صرافی‌های مجاز بانک مرکزی بپردازند.

جهت فروش ارز، تمامی صادرکنندگان کالا و خدمات می‌توانند در سه دسته زیر اقدام به عرضه ارز کنند:

۱- صادرات قطعی: مربوط به صادرکنندگان کالا که دارای پروانه صادرات هستند؛

۲- پیش‌فروش: برای صادرکنندگان کالا که پیش از دریافت پروانه صادراتی اقدام به عرضه ارز خود می‌کنند؛

۳- صادرات خدمات؛ جهت فروش ارز حاصل از صادرات خدمات.

مسیر دسترسی به بخش فروش ارز: عملیات ارزی  مدیریت ارز حاصل از صادرات  فروش ارز

 امکان استفاده از ارز حاصل از صادرات قطعی کالا برای واردات کالاهای گروه ۲ و ۳ وجود دارد. همچنین فروش مستقیم ارز حاصل از صادرات قطعی کالا به سایر واردکنندگان کالاهای گروه ۲ و ۳ نیز میسر است. برای این منظور حتماً باید محل تأمین ارز ثبت سفارش «از محل صادرات» انتخاب شود.

 امکان تأمین ارز برای واردات کالاهای گروه ۲ و ۳ به سه صورت زیر وجود دارد:

۱- خرید از سامانه نیما: جهت خرید ارز از صرافی‌های مجاز بانک مرکزی از طریق سامانه نیما، باید محل تأمین ارز ثبت سفارش «خرید ارز از سیستم بانکی» انتخاب شود. پس از ثبت سفارش، بازرگان باید با مراجعه به بانک عامل تعیین شده در ثبت سفارش، اقدام به ثبت درخواست تخصیص ارز از نوع «بانکی (نیما)» کند. پس از تأیید تخصیص ارز در بانک مرکزی، سپردن تعهد ورود کالا به کشور و تأیید سپردن تعهد از سوی بانک عامل در پرتال ارزی، امکان خرید ارز در سامانه نیما از طریق سامانه جامع تجارت مهیا می‌شود.

مسیر دسترسی به بخش خرید ارز از سامانه نیما: عملیات ارزی > مدیریت عملیات ارزی بانکی > فروش ارز

ثبت سفارش‌هایی که قبلاً در بخش محل تأمین ارز گزینه «خرید از سیستم بانکی» را انتخاب نکرده‌اند، لازم است ضمن اقدام به ویرایش ثبت سفارش، این گزینه را انتخاب کنند.

استفاده از ارز حاصل از صادرات قطعی کالا: برای این کار، لازم است محل تأمین ارز در ثبت سفارش «از محل صادرات» انتخاب شود. پس از ثبت سفارش، بازرگان باید با مراجعه به بانک عامل تعیین شده در ثبت سفارش، اقدام به ثبت درخواست تخصیص ارز از نوع «ارز اشخاص از محل صادرات» کند. پس از تأیید تخصیص ارز در بانک مرکزی و سپردن تعهد ورود کالا به کشور، امکان تأمین ارز از محل صادرات با ارائه اطلاعات پروانه صادراتی خود یا دیگران به بانک عامل و ثبت آن در پرتال ارزی مهیا می‌شود. در صورتی که پروانه صادراتی متعلق به شخص دیگری باشد، پس از آن که بانک عامل اطلاعات پروانه را در پرتال ارزی ثبت کرد، مالک پروانه باید نسبت به تأیید واگذاری پروانه از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کند.

مسیر دسترسی به بخش واگذاری پروانه صادراتی (برای صادرکننده): عملیات ارزی > مدیریت ارز حاصل از صادرات > واگذاری پروانه صادراتی

استفاده از ارز موجود در سپرده ارزی: جهت استفاده از ارز موجود در سپرده ارزی نزد بانک عامل، لازم است محل تأمین ارز در ثبت سفارش «از محل سپرده ارزی» انتخاب شود. پس از ثبت سفارش، بازرگان باید با مراجعه به بانک عامل تعیین شده در ثبت سفارش، اقدام به ثبت درخواست تخصیص ارز از نوع «ارز اشخاص از محل سپرده» کند. پس از تأیید تخصیص ارز در بانک مرکزی و سپردن تعهد ورود کالا به کشور، امکان تأمین ارز در پرتال ارزی مهیا می‌شود.

امکان ثبت کالاهای گروه ۲ و ۳ در یک ثبت سفارش وجود دارد. اما کالاهای گروه ۱ باید به صورت مجزا ثبت سفارش شوند.

ارز کالاهای گروه ۱ همچنان با نرخ رسمی و از محل منابع بانک مرکزی تأمین می‌شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا