بانک و بیمهطلا و ارز

دلار در بازار ثانویه ۸۹۵۰ تومان قیمت خورد

امروز با اجرایی شدن بسته جدید ارزی دولت معاملات در سامانه نیما و بازار ثانویه با نرخ ۸۹۵۰ تومان برای دلار انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در بسته جدید ارزی که دولت از امروز سه‌شنبه به مرحله اجرا درآورد، قرار بر این شد تا تمامی ارز ناشی از صادرات غیرنفتی از جمله پتروشیمی‌ها و گروه فلزات به بازار ثانویه آمده و در سامانه نیما عرضه شود. از این رو واردکنندگان نیز در این بازار ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. در حالی نرخ مورد نظر برای بازار ثانویه از ابهامات آن به شمار می‌رفت که بانک مرکزی اعلام کرده بود این نرخ به‌طور توافقی و بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از اولین روز اجرایی شدن بسته ارزی از این حکایت دارد که در سامانه نیما ۲۳ مورد عرضه ثبت و هشت مورد معامله قطعی شده است. جمع مبالغ عرضه شده تاکنون ۶.۵ میلیون یورو، ۳۷ میلیون درهم امارات و معادل ۳۳۰ هزار دلار آمریکاست. از این میان مبالغ عرضه شده حدود ۳۰ میلیون درهم امارات با قیمت ۲۲۰۰ تومان معامله شده است همچنین یک میلیون یورو با قیمت ۹۳۳۰ تومان و ۱۰۰ هزار دلار آمریکا با نرخ ۸۹۵۰ تومان معامله شد.

نرخ تعیین شده در بازار ثانویه ثابت نیست و به طور شناور تغییر خواهد کرد. هرچند که ارز نقدی به طور مستقیم به این بازار وارد می‌شود اما آن طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، هرگاه که نیاز باشد از ارز نفت نیز برای کنترل بازار ثانویه تزریق خواهد شد.

نرخ ارز در بازار ثانویه در حالی مورد اهمیت است که قیمت ارز در صرافی‌ها نیز قرار است با اختلاف حدود پنج درصدی از آن برای فروش و یا خرید تعیین شود. ارز عرضه شده در بازار ثانویه برای تامین ارز واردات تمامی کالاهای مورد تایید وزارت صنعت خواهد بود و البته ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۴۲۰۰ تومان است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا