صنعت، معدن، تجارت

فعالیت ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان و استارت‌آپی توسط جوانان تحصلیکرده

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:در حال حاضربیش از۲۵۰۰شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپی با مدیریت جوانان تحصیلکرده در ایران فعال شده که تعدادی از این شرکت‌ها قابل رقابت با نمونه های موفق جهانی هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود خوانساری، در نشست هم اندایشی فعالان اقتصادی و نمایندگان خارجی ایران در اتاق بازرگانی تهران که با هدف بررسی راهکارهای مقابله با تحریم های جدید با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد، گفت: بعد از نوسان‌ها و تلاطمات اقتصادی چند سال قبلِ اقتصاد ایران که عمدتا ناشی از فشار تحریم‌های یک‌جانبه بود، با روی کار آمدن دولت جدید در سال ۱۳۹۲، ثبات و آرامشِ نسبی به اقتصاد بازگشت. امضای سند تاریخی برجام، باعث شد تا فعالان اقتصادی خارجی به‌ویژه از کشورهای اروپایی در قالب هیات‌های تجاری متعدد به ایران سفر کرده و جریان سرمایه‌گذاری بنگاه‌های بزرگ خارجی به سمت بخش‌های دولتی یا شبه‌دولتی ایران سرازیر شود.

وی ادامه داد: به نتیجه رسیدن چندین قرارداد بزرگ در حوزه‌های نفت و گاز، خودرو، پتروشیمی و خرید هواپیما از شرکت‌های بزرگ در دستور کار قرار گرفت، اما شرکت‌های کوچک و متوسط خارجی بدلیل عدم حمایت‌های لازم بانکی- مالی و نیز فقدان شناخت دقیق از موقعیت و پتانسیل‌های اقتصاد ایران، آن‌گونه که باید مشارکت جدی نداشتند و سهم چندانی را نیز از ظرفیت‌های اقتصادی ایران به خود اختصاص ندادند.

همچنین بخوانید

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: مزیت ما در ایران تنها راه‌ها، حمل و نقل،‌ بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه، امنیت پایدار، نیروی کار ارزان، دسترسی به دریاها، بهره‌مندی از فرودگاه‌ها و بنادر و طبقه متوسط فعال و تنومند نیستند بلکه مزیت امروز اقتصاد ایران، حضور کارآفرینانی جوان، خلاق، با انگیزه و بادانش است که قصد دارند در شراکت با شرکت‌های بزرگ جهان، از آنها بیاموزند، به شریک‌شان تبدیل شوند، از تکنولوژی و دانش‌شان بهره‌مند شوند و منافع شرکای خارجی‌شان در منطقه را تامین کنند. به طور مشخص، در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپی با مدیریت مدرن جوانان تحصیلکرده در ایران فعال شده که تعدادی از این شرکت‌ها، قابلیت رقابت با نمونه های موفق جهانی را دارند.

خوانساری همچنین گفت: در سال گذشته، قراردادهای تأمین اعتبار بانکی متعددی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد دلار با طرف‌های اتریشی، ایتالیایی، دانمارکی، چینی و کره‌ای به امضا رسید که اکنون در معرض تهدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفته که جملگی ناقض قوانین حقوقی بین‌الملل، اصول اولیهِ اقتصاد آزاد و تجارت منصفانه است.

وی افزود: با این وجود، قابل پیش‌بینی است که بسیاری از شرکت‌های چندملیتی و بانک‌های بزرگ اروپایی و غیراروپایی، تحت فشار و تهدیدهای دولت آمریکا حاضر به ادامه همکاری اقتصادی با ایران نباشند، اما همچنان امکان تعامل بخش خصوصی ایران و اروپا به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری برجامی از طریق دولت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط با توانمندی بالا و تکنولوژی جدید فراهم است. امروزه موتور محرک اقتصاد بسیاری از کشورها، همین شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که باید شناسایی و زمینه تسهیل رفت و آمد آنها را به‌ عنوان شرط لازم در توسعه همکاری‌های تجاری فراهم آورد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا