بانک و بیمهطلا و ارز

کاهش تقاضا در بازار آزاد در نتیجه ایجاد نرخ سوم/ دلار ارزان می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که اگر دولت ارز سومی در نظر بگیرد، میزان تقاضا در بازار آزاد کاهش خواهد یافت، اظهار کرد: با در نظر گرفتن نرخ سوم آن دسته از تقاضاهایی که تا الان در بازار آزاد تامین می‌شد، به سمت این نرخ کشیده می‌شوند.

اقتصاد آنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ علیرضا کدیور در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره تاثیر این سیاست در نرخ بازار آزاد بیان کرد: با در نظر گرفتن نرخ سوم در کنار نرخ ۳۸۰۰ و ۴۲۰۰، قیمت دلار در بازار آزاد به جهت کاهش تقاضا تا حدی ارزان خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی درباره چگونگی تعیین نرخ ارز توضیح داد: در حالتی که جریان ورودی و خروجی ارز مداوم و با ثبات باشد، نرخ ارز از طریق پارامترهای مختلف از جمله تورم و میزان صادرات تعیین می‌شود اما با توجه به اتفاقات اخیر مثل خروج آمریکا از برجام، تصور محدودیت منابع در ایران به وجود آمده است، بنابراین نرخ ارز در این شرایط با آن نرخی که بر اساس مدل‌های اقتصادی تعیین می‌شد، متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: در این شرایط یا صادرات ما دچار مشکل خواهد شد و یا ارز حاصل از صادرات به راحتی حاصل نمی‌شود، بنابراین پارامترهای گذشته برای تعیین نرخ نقض شده و نمی‌توان قیمت مشخصی برای ارز در نظر گرفت.

کدیور با تاکید بر این‌که نرخ ارز باید بر اساس انتظارات و تقاضای مردم تعیین شود، خاطرنشان کرد: احتمالا در آینده از سمت عرضه ارز و توازن بین عرضه و تقاضا دچار مشکل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی برای کنترل نرخ از پتانسیل‌های بازار سرمایه مثل ایجاد بازار آتی ارز استفاده می‌کرد، می‌توانست به بازار سیگنال داده و عرضه و تقاضا را به بهترین نحو مدیریت کند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا