انرژی

تکذیب انتقال آب کارون به خارج از کشور

وزیر نیرو گفت:‌هیچ طرح و برنامه ای برای انتقال آب به خارج از مرزهای کشور نداریم.

به گزارش آرمان اقتصادی، اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت درباره شایعه  انتقال آب کارون به  بصره اظهار کرد:‌رسما اعلام می‌کنم هیچ برنامه ای برای انتقال آب به بیرون مرزها تحت هیچ شرایطی نداریم . چنین مباحثی در دهه هشتاد هم مطرح ، ولی منتفی شد و الان  هم این بحث‌ها منتفی است. 

وی در  پاسخ به سوالی در مورد گرانی قبض‌های برق تصریح کرد: طبق مصوبه دولت از اول  اردیبهشت قبض‌های برق افزایش ۷ درصدی داشته است.

اردکانیان درباره اظهارلات نتانیاهو برای حل مشکل آب  در کشور نیز خاطر نشان کرد: ایران سابقه چند هزار ساله در  مدیریت آب دارد و ما می توانیم مبنعی برای  سایرین  برای ارائه شیوه‌ های سازگاری با آب باشیم، البته مشکلاتی هم داریم و به فناوری‌های جدید نیازمندیم، اما  به همه ابزارها و فناوری‌ها دسترسی کامل داریم .

وی با اشاره به سابقه  قرارداد صلح اعراب و اسرائیل خاطرنشان کرد: مسئله آبی یکی از مهمترین مسائل این قرارداد بودتا حق  آبه  رسمی کشورهای عربی نادیده گرفته شود و از  این طریق مسئله جنگ آب تئوریزه شود، حال احتمالا با توجه به بعضی بی‌مبالاتی‌های  برخی تریبون‌داران آنها به این هوس افتاده اند که تنازع آب را در ایران گسترش داده و اطلاعات مربوط به  منابع آب در کشور را به دست آورند تا بدانند چه اختلافاتی بر سر آب  در کشور وجود دارد، اما مردم هیچ‌وقت در  زمین این دولت غاصب بازی  نکرده اند و وظیفه تریبون داران این است که موضوع آب را از لیست رقابت‌های سیاسی واجتماعی خود خارج کنند و اجازه دهند مسئولان این مشکل را حل کنند.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که بارش‌های اخیر چه تاثیری در کمبود آب در کشور داشته است بیان کرد: به طور متوسط نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد بارش‌ها کمتر  شده است. در استان‌هایی مثل سیستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان و فارس این عدد حتی به ۷۵ درصد نیز می رسد. البته استان‌های شمال غرب و غرب شرایط  خوبی دارند و  و افزایش بارش‌ها به بالای ۲۰ درصد رسیده است. به طور طبیعی بارش تاثیر مثبتی روی کمبود آب دارد ، متاسفانه در پاییز و زمستان سال گذشته در وضعیت نامناسبی بودیم و تا پایان اسفند فقط ۱۰۰ میلیمتر بارش داشتیم اما در بهار این بار ش‌ها جبران شد.

اردکانیان با بیان  اینکه حدود ۵هزار مگاوات کاهش تولید برق نسبته به مصرف پیش  بینی شده در تابستان  داریم تاکید کرد: از همین حالا باید به اصلاح مصرف بپردازیم تا تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.

وی تاکید کرد: راه‌حل نهایی مسائل آب این است که علاوه بر صرفه جویی در بخش صنعت و شرب، اصلاح الگوی کشت مناسب داشته باشیم که طرح های جهاد کشاوزی در این زمینه آماده شده، ولی این هدف با اقدام یک دستگاه به تنهایی به دست نمی آید و همه باید در قالب کارگروه ملی آب همکاری کنند.  همچنین باید به دنبال بازیافت آب موجود باشیم. دانش و فناوری تصفیه آب را داریم، اما مسئله مالی است . حدود ۳ میلیارد متر مکعب پساب بیش از این که امروز تصفیه می‌شود باید تصفیه شود ودر بخش  صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا