بورسبورس اوراق

بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی/ روزهای خوش فلزی زیر سایه بی‌توجهی به کوچکترهای بازار

بورس تهران آخرین روز کاری هفته را در حالی به پایان رساند که تمام نماگرهای بازار در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند. شاخص کل با ثبت افزایش ۱۶۸ واحدی وضعیت خود را در میانه های کانال ۹۵ هزار واحد تثبیت کرد. اقبال حقیقی ها به نمادهای گروه فلزی-معدنی سبب به حاشیه رفتن سهام نفتی و پالایشی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات تالار شیشه ای امروز در حالی انجام گرفت که ایجاد جو هیجانی مثبت در گروه فلزی سبب تغییر جهت شاخص و ورود مجدد به کانال صعودی شد. از سوی دیگر اما قرار گرفتن گروه فلزی-معدنی در کانون توجهات فعالان بورسی، سبب به حاشیه رفتن سایر گروه ها نمادهای تاثیرگذار بر شاخص شده است.

در بازار امروز چه گذشت؟

همچنین بخوانید

در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران، شاخص کل با رشد ۱۶۸ واحدی (معادل ۰.۱۸ درصدی) به ارتفاع ۹۵ هزار و ۵۷۷ واحد رسید. شاخص هم وزن اما با عقبگرد ۲.۴ واحدی به رقم ۱۷ هزار و ۲۴۴ واحد بازگشت. توجه بیشتر حقیقی ها به نمادهای بزرگ و مطرح بازار سبب از سکه افتادن کوچکترها و در نتیجه منفی شدن شاخص هم وزن شده است.

امروز همچنین بازار سهام شاهد رشد ارزش معاملات بود. روز جاری سهامداران بورس تهران حدود یک میلیارد و ۱۱۷ میلیون ورقه بهادار در ۵۱ هزار نوبت دست به دست کردند که ارزش این مبادلات ۲۵۶ میلیارد تومان برآورد شد. البته گفتنی است ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس تهران به رقم ۱۲۲میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است. افزایش ارزش معاملات مربوط به تمرکز در برخی نمادهای فلزی-معدنی و پالایشی بود اما با این تفاوت که در فلزی ها حقیقی ها در نقش خریدار ظاهر شدند و در گروه پالایشی حقوقی ها به دفاع تمام قد از نمادهای این گروه پرداختند.

«فولاد» پُرارزش ترین سهام در سبد حقیقی ها

همچنین امروز خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار در مسیر حقوقی به حقیقی بود. این جابه ‌جایی‌ رقمی معادل ۸ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی ‌ها به سبد سهام معامله ‌گران حقیقی منتقل کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌ گران حقیقی به نماد معاملاتی «فولاد» و«کچاد» اختصاص داشت. به این ترتیب امروز  حدود ۵۱ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۱۰.۶ میلیارد تومان به نفع معامله ‌گران حقیقی بازار منتقل شد. پس از «فولاد»، بیشترین خالص خرید حقیقی‌ ها در نماد معاملاتی «کچاد» شکل گرفت. به این ترتیب ۱۱ میلیون سهم «کچاد» به ارزش ۱.۷ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقوقی‌ ها در نماد معاملاتی شرکت «مبین»، «وبصادر» دیده شد. به این ترتیب طی معاملات روز جاری، افزون بر ۳.۵ میلیون سهم «مبین» از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل یک میلیارد تومان داشت. «وبصادر» نیز امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از ۸۰۰   میلیون تومانی به نفع حقوقی‌ها بود.

ترین های بورسی

در بین صنایع بورسی، سه گروه فلزات اساسی، خودرو و کانه های فلزی امروز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین سه نماد «فولاد»، «کگل» و «کچاد» هرکدام به ترتیب ۱۰۰، ۸۱ و۷۲ واحد شاخص کل را تقویت کردند. اما در سمت منفی های کم رنگ نیزمعاملات منفی نفتی ها از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. از این رو «اخابر»، «شپنا» و «فارس» مجموعا ۸۰ واحد شاخص را عقب کشیدند.

ظهور نشانه‌هایی از بهبود سودآوری شرکت‌های فلزی

گزارش‌های مالی و برگزاری مجامع امیدوارکننده یکی از مهم‌ ترین عوامل بازگشت رونق به بورس محسوب می ‌شوند. بنابراین انتظار می‌رود با انتشار گزارش عملکرد سالانه، مسیری برای عبور شاخص از ۹۶ هزار واحدی ایجاد شود.  گروه فلزی که به ‌دنبال بهبود فروش و نرخ‌های جهانی عملکرد مناسبی را در سال ۹۶ داشته‌اند. همچنین عملکرد مثبت شرکت‌های فلزی در جدیدترین گزارش ها در کنار کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها به اندازه سود تقسیمی در مجامع می ‌تواند انگیزه را برای مشارکت پررنگ خریداران در هفته‌های آتی به دنبال داشته باشد.

در گروه فلزی، امروز همه توجهات به نماد «فولاد» مطرح بود. پتانسیل قابل قبول این سهم برای تکرار روند سودآوری سال های گذشته از یک سو و عملکرد قابل قبول این شرکت در سال گذشته دو مولفه اصلی رونق این روزهای نماد «فولاد» است.

لزوم لحاظ ریسک‌های آتی سهام

بر این اساس سهام شرکت‌های گروه فلزات اساسی با پتانسیل‌های مثبت از تداوم رشد سودآوری، احتمالا با استقبال بازار مواجه شوند. گرچه در شرایط کنونی فضا برای این گروه بسیار مثبت است اما موضوعی که باید فعالان بازار نباید از توجه به آن غافل شوند ریسک‌های موجود در این بخش به‌خصوص ریسک‌ های جهانی در قیمت فلزات است. گرچه قیمت فلزات در بازار جهانی با روند کاهشی موجودی انبارها و همچنین سیگنال ‌های مثبت از تقاضا به‌ خصوص از سوی چین روند نسبتا پایداری را در قیمت‌ های کنونی در پیش گرفته است اما باید توجه داشت که بازار کالایی همچنان رونق خود را وام دار چین به‌عنوان دومین اقتصاد جهان است. در سال ‌های اخیر کارشناسان اقتصادی در بازار جهانی نسبت به حباب موجود در بخش مسکن چین بارها هشدار داده‌اند.

چراغ سبز بازار به انبوه سازی

امروز باز هم گروه انبوه سازی از پیشتازان بازار بود. به طوری که در مقطعی از معاملات تمامی نماد های این گروه سبز پوش بوده و برخی از آن ها صف خرید را تجربه کردند و حجم معاملات مناسبی را به ثبت رساندند. همچنان اخبار مثبت تعداد معاملات مسکن در کشور به ویژه تهران بر سر زبان ها بوده و همین امر موجب شده تا شرکت های ساختمانی با اقبالی روشن به مسیر حرکت خود ادامه دهند. با گران شدن دلار که قیمت نهاده های مورد استفاده در این صنعت را افزایش داده و همچنین پاسنه آشیل انتظارات تورمی در روزها و ماه های آتی، کما که لیست انتظار شرکت ها وصنایع مختلف برای دریافت مجوز افزایش نرخ نیز تاییدی بر این باور است.

در حال حاضر همان قیمت هایی که در یک ماه گذشته فراتر از ارزش واقع آپارتمان ها بود، با شیب نسبتا تندی رو به افزایش است و حجم معاملات صورت گرفته در روز های اخیر حاکی از پذیرش این شرایط توسط برخی خریداران است. تعدادی از خریداران مصرفی که در انتظار تعدیل قیمت ها بودند دیگر فرصت را از دست نداده و اقدام به خرید نموده اند. اما در این شرایط پر تقاضا عرضه کنندگان هم یا به امید افزایش در روز های آتی از پشت میز معاملات کنار می روند و یا قیمت های نجومی را برای فروش ملک خود مطرح می کنند.

در معاملات امروز نماد های «ثنوسا»، «ثتران» و «ثمسکن» از پرچم داران گروه خود بودند زیرا نه تنها با صف خرید مواجه بوده بلکه با حجم های بالایی دادوستد شدند.در این میان نماد «ثغرب» که با نوسانات مثبت شدیدی همراه بود توانست خود را به پای صف خرید برساند اما در لحظات پایانی فروشندگان از عرضه سهام خود حتی به سقف قیمتی امتناع کرده و در نهایت این شرکت باصف خرید ۴ میلیونی به معاملات امروز سهام خود پایان داد. «ثپردیس» نیز در همان ساعات ابتدایی صف خرید شد و در نهایت بدون هیچ عرضه کننده ای در قیمت ۱۳۲ تومان صفی به ارزش ۱۵۳ میلیون تومانی را برای خود رقم زد. نماد مذکور پس از افت قیمت و پدیدار کردن کف قیمتی ۹۷ تومان در اوایل اردیبهشت تغییر جهت داده و با ۳۶ درصد رشد قیمت مواجه شد که قیمت هر سهم این شرکت را اکنون در محدوده ۱۳۲ تومان جای داد.

خودرویی های در حاشیه

و اما در گروه خودرو علی رقم زمزمه های خوبی که به گوش می رسد امروز نماد های این گروه در محدوده های منفی معامله شدند. در ماه های اخیر با رشد قیمت دلار که افزایش قطعات خودرو را به دنبال داشت در نهایت افزایش قیمت نهاده های تولید را به ارمغان آورده است موجب شد تا خودرو سازان برای جلوگیری از زیان بیش از حد در حساب کتاب مالی خود درخواست افزایش نرخ داده و این مسله در حال حاضر به شورای رقابت ارجاع داده شده است و اکنون خودرو سازان با نگرانی چشم به راه نتایج حاصله از شورا هستند که در صورت وصول آن افزایش نرخ ۲۰ درصدی را برای این شرکت ها فراهم می سازد.

 اما با این حال فعالان بازار با احتیاط بالایی معاملات این گروه را دنبال می کنند. با کسب مجوز افزایش نرخ تا حدودی شرایط مالی خودرو سازان تعدیل شده و می تواند آینده بهتری را در پیش روی سهامداران خود متصور شوند. از سوی دیگر با افزایش قیمت خودرو های وارداتی شاهد کاهش واردات این خودرو ها هستیم به صورتی که در مجموع دو ماه ابتدایی سال جاری، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با کاهش ۷۰ درصدی واردات رو به رو هستیم. چنین افزایش قیمت موجب شده تا خریداران مصرفی به سمت خودرو های داخلی متمایل شوند که با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش تقاضا برای خودروی سواری انتظار می رود آمار فروش فروش مناسبی را از این شرکت ها شاهد باشیم.

اما خبر دیگری که معاملات امروز نماد پیشتاز «خساپا» را امروز با چالش روبرو کرد، تعدیل منفی ۲۰ درصدی «ولساپا» بود. طی شفاف سازی که روز گذشته در کدال قرار گرفتد «ولساپا» ۱۵۱ میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان سود خالص محقق کرده است که در مقایسه با پیش بینی ۱۹۰ میلیارد تومانی سود خالص برای سال مالی ۹۶ ، افت ۲۰ درصدی را نشان می دهد .این شرکت با سرمایه بیش از ۹۰ میلیارد تومانی و وابسته به سایپا، دلیل تعدیل منفی را ناشی از سه عامل افزایش مالیات بدلیل ثبت مالیات بردرآمد سنوات گذشته در سال مالی جدید بر اساس بخشنامه سازمان حسابرسی، افزایش هزینه های عمومی، اداری و تشکیلاتی ناشی از افزایش هزینه مطالبات معوق اعلام کرده است. اما به نظر می رسد با توجه به معاملات چند روز اخیر حق تقدم این سهام، ارائه این تعدیل منفی در نماد «ولساپا» تا حد زیادی تعجب برانگیز بوده و جای سوال دارد.

آخرین آمار از زیان دهی بانک های بورسی

اطلاعات موجود در صورت های مالی بانک های بورسی نشان می دهد که ۵ بانک تجارت، صادرات، سرمایه، دی و ایران زمین با زیان های سنگین مواجه اند و جمع کل زیان انباشته این بانک ها به مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در میان آنها شرایط مالی بانک تجارت به مراتب بدتر است به طوری که مقدار زیان عملکرد این بانک در سال مالی ۹۶ به ۵ هزارو ۷۰۴ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال قبل ۶۶۰ درصد رشد نشان می دهد.

بعد از بانک تجارت ،بانک صادرات در رتبه دوم جدول از نظر زیان قرار گرفته است. مقدار زیان بانک صادرات اگرچه سال جاری نسبت به سال قبل کمتر شده اما با این حال جمع کل زیان انباشته این بانک در پایان سال مالی ۹۵ بالغ بر ۳ هزارو ۳۵ میلیارد تومان است. همچنین در صورت های مالی شش ماهه ممنتهی به ۳۱ شهریور ۹۶ این بانک زیان ۴ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومانی را ثبت کرده است.

بعد از دو بانک تجارت و صادرات رتبه سوم زیان ده ترین بنگاه پولی به بانک سرمایه  که قریب به ۱۹ ماه معاملات سهامش در بورس متوقف است اختصاص یافته است. اگرچه اطلاعات تازه ای از وضعیت عملکرد این بانک در دست نیست اما گزارش های مالی سال مالی ۹۴ این شرکت که بعد از مدت ها آخر فرودین ماه امسال مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، نشان می دهد که مقدار زیان ثبت شده این شرکت در سال مالی ۹۴ به ۶۷۴ میلیارد تومان رسیده بود و این مقدار در سال مالی ۹۵ به ۳ هزارو۶۳۳ میلیارد تومان خواهد رسید. بااین رویه جمع کل زیان انباشته این بانک به ۴ هزارو ۳۱۹ میلیارد تومان خواهد رسید که البته پیش بینی می شود با انتشار گزارش های مالی سال ۹۶ این مقدار حتی افزایش پیدا کند.

رتبه چهارم جدول زیان ده ترین بانک های ایران به بانک دی اختصاص یافته و این بانک با ثبت یک هزار و ۲۰۹ میلیارد تومان زیان در سال مالی ۹۵ به جرگه بانک هایی پیوست که ضعیفترین عملکرد را دارند.

اما در میان زیان ده ترین بانک ها، بهترین عملکرد را بانک ایران زمین ثبت کرده است، مطابق آخرین اطلاعات مالی این بانک در سال ۹۶، شش میلیارد تومان دیگر به زیان های قبلی اش اضافه کرده و ارزش کل زیان انباشته اش اکنون به ۲۶۹ میلیارد تومان رسیده است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم به دنبال شاخص کل روز مثبتی را پشت سر گذاشت و با افزایش ۱۰.۲ واحدی به ارتفاع یک هزار و ۱۱۰ واحد رسید. در این بازار نیز ۳۸۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۸۳میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۷۲ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت که رشد ۸۰ درصدی نسبت به روز گذشته را نشان می دهد.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی، معاملات مثبت «زاگرس»، «ذوب» و «هرمز» هرکدام به ترتیب ۳.۷، ۲.۸ و ۱.۹ واحد شاخص فرابورس را افزایش دادند. اما معاملات منفی «مارون» و «شراز» اندکی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا