صنعتصنعت، معدن، تجارت

سیم و کابل ایران صنعتی پیشرو

یک فعال در صنعت سیم و کابل آلومینیومی گفت: صنعت سیم و کابل ایران از نظر تکنولوژی و نیروی انسانی ماهر جزء صنایع پیشرو در کشور به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامرضا فلاح نژاد در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: این صنعت تنها صنعت در کشور است که هیچ نوع عقب ماندگی از حیث تکنیکی و نیروی انسانی ماهر ندارد.

 

همچنین بخوانید

وی در ادامه ضمن اشاره به قدمت صنعت سیم و کابل اظهارداشت: نخستین بار انرژی الکتریکی در ۱۳۸ سال پیش از طریق سیم مسی در دنیا رایج و پس از ۱۵ سال آلومینیوم به عنوان رقیب مس در انتقال برق وارد بازار شد.

این فعال در صنعت سیم و کابل گفت: تولید سیم های آلومینیومی در ایران به ۵۱ سال قبل مربوط می شود.

وی با بیان اینکه ۱۳۴۶ نخستین بار تولید سیم آلومینیومی در شهر قزوین آغاز شد، افزود: شمش آلومینیوم مواد اولیه تولید این نوع سیم هاست.

فلاح نژاد با اشاره به اینکه تکنولوژی مورد استفاده در صنعت سیم و کابل مربوط به کشورهای اروپایی است، اظهارداشت: تولید کنندگان ایرانی در عرصه مورد نظر حرف زیادی برای گفتن در سطح بازارهای داخلی و خارجی دارند.

این فعال در صنعت سیم و کابل ضمن اشاره به اینکه سیم و کابل مشمول استاندارد اجباری است، گفت: ایران به لحاظ تولید کالای مزبور از توان بالایی برخوردار است.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید سیم و کابل آلومینیومی در ایران ۱۵۰ هزار تن در سال است ولی سال گذشته نصف این ظرفیت یعنی ۷۵ هزار تن در کشور تولید شد.

یک فعال در حوزه صادرات سیم و کابل آلومینیومی نیز در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد گفت: سالانه پنج تا شش هزار تن از این کالا روی ریل صادرات قرار می گیرد.

احسان رحمانی افزود: سیم و کابل های آلومینیومی تولید داخلی به لحاظ کیفی قابل رقابت با محصولات خارجی است.

وی در ادامه قیمت مواد اولیه را عمده ترین مشکل صادرات در حوزه مدنظر برشمرد و اظهارداشت: شرکت های داخلی آلومینیوم را در بورس عرضه و به تبع مصرف کنندگان از این بازار خرید می کنند.

این فعال در حوزه صادرات سیم و کابل آلومینیومی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت های که برای آلومینوم در بورس تعیین می شود برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه است، گفت: نوسان در حوزه محصولات آلومینیوم بسیار بالاو همینطورعرضه این محصولات در بورس از یک نظم خاصی پیروی نمی کند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: برای مثال روزهای یکشنبه محصولات مسی در بورس عرضه و تمامی مصرف کنندگان نیز به این موضوع واقف هستند ولی متاسفانه در بحث آلومینیوم چنین رویه ای در بازار مورد اشاره وجود ندارد.

برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی و مهدی شیار» با هدف معرفی، ترویج، و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا