امور زیربناییتعاون و اشتغال

کار اجباری به هر شکل ممنوع است

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار گفت: کار اجباری با توجه به ماده شش قانون کار به هر شکل ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسین حبیبی در برنامه «روز از نو» رادیو اقتصاد ضمن تبریک میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) و هفته کار و کارگر افزود: اگر در ساعت کار عادی کارگری مجبور شود کاری را انجام دهد که جزء وظایفش نباشد از مصادیق کار اجباری بوده چه رسد به اضافه کاری!.

 

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: کارگرانی که تابع شرایط سخت و زیان آور هستند به هیچ وجه حق ندارند در اضافه کاری باقی بمانند.

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار گفت: این افراد حتی دو ساعت کمتر باید از ساعت قانونی کار کنند.

وی در ادامه افزود: کار اجباری با توجه به ماده قانون کار به هر شکل ممنوع است بنابراین در صورت بروز چنین اتفاقی کارگران می توانند موضوع را به بازرسی اداره های کار سراسر کشور اطلاع دهند.
حبیبی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: متولی پیگیری حق و حقوق کارگران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: کارگران جهت استیفای حق و حقوق خود می توانند از طریق وزارتخانه ( دستگاه دولتی تنظیم کننده روابط کار) یا تشکل های به رسمیت شناخته شده در قانون کار مانند شورای اسلامی کار، انجمن صنفی و مجمع نمایندگان اقدام کنند.

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار گفت: دولت متولی اداره امور جامعه باید تمامی آحاد جامعه بویژه کارگران را زیر پوشش چتر حمایتی خود قرار دهد.

وی افزود: کارگران ضمن داشتن آگاهی از قانون همواره باید پیگیر مطالبات و حقوق صنفی خود باشند.

حبیبی در ادامه بیان داشت: کارگران در صورت اخراج از کار می توانند اعتراض خود را از طریق مراجع تشخیص حل اختلاف قانون کار پیگیری کنند.

وی توصیه کرد: کارگران قبل از ارائه دادخواست به مراجع مورد نظر به نمایندگان کارگری در کانون های کارگری مراجعه و از آنان برای تنظیم دادخواست کمک گرفته تا درروند پیگیری موضوع کمتر دچار مشکل شوند.

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار ضمن اشاره به تعدیل نیرو بنگاه های اقتصادی گفت: این بحث بیشتر به ساختارهای اقتصادی مربوط می شود.

وی افزود: برخی مواقع در قوانین مصوب می شود شرکت ها در راستای خصوصی سازی مبادرت به تعدیل نیرو کنند که متاسفانه این تعدیل نیرو بیشتر در بین کارگران قرارداد موقت مطرح است.

حبیبی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآورشد: این افراد نیز در راستای استیفای حق و حقوق خود می توانند به هیئت های تشخیص و حل اختلاف اداره های کار مراجع و درخواست پیگیری و رسیدگی موضوع را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روز از نو» کاری از گروه کشاورزی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۶.۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه و مهدی شیار» با هدف فراهم ساختن لحظات شاد و مفرح صبحگاهی توام با افزایش سطح آگاهی اقتصادی شنوندگان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا