بانکراه و ساختمان

ردپای وام یکم در رونق معاملات مسکن

یک کارشناس حوزه مسکن گفت: سهم تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم بانک مسکن طی چند ماهه اخیر در رونق معاملات مسکن قابل توجه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرید قدیری در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: برای مثال هر ۱۰ نفری که طی ماه های اخیر در تهران خانه خریداری کرده اند یک نفر دارنده وام یکم بوده و از این جهت ردپای وام مدنظر در رونق معاملات مسکن به خوبی مشهود است.

وی در ادامه ضمن اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم اظهارداشت: این نرخ در بافت های فرسوده دو واحد درصد یعنی از ۸ به ۶ و در سایر نقاط شهری از ۹.۵ به ۸ درصد کاهش یافته است.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن مشمول سپرده گذاری است یعنی متقاضیان پس از یکسال سپرده گذاری می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.

وی همچنین با بیان اینکه سقف ریالی وام صندوق پس انداز مسکن یکم هنوز افزایش پیدا نکرده است، افزود: بر اساس اظهارات اخیر «عباس آخوندی» وزیر راه وشهرسازی سقف وام مسکن صندوق یکم در تهران از ۸۰ به ۱۰۰ میلیون تومان ووام مربوط به زوجین از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

قدیری با اعلام اینکه نرخ سود تسهیلات مسکن برای خانه اولی ها بسیار مهم و با اهمیت است، اظهارداشت: بسیاری از خانه اولی ها طی چند ساله اخیر به سبب بالا بودن نرخ سود و مبلغ اقساط ماهانه صندوق یکم به ناچار از دریافت وام و خرید مسکن منصرف چرا که میزان درآمد این افراد با اقساط، نرخ سود و دوره بازپرداخت وام مدنظر به هیچ وجه همخوانی نداشت.

وی همچنین گفت: خوشبختانه کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن درچارچوب برنامه ملی بازآفرینی شهری برای استفاده سپرده‌گذاران خانه اولی در بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری از ۸ به ۶ درصد و برای سایر مناطق شهری از ۹.۵ به ۸ درصد بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار موجب کاهش ۱۰ درصدی اقساط ماهانه وام اعطایی خواهد شد یعنی به این ترتیب قسط وام ۸۰ میلیون تومانی از ۹۰۰ هزار تومان در ماه به ۸۰۰ هزار تومان تقلیل پیدا می کند.

این کارشناس حوزه مسکن در ادامه ضمن اشاره به افزایش استقبال از سپرده گذاری در صندوق یکم بانک مسکن طی یکساله اخیر اظهارداشت: سهم این صندوق در رونق معاملات مسکن چند ماهه گذشته قابل توجه بوده است.

وی تصریح کرد: برای مثال هر ۱۰ نفری که به تازگی در تهران خانه خریداری کرده اند یک نفر دارنده وام یکم است.

قدیری در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآورشد: نکته جالب توجه اینکه وام مورد نظر به شکل تدریجی در حال پرداخت است و این امر باعث هجوم خانه اولی ها به بازار مسکن نخواهد شد تا بازار از حیث قیمتی دچار التهاب شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا