بانک و بیمهطلا و ارز

مسافران زمینی از کجا ارز مسافری بگیرند؟

در پى سیاست دولت مبنى بر تک نرخى کردن ارز، دلار دیگر در همه صرافى‌ها و یا در بازار آزاد دادو ستد نمى‌شود. در این بین مسافرانى که قصد سفرهای زمینى دارند با ابهامات زیادی مواجه شده‌اند.

آرمان اقتصادی – فاطمه اکبرخانى؛ با توجه به لیست اعلام شده توسط بانک مرکزى و با مراجعه به شعب بانک ملى، ارز مسافرتى به مسافران زمینى تعلق نمى‌گیرد. زمانى که علت را جویا شوید این موضوع را به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزى ارجاع مى‌دهند.

لازم به ذکر است شعب بانک ملی نیز که مسئولیت فروش ارز مسافرتی را برعهده دارند، به مسافران فقط یورو می‌پردازند آن هم با قیمتی نزدیک ۵۴۰۰ تومان، در حالى که بانک مرکزى نرخ یوروى دولتى را حدود ۵۱۶۰ تومان اعلام کرده است؛ البته در بازار آزاد نرخ فروش یورو ۶۸۰۰ تومان است.

همچنین اعلام شد که ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها می باشد.

با مراجعه به صرافى‌ها براى دریافت ارز مسافرتى متوجه شدیم دلار با نرخ دولتى به آن‌ها تزریق نمى شود بنابراین دلار ۴۲۰۰ تومانى ندارند اما با نرخ آزاد یعنى هر نرخى که خودشان اعلام کنند دلار مى‌فروشند.

اصغر سمیعى رییس اسبق صرافان در این باره به خبرنگار آرمان اقتصادی گفت: پیش تر نیز گفته‌ام این گونه تک نرخى کردن دلار واقعى نیست و در نتیجه موجبات رانت و سفته بازى را ایجاد مى‌کند.

وى خاطر نشان کرد: مسافران زمینى با مراجعه به صرافى‌هاى غیر رسمى مى‌توانند دلار با نرخ آزاد تحویل بگیرند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا