امور زیربناییچندرسانه‌ایراه و ساختمانصوت

اوراق مسکن مساوی با فروش وام +صوت

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور گفت: اوراق مسکن مساوی با فروش وام با مبالغ هنگفت به مردم ولی با اسم دیگریست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسام عقبایی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: نحوه ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان مسکن به خصوص برای دهک های متوسط و پائین جامعه باید به سمتی حرکت کند که ضمن کاهش بروکراسی اداری برای آنان هزینه ای در بر نداشته باشد.

وی همچنین اظهارداشت: هم اکنون در هیچ نقطه ای از دنیا حتی کشورهای که از حیث توسعه اقتصادی از ایران عقب تر هستند به این نحو نیست برای مثال وقتی ۵۰ میلیون تومان وام به فردی پرداخت می شود چیزی نزدیک به یک پنجم این وام صرف هزینه خرید اوراق تسهیلات شود.

همچنین بخوانید

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور گفت: جدا از این درصد سود تسهیلات اعطای بالا و در برابر مدت زمان دوره بازپرداخت وام بسیار کوتاه مدت است.

وی در ادامه افزود: مدت زمان دوره بازپرداخت تسهیلات بانکی در ایران ۱۲ تا ۱۳ سال است در حالیکه این مدت زمان در سایر کشورهای دنیا به سه تا پنج دهه می رسد.

عقبایی تصریح کرد: قیمت تمام شده اوراق مسکن در شرایط فعلی برای مردم سنگین و غیر منطقی است و این موضوع بطورکلی باید از چرخه دریافت وام در کشور حذف شود.

وی همچنین با بیان اینکه اوراق مسکن مساوی با فروش وام با مبالغ هنگفت به مردم است، اظهارداشت: هم اکنون یک پنجم از تسهیلات بانکی صرف هزینه دریافت تسهیلات بانکی می شود.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور ضمن اعلام مخالفت شدید با روش فعلی وام دهی به مردم در حوزه مسکن گفت: این روش به دریافت کنندگان تسهیلات بانکی فشار زیادی وارد می کند که به هیچ وجه منطقی و معقول نیست.

وی در ادامه افزود: سود تسهیلات مسکن در زمان حاضر با احتساب بهره ۱۸ تا ۲۰ درصدی وام بانکی و هزینه خرید اوراق به بیش از ۳۰ درصدی می رسدکه اجحاف بزرگی در حق مردم است.

عقبایی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص احتمال کاهش قیمت اوراق مسکن به رادیو اقتصاد اظهارداشت: طبق معمول قیمت این اوراق در اوائل سال و همینطور شروع فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن دچار افزایش می شود.

وی همچنین در خصوص این جمله که گفته می شود «رشد قیمت اوراق مسکن در روزهای اخیر متاثر از افت و خیز های بازار ارز، طلا و سکه بوده است»، یادآورشد: اثر این نوع نوسانات موقتی بوده یعنی به نحوی نیست که بخواهد موجبات نگرانی مردم را در جامعه فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد .

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا