تجارتصنعت، معدن، تجارت

«یورو» اساس معاملات خارجی ایران

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر عمده پرداخت ها ودریافت های معاملات بزرگ در کشور بالاخص نفتی بر مبنای یورو صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید حمید حسینی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصادضمن اشاره به تعویض ارز اصلی کشور ازدلار به یورو افزود: بسیاری از اقلام در دنیای امروز مانند نفت، فلزات و سایر موارد دیگر بر پایه دلار قیمت گذاری می شود.

وی همچنین اظهارداشت: برای مثال هم اکنون روزانه پنج میلیارد دلار فقط معاملات فیزیکی نفت در سطح دنیا بر مبنای دلار صورت می گیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: تمامی معاملات خارجی کشورها امروز به نحوی با دلار پیوند خورده و دولت ها مجبورند دلار را در سبد کالای خود برای خرید داشته باشند.

وی در ادامه افزود: توضیح اینکه با تشدید فشار تحریم ها علیه ایران از سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ تصمیم بر این شد قدم به قدم و ابستگی اقتصاد کشور به دلار کم و کمترشود.

حسینی بیان داشت: اگرچه دلار مبنای معاملات قیمت گذاری در کشور بود ولی به ناچار دریافت و پرداخت ها بر پایه یورو و سایر ارزها انجام می شد چرا که امکان استفاده از دلار در معاملات مربوط به ایران وجود نداشت اگر هم معاملاتی در این مدت بر پایه دلارصورت گرفته معاملاتی ناشناس و در راستای دور زدن تحریم ها بوده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: تمامی معاملات در عمل از سه تا چهار سال قبل در کشور معطوف به سایر ارزهاست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: جدا از این از دو سال قبل بحث پیمان پولی و پول های ملی دستور کار مسئولان کشور قرار گرفته تا وابستگی اقتصاد به دلار هر روز نسبت به گذشته کم و کمتر شود.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی با بیان اینکه در حال حاضر عمده پرداخت ودریافت معاملات بزرگ و نفتی ایران بر مبنای یورو است، یادآورشد: دولت آمریکا با تحریم دلار به دنبال فشار مضاعف بر بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی بود که خوشبختانه با در پیش گیری معاملات بر پایه یورو تا حد زیادی مشکلات مملکت در این حوزه برطرف شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.
 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا