امور زیربناییراه و ساختمان

مسکن نیازمند کالبد شکافی عمیق

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: بحث مسکن در ایران نیازمند کالبد شکافی عمیق است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسام عقبایی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه مشکل مسکن در کشور با وجود زیر ساخت ها ی لازم برای تولید اعم از زمین، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی همچنان پابرجاست.

وی در ادامه با بیان اینکه چشم انداز و افقی که برای تامین مسکن در مملکت وجود دارد یک چشم انداز ژرف و با نظارت دقیق نیست، اظهارداشت: این امر باعث شده که کشور در امر مسکن با مشکلات فراوانی مواجه و در عین حال توازنی بین عرضه و تقاضا در حوزه مزبور وجود نداشته باشد.

همچنین بخوانید

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: ریشه های تولید مسکن در ایران علمی، آکادمیک و همینطور برمبنای اصول فنی تولید و توسعه ساخت و ساز نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشکل مسکن در شهرهای بزرگ برای مردم بیشتر ملموس است، افزود: یکی از نواقصی که در کشور بالاخص در شهرهای بزرگ مثل تهران وجود دارد اینکه آیا توسعه شهرها بر اساس نیازهای شهری است؟ آیا توسعه شهری بر اساس مطالعات جمعیتی است؟ آیا مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته در سال ۱۴۱۰ یا ۱۴۲۰ تعداد جمعیت تهران به چند نفر می رسد؟ به چه تعداد خانه نیاز خواهیم داشت؟

عقبایی ضمن طرح سئوال دیگری مبنی بر اینکه هم اکنون چه تعداد واحد مسکونی در ایران وجود دارد، اظهارداشت: بر اساس سر شماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بیست و چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ثبت شده ولی این آمارها خیلی دقیق و قابل اتکا نیست.

وی تصریح کرد: نبود آمار و اطلاعات دقیق و صحیح از جمله نواقص بسیار مهم در حوزه برنامه ریزی کشور است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: آمار دقیق، صحیح و علمی شالوده اصلی برنامه ریزی در تمامی زمینه ها به ویژه حوزه مسکن است.

وی در ادامه ضمن اشاره به عدالت اجتماعی و شکاف طبقاتی بالاخص در حوزه مسکن افزود: متاسفانه تاکنون در دولت های مختلف به بحث عدالت اجتماعی در حوزه مسکن کمتر توجه شده است.

عقبایی بیان داشت: برای مثال اعطای تسهیلات بانکی به مردم یکی از اساسی ترین طرح های دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن بوده که متاسفانه در این طرح نیز عدالت اجتماعی به نحوی وجود ندارد.

وی گفت: طرح مسکن اجتماعی از دیگر برنامه های دولت بود که متاسفانه حرکت چشمگیری در این زمینه تاکنون صورت نگرفته است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: جدا از این طرح های دیگری در حوزه مدیریت زمین و مسکن استیجاری در کشور نیاز است که هیچ یک از موارد مدنظر از سوی دولت تا به امروز نمود عملی پیدا نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و محمدجواد طالبی» با هدف تبیین و تحلیل ابعاد مختلف یکی از مهمترین موضوعات روز در حوزه اقتصاد بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا