بورسفرابورس

هم‌افزایی بازیگران اصلی و تکمیل اکوسیستم نوآوری در فین‌استارز

اکنون شاهد تشابه فین‌تک‌های جدید هستیم و این موضوع منجر به آن شده که فعالیت فین‌تک‌ها تنها در حوزه‌های محدودی مانند پرداخت متمرکز باشد و حوزه‌های دیگر مغفول بمانند. بنابراین توجه به این نکته حائز اهمیت است که استارتاپ‌ها بدانند که نیاز دقیق بازار چیست.استارتاپ‌های فین‌تک‌ با الگوبرداری از نمونه‌های مشابه سخت‌تر رشد می‌کنند؛ چراکه بازار از ظرفیت محدودی برای پذیرش ایده‌های مشابه برخوردار است. بنابراین یکی از اولویت‌های رویداد فین‌استارز که توسط فرابورس ایران برگزار می‌شود، شفاف‌سازی نیازها و چالش‌های بازار پول و سرمایه است.

بازار سرمایه ایران در حال گذر از سنت به مدرنیته است و توجه ویژه‌ای به نوآوری و استارتاپ‌ها دارد؛ به زودی شرکت‌هایی عرضه اولیه سهام خود را انجام می‌دهند که مبتنی بر نوآوری هستند و در این راستا نیاز به فرهنگ‌سازی داریم چراکه این شرکت‌ها، ساختار مالی، سودآوری و تجارت را متحول می‌کنند. هم‌اکنون نیز با بررسی بازارهای مالی درمی‌یابیم که ارزش سهام شرکت‌های نوآورانه به شدت رو به رشد است و بازار سرمایه ایران برای قرارگیری در مسیر صحیح، لازم است که شاهد تغییر چهره در شرکت‌های جدید باشد.

امروز‌ برای چابک‌سازی بازارهای مالی و شتاب‌بخشی به ارائه خدمات، نیاز به فعالیت استارتاپ‌ها داریم و در این میان استارتاپ‌های فین‌تک می‌توانند ارائه خدمات مالی را در حوزه‌های بورس، بانک و بیمه، تسهیل کنند و به حوزه نظارت نیز سرعت بخشند. در حالی که ضروری است بازار سرمایه ایران از نظر تکنولوژی، بسترهای معاملاتی و بسترهای نظارتی قوی‌تر عمل کند، برای مدت‌ها به دلیل محدودیت‌های تحریمی نمی‌توانستیم سامانه‌ها را به‌روز کنیم، بنابراین اکنون لازم است که به سمت پرورش استارتاپ‌ها برای رفع چالش‌های موجود در این بازار برویم.

خوشبختانه بانک‌ها با توجه به نیاز خود، به سرعت به سمت فین‌تک‌ها حرکت کرده و از ظرفیت آنها برای رفع نیازهای خود بهره گرفته‌اند که بدین ترتیب موفق به سرعت‌بخشی در انجام کارها شده‌اند، اما لازم است که اولویت‌های سرمایه‌گذاری تعریف شوند؛ چنان‌که اکنون شاهد تشابه فین‌تک‌های جدید هستیم و این موضوع منجر به آن شده که فعالیت فین‌تک‌ها تنها در حوزه‌های محدودی مانند پرداخت متمرکز باشد و حوزه‌های دیگر مغفول بمانند. بنابراین توجه به این نکته حائز اهمیت است که استارتاپ‌ها بدانند که نیاز دقیق بازار چیست. استارتاپ‌های فین‌تک‌ با الگوبرداری از نمونه‌های مشابه سخت‌تر رشد می‌کنند؛ چراکه بازار از ظرفیت محدودی برای پذیرش ایده‌های مشابه برخوردار است. بنابراین یکی از اولویت‌های رویداد فین‌استارز که توسط فرابورس ایران برگزار می‌شود، شفاف‌سازی نیازها و چالش‌های بازار پول و سرمایه است.

از سوی دیگر اعلام نیاز حوزه‌ها و صنایع گوناگون به استارتاپ‌های فین‌تک، بیانگر چالش‌های پیش‌روی روش‌های سنتی است که حتی صنعت حسابداری به این نتیجه رسیده که برای گذر از مشکلات روند سابق و حسابرسی دستی، باید به سمت فناوری مالی یا همان فین‌تک روی آورد و فین‌استارز رویدادی است که به شناسایی این دغدغه‌ها کمک کرده و راه شفافی را برای فعالیت استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.

در این رهگذر حتی مقابله سیستم سنتی بیمه هم راه به جایی نبرده و استارتاپ‌های فین‌تک در حوزه بیمه نیز در راه ورود به بازار هستند و رویداد فین‌استارز نیز به طور خاص به فرهنگ‌سازی در این خصوص پرداخته؛ چراکه با تعامل به جای تقابل، مسیر پیش‌رو را می‌توان سریع‌تر و درست‌تر طی کرد.

در بازار سرمایه نیز فرابورس ایران درصدد طرح اولویت‌ها و چالش‌هاست تا ابزارهای مورد نیاز بازار پول و سرمایه طرح و معرفی شده و بدین صورت این بازار به‌روزرسانی می‌شود.

همچنین با توجه به ریسک موجود در هر سرمایه‌گذاری، فرابورس ایران تلاش کرده تا با تجمیع بازیگران اصلی و تکمیل اکوسیستم نوآوری، از طریق قرارگیری استارتاپ‌های فین‌تک، صندوق‌های جسورانه و سرمایه‌گذاران در کنار یکدیگر نوآوری‌های مالی به صورت شفاف‌تر بررسی شده و سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری صورت بگیرد.

بی‌تردید سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها می‌توانند از طریق بستری که در فین‌استارز برای آنها مهیا شده، یکدیگر را پیدا کرده و با هم مذاکره کنند و درصورتی که ایده مطرح شده، برای سرمایه‌گذار جذاب باشد، عقد قرارداد کنند. این بستر محدود به فین‌استارز نبوده و فرابورس ایران طی سال با طرح اولویت‌های سرمایه‌گذاران، پذیرای نوآوری‌های مالی است.

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا