امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نرخ خرید تضمینی گندم ثابت ماند

 

 رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران گفت: متاسفانه امسال به مانند سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم مطابق با نرخ تورم افزایش نکرد بلکه ثابت ماند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیقلی ایمانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸ است.

وی همچنین اظهارداشت: طبق این قانون وزارت جهاد کشاورزی ملزم به اینکه در مرداد ماه هر سال براساس آنالیز هزینه های تولید مناطق مختلف قیمت محصولات مشمول این قانون را تعیین و به شورای اقتصاد ارائه دهد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران گفت: شورای اقتصاد نیز باید قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را قبل از شروع سال زراعی مصوب و به کشاورزان اعلام کند.

وی در ادامه افزود: بر اساس این قانون قیمت تضمینی محصولات به نحوی باید محاسبه شود که کمتر از نرخ تورم رسمی سالانه کشور نباشد.

ایمانی با بیان اینکه قانون فصل الخطاب و دولت ها مجری قانون هستند، اظهارداشت: سال های زراعی ۸۵-۸۴ و ۸۶-۸۵ قیمت گندم در کشور به ازای هر کیلوگرم ۲۰۵ تومان و تورم ۳۰ درصد بود و در این دو سال متوالی محصول مدنظر هیچ گونه افزایش قیمتی را تجربه نکرد.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال های بعدی نیز بسیار ناچیز و زیر خط تورم بود.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران گفت: دولت دوازدهم به جهت اینکه کشاورزان را از ورشکستگی نجات دهد به نحوی عقب ماندگی سال های گذشته گذشته را جبران کرد و به عبارتی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در کشور با یک جهش خوبی مواجه شد.

وی افزود: متاسفانه نرخ خرید تضمینی محصول گندم از سال قبل دوباره مطابق نرخ تورم افزایش پیدا نکرده و این رشد تنها در حد ۲.۴ درصد بوده است.

ایمانی تصریح کرد: امسال نیز دولت نرخ خرید تضمینی این محصول را بدون در نظر گرفتن نرخ ۱۰ درصدی تورم همانند قیمت سال قبل اعلام کرده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به این جمله که گندم یک کالای استراتژیک است، یادآورشد: در حال حاضر بخش عمده انرژی مورد نیاز مردم ایران از طریق این محصول تامین می‌شود بنابراین ضرورت دارد دولتمردان حمایت جدی از این بخش داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا