بانک و بیمهطلا و ارز

دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌ماند یا می‌رود؟

آشفته بازار دلار امروز وارد فاز جدیدی شد و پس از اعلام دولت مبنی بر تزریق دلار به بازار و اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار، سوالات بسیاری در ذهن مردم و فعالان این بازار نقش بست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از اخبار مالی، در ساعات پایانی دیشب خبری منتشر شد مبنی بر این که از روزسه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷ دلار به صورت تک نرخی و با قیمت ۴۲۰۰ تومان در بازار عرضه خواهد شد. در همین راستا اعلام شد که کسی حق خرید و فروش دلار با قیمتی غیر از مبلغ اعلامی از سوی دولت را ندارند و خرید و فروش دلار با قیمتی بالاتر از ۴۲۰۰ تومان قاچاق محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

این در حالی بود که از ساعات اولیه صبح روز سه شنبه صف خرید دلار در مقابل صرافی ها تشکیل شد اما کسی دلاری نمی فروخت؛ با یان وجود در کف بازار و میان دستفروشان ارز همچنان قیمت ۵۵۰۰ تومان برای فروش دلار اعلام می شد و تا ظهر هیچ دلاری به بازار عرضه نشد و رفته رفته نیروهای امنیتی در مراکز خرید و فروش ارز مستقر شدند.

از سوی دیگر همزمان با تحرکات موجود در بازار، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در مجلس حضور پیدا کرد و در حالی که سعی بر دفاع از عملکرد اقتصادی دولت و برنامه های ارزی داشت، مورد شماتت شدید برخی از نمایندگان و حتی رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

همچنین بانک مرکزی اطلاعیه ای صادر کرد که خلاصه آن در چند جمله خلاصه می شد: مردم در مقابل صرافی‌ها تجمع نکنند، دلار فقط به متقاضیان قانونی تعلق می‌گیرد و خرید و فروش ارز با هدف مبادله در بازار آزاد و خارج از سیستم بانکی جرم محسوب می‌شود.

ضمن این که طبق این اطلاعیه اعلام شد که از تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز برای تمام نیازهای قانونی تجاری و تولیدی در چارچوب قوانین و مقررات صادرات و واردات و مقررات ارزی کشور بر مبنای هر دلار ۴۲۰۰۰ ریال اقدام می کند و بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر گونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی های مجاز  قاچاق محسوب شده و نهادهای ذیصلاح با مرتکب بر اساس قوانین و مقررات جاری از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد می کنند.

گفتنی است بانک مرکزی هشدار داد که میزان ارز قابل نگهداری توسط هر شخص بر اساس دستورالعمل صادره توسط بانک مرکزی در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ حداکثر ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بوده و در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، با مرتکب بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

نکته دیگری که بانک مرکزی به آن اشاره کرد، این بود که تمام اشخاصی که سابقاً اقدام به خرید ارز به صورت اسکناس  کرده اند و در تاریخ صدور این اطلاعیه بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن ارز در اختیار دارند، حداکثر تا پایان ماه جاری نسبت به سپرده گذاری ارز  در بانک های مزبور یا فروش آن به بانکها اقدام کنند.

همچنین اعلام شد که تأمین ارز تمام واردات به کشور پس از ثبت سفارش انجام می شود. ثبت سفارش صرفاً با پرداخت از طریق مسیر بانکی مجاز است و بانک ها علاوه بر انجام حواله توسط خود می توانند پس از تشکیل پرونده و اخذ تعهد از وارد کننده، نسبت به ثبت درخواست ارز به صورت حواله در سامانه نیما  و همچنین حواله ارز از طریق صرافی ها اقدام کنند.

گفتنی است طبق اعلام بانک مرکزی، تمام صادرکنندگان موظفند ارز حاصل از صادرات را به جز مواردی که صرف واردات توسط خود، بازپرداخت بدهی ارزی و یا سپرده گذاری می کنند، از طریق سامانه نیما به بانک ها و صرافی های مجاز بفروشند.

این در حالی است که بانک مرکزی تعیین تکلیف در مورد تأمین ارز برای مسافران به خارج از کشور، دانشجویی و درمانی و سایر موارد در مبادی خروجی همزمان را به بعد موکول کرده و اعلام کرد که با فراهم شدن تمهیدات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

ضمن این که سیف در بخشی از صحبت های خود اعلام کرد که پیشنهاد جایگزینی یورو با دلار نیز مطرح شده و رهبری نیز نسبت به آن نظر مثبت داشته اند.

در این میان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در اظهار نظری متفاوت گفته که معلوم نیست معاون اول رییس جمهوررقم ۴٢٠٠ تومان را از کجا آورده و اتاق باید در مورد اعلام این نرخ به جهانگیری تذکر بدهد. همه می‌دانند که عملیاتی کردن این نرخ برای دلار امکان‌پذیر نیست.

مهدی پورقاضی همچنین اعلام کرده که اعضای اتاق بازرگانی باید صریح و تند در مورد تصمیمات دولت موضع‌گیری کنند. باید به مسئولان شوک و تکان داد، زیرا توجه ندارند که این مسیرهایی که می‌روند، ما را چه قدر به سمت سقوط می‌برد.

حال باید دید با توجه به سیاستی که بانک مرکزی و دولت درزمینه ارز در پیش گرفته اند و با وجود صف های طویل مقابل صرافی ها، آیا تزریق دلار ۴۲۰۰ تومانی شیوه ای موثر محسوب می شود و اینکه دولت چگونه خواهد توانست حجم تقاضای مازاد را کاهش داده و دلار را تک نرخی نگه دارد؟ در حالی که تجربه دولت های پیشین نشان داده روش بگیر و ببند در زمینه ارز جواب نمی دهد، آیا تمهیدات بانک مرکزی خواهد توانست بازار ارز را به کنترل درآورده و التهابات را مهار کند یا خیر؟/ اخبار مالی

منبع
اخبار مالی - الهام حدادی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا