بورسفرابورس

فین‌استارز، فرهنگ بازارهای مالی را متحول می‌کند

بنیانگذار مانیار، استارتآپی که سال گذشته در مسابقه فین‌استارز ۲۰۱۷ رتبه نخست را کسب کرد و در زمینه انتقال وجه، پرداخت دنگ و سرمایه‌گذاری جمعی فعالیت می‌کند در آستانه برگزاری رویداد فین‌استارز ۲۰۱۸، گفت: این رویداد به معرفی استارت‌آپ‌های حوزه بانکداری، پرداخت الکترونیکی و بورس کمک شایانی کرده و در برقراری ارتباط بین استارت‌آپ‌ها با بازیگران اصلی بازار مالی ایران و شناساندن فین‌تک‌ها به VCها، بسیار موثر است و نقش مهمی در فرهنگ‌سازی در بازار مالی دارد.

نیوشا جعفری ممتاز در گفتگو با روابط عمومی فرابورس با تاکید بر مثبت بودن تجربه مانیار از حضور در فین‌استارز۲۰۱۷، اظهار کرد: در رویداد فین‌استارز توانستیم با بسیاری از مدیران بانکی و افراد تاثیرگذار در این حوزه دیدار داشته باشیم و به بهبود شبکه‌سازی و توسعه ارتباطاتمان در اکوسیستم فین‌تک کشور کمک کنیم.

وی با اشاره به فراهم شدن فرصت در رویداد فین‌استارز برای دیدار با بازیگران اصلی بازار مالی و معرفی استارت‌آپ مانیار تصریح کرد: در رویداد فین‌استارز با تجربیات و ایده‌های بسیاری از مدیران بانکی آشنا شدیم و با شرکت در مسابقه و داوری متخصصان حوزه‌های بانکی، مالی و بورس کشور و انتخاب شدن مانیار به عنوان استارت‌آپ برتر در حوزه فین‌تک، توانستیم تاییدیه بورس، بانک و بیمه را داشته باشیم. این امر با توجه به فضای عدم اعتمادی که در رابطه با فعالیت فین‌تک‌ها وجود دارد بسیار حائز اهمیت بوده است.

بنیان‌گذار مانیار با اشاره به گردهم‌آمدن متخصصان بانکی و مالی در فین‌استارز، گفت: در تعاملاتی که با مدیران بانکی در این رویداد داشتیم، بازخورد مثبتی در رابطه با ارزش توسعه مانیار دریافت کردیم و نتیجه مسابقه نیز روشن کرد این ایده نه تنها در حوزه‌های پرداختی و بانکی بلکه در حوزه بورس و بیمه نیز ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

نقش فین‌استارز در فرهنگ‌سازی و ارتباط اقتصاد ایران با سایر نقاط جهان

جعفری ممتاز در مورد نقش فین‌استارز در توسعه و فرهنگ‌سازی در بازار مالی، تصریح کرد: مهم‌ترین کمکی که رویدادهایی چون فین‌استارز به جامعه استارت‌آپی می‌کنند، فرهنگ‌سازی و جا افتادن این فرهنگ در بازار مالی است؛ فین‌تک یا Financial technology یکی از فناوری‌های نوظهور است که طی سال‌های اخیر شاهد رشد بالای سرمایه‌گذاری جهانی در آن هستیم.

وی در همین زمینه با اشاره به اینکه شرکت‌های فعال در این حوزه تلاش می‌کنند با به‌کارگیری تکنولوژی، خدمات مالی را ساده‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر کنند، ادامه داد: در شرایط کنونی با توجه به رشد گسترده شبکه‌های اجتماعی و تاثیر غیرقابل‌انکار آن‌ها بر زندگی افراد، این اعتقاد وجود دارد که روش‌های سنتی بانکی به تنهایی پاسخگو نیست؛ در واقع با در نظر گرفتن ضرورت وجود سیستم بانکی، مالی و قانونی سابق و سنتی برای پیشرفت و اقتصاد جامعه، باید توجه داشت که استفاده از ایده‌های نو می‌تواند باعث رشد اقتصاد و اتصال آن به بازار جهانی شود.

به عقیده بنیان‌گذار مانیار بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ غیر چابک هستند و تجربه نشان داده است در سال‌های اخیر مشتریان به بانک‌هایی که خدمات بیشتری ارائه می‌دهند، جذب می‌شوند. وی تاکید کرد: این فشار یکی از دلایلی است که لزوم همکاری بانک‌ها با فین‌تک‌ها را نشان می‌دهد.

جعفری ممتاز با بیان اینکه بانک‌ها جهت استفاده از فناوری‌های جدید به جای رقابت با فین‌تک‌ها باید با آن‌ها همکاری داشته باشند، گفت: چراکه فین‌تک‌ها مجهز به آخرین فناوری هستند و با عملکرد نوآورانه می‌توانند تسهیلگران خوبی برای اتصال اقتصاد ایران به سایر کشورها در حوزه ارزهای مختلف و بورس باشند. از سوی دیگر این مسئله به صورت ضمنی موجب شکل‌گیری مشتریان جدید برای بانک‌ها می‌شود و حوزه جدیدی برای بازاریابی بانک‌ها بدون هزینه کرد مشخصی اتفاق می‌افتد.

بنیان‌گذار مانیار با اشاره به تجربه خوبی که او و سه بنیان‌گذار دیگر این استارت‌آپ از فین‌استارز ۲۰۱۷ دارند، به حضور در رویداد پیش رو اشاره کرد و گفت: رویداد فین‌استارز در دوره قبلی به فرهنگ‌سازی در بازار مالی کمک کرده و انتظار ما از این رویداد، ادامه همین روند و تقویت در فرهنگ‌سازی است. فین‌استارز در دوره قبل، پنل های تخصصی، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های مختلف بسیار خوب، مثبت و متمایزی را برگزار کرد و ما توانستیم با دیدگاه کسانی که تصمیم گیر هستند، آشنا شویم؛ این رویداد هر چقدر بهتر برگزار شود، بیشتر می‌تواند به رشد اقتصاد و بورس کمک کند.

جعفری ممتاز در مورد نقش فین‌استارز در معرفی استارت‌آپ ها به VCها و شناخت چالش‌های فین‌تک‌ها نیز گفت: یکی از مزایای شاخص این رویدادها برقراری ارتباط و معرفی استارت‌آپ ها به VCها است. به دلیل عدم شفافیت و مشخص نبودن قوانین و چارچوب در این حوزه، سرمایه‌گذاران اطلاعات زیاد و شفافی از فین‌تک‌ها ندارند و با ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه بیگانه‌اند. رویداد فین‌استارز، با برگزاری کارگاه‌ها، طرح ایده‌های بسیار، مقایسه طرح‌ها با ایده‌های خارجی و کمک آن‌ها به اقتصاد، نه تنها به شناخت VCها نسبت به فین‌تک کمک می‌کند بلکه ریسک‌های موجود را هم تا حدی کاهش می‌دهد.

 

مزیت فین‌استارز برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به استارت‌آپ‌ها

بنیان‌گذار مانیار با تاکید بر اینکه VC ها ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک را بسیار بالا می‌دانند، اظهار کرد: فین‌تک در سال‌های اخیر به یکی از حوزه‌های جذاب برای استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان تبدیل شده و تاکنون کسب‌وکارهای متعدد و متنوعی حول محور این فناوری راه‌اندازی شده است.

جعفری ممتاز افزود: با وجود علاقه سرمایه‌گذاران به این حوزه، به دلایل مختلف که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به عدم وجود چارچوب و قوانین مشخص در این حوزه اشاره کرد، سرمایه‌گذاران حاضر به پذیرش ریسک نیستند؛ به همین دلیل وجود یک تسهیل‌کننده در این بین می‌تواند ارتباط لازم را ایجاد کرده و کاتالیزور باشد.

وی همچنین با اشاره به نقش مثبت فین‌استارز در شناخت و بررسی چالش‌ها و دغدغه‌های استارت‌آپ‌ها، گفت: مهم‌ترین عامل و چالش یک استارت‌آپ، تیم آن است؛ اگر بهترین ایده و سرمایه کافی و یک سرمایه‌گذار قدرتمند هم در کنارتان باشد اما تیم اجرایی خوبی نداشته باشید، ارزشی ندارد و به راحتی شکست می‌خورید. البته سرمایه نیز برای یک استارت‌آپ نوپا بسیار حیاتی است. به گفته جعفری ممتاز اگر سرمایه مورد نیاز برای استارت‌آپ فراهم نشود، مانند ساقه و جوانه‌ای می‌ماند که به دلیل نبود آب، می‌سوزد و خشک می‌شود. با وجود این، اصلی‌ترین چالش استارت‌آپ، تشکیل یک تیم خوب است و فین‌استارز علاوه بر معرفی استارت‌آپ‌ها به VCها به شبکه‌سازی و توسعه ارتباطات نیز کمک شایانی می‌کند.

بنیان‌گذار مانیار با تاکید بر اینکه پیشرفت استارت‌آپ‌ها با همکاری امکان‌پذیر است، در مورد نقش فین‌استارز در ایجاد ارتباط بین شرکت‌ها، فعالان مالی و استارت‌آپ‌های فین‌تک، گفت: برای موفقیت یک فین‌تک در بازار ایران، لازم است که بازیگران اصلی مانند فعالان بانکی، بورسی و مالی همکاری کنند. اگر چند بازیگر بتوانند به هم بپیوندند هم از پراکندگی ایده‌ها جلوگیری می‌شود و هم تمرکز روی یک حوزه باعث می‌شود که پیشرفت با سرعت بسیار بیشتر و باکیفیت بالاتر، صورت گیرد. وی در مجموع حضور بازیگران کلیدی کنار هم و آشنایی آن‌ها با یکدیگر به واسطه رویداد فین‌استارز را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

جعفری ممتاز در پایان با اشاره به حضور تیم استارت‌آپ مانیار در فین‌استارز ۲۰۱۷ با هدف دیده شدن و معرفی به سایر فعالان بازار مالی، در مورد انگیزه تیم مانیار از حضور در فین‌استارز ۲۰۱۸، گفت: انگیزه حضورمان در فین‌استارز ۲۰۱۸، ایجاد همکاری با فعالان بازار مالی و بانکی، در حوزه‌های متنوع است و این بار برای توسعه روابط خود و ایجاد زمینه‌های همکاری جدید به رویداد فین‌استارز می‌آییم.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا