اقتصاد کلانتجارت

نرخ ۵ درصدی رشد صادرات غیر نفتی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آمار و پژوهش های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از رشد پنج درصدی صادرات غیر نفتی طی ۱۱ ماهه سال جاری در کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا ایزدیان در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: نرخ رشد واردات نیز در این بازه زمانی ۲۴ درصد بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه فاصله واردات و صادرات موجب کسری تجاری در کشور شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آمار و پژوهش های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبق تعریف به تفاوت صادرات و واردات کشور ها در یک دوره زمانی مشخص «تراز تجاری» گفته می شود.

وی همچنین اظهارداشت: تراز تجاری به عنوان یکی از اجزای تراز پرداخت ها در بلند مدت در نرخ ارز و مباحث دیگر تاثیر گذار است.

ایزدیان گفت: تراز تجاری ایران به عنوان یک کشور صادرکننده نفت همواره با احتساب نفت مثبت و در برابر بدون احتساب نفت تا دو دهه اخیر همواره منفی بوده است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در چند ساله اخیر تراز تجاری ایران مثبت بوده ولی امسال اقتصاد کشور وارد محدوده منفی تراز تجاری شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آمار و پژوهش های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: اگر واردات بالا و صادرات ثابت باشد تراز تجاری منفی، اگر صادرات کاهش و در برابر واردات ثابت باشد تراز تجاری بر مدار کاهش و در نهایت اگر صادرات و واردات هر دو کاهش پیدا کند اقتصاد با کسری تراز تجاری مواجه خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سه دهه گذشته نسبت صادرات غیرنفتی به واردات ۵ تا ۱۰ درصد بوده یعنی حداکثر ۱۰ درصد واردات ایران از صادرات غیر نفتی و بقیه از صادرات نفتی تامین می شد.

ایزدیان افزود: خوشبختانه از برنامه پنج ساله سوم توسعه به بعد با اعمال سیاست های تشویقی صادرات، حمایت از تولیدات صادراتی و سرمایه گذاری در رشته های مختلف صنعت و معدن روند صادرات غیر نفتی ایران افزایشی شد.

وی در پایان یادآورشد: در حال حاضر صادرات غیرنفتی بدون احتساب نفت و میعانات گازی می تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد واردات کشور را پوشش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «غلامرضا عزتی مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا