امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فرصتی برای عبور از چالش آب نداریم/پیشنهاد تاسیس نهادمستقل ملی آب

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تعادل بخشی مصرف آب و افزایش بهره وری از راهکارهای مهم برای حل مسایل کم آبی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورزی امروز در سومین همایش گرامیداشت روز ملی آب، اظهار داشت: کشور فرصت زیادی برای عبور از چالش آب ندارد و دغدغه کم آبی باید به طور دقیق و شفاف همگانی شود.

وی افزود: در هر جا باید در امور چالش آب حساسیت ایجاد شود و بهره برداران خوب مورد حمایت قرار گیرند.

همچنین بخوانید

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر تهیه آمار دقیق از آب کشور تاکید و تصریح کرد: همه دستگاه های کشور برای تهیه آمار دقیق منطقه ای و مشخص باید همکاری کنند.

وی با اشاره ای به موضوع عدالت در تخصیص آب گفت: عدم عدالت و تبعیض در مورد تخصیص آب اعتماد مردم به مسولان را کم می کند و گاهی از سرمایه های اجتماعی می کاهد، بنابراین ما باید جامعه را با خود همراه کنیم؛ مشروط بر اینکه آمارهای دقیق ارایه دهیم و رفتارهای تبعیض آمیز نداشته باشیم.

کشاورز در همین حال پیشنهاد داد: یک نهاد سیاست گذار مستقل ملی برای آب ایجاد شود تا نظرات، تجربیات و یافته ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی بر آموزش همگانی در زمینه اهمیت، کاربرد و جایگاه آب و مشارکت هنرمندان به منظور ایجاد وفاق ملی و جلب مشارکت مردمی تاکید کرد.

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار به آبخیزداری و آبخوانداری در بودجه ۹۷

در این همایش همچنین، معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها از اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در بودجه ۹۷ خبر داد.

ناصر حیدری پوری گفت: تخصیص این اعتبار نشان دهنده دغدغه مسوولان نظام در مدیریت منابع آبی است.

وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه قرار است در سطح ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شود و اگر مشارکت مردم را در این زمینه داشتیم می توانیم از ۱۰ میلیون هکتار هم عبور کنیم.

وی تصریح کرد: در دشت های بحرانی و فوق بحرانی کشور اقداماتی در زمینه منابع آبی انجام شده که باید اطلاع رسانی شود و در عین حال برای مردم محلی و ذی نفعان در این دشت ها باید در مورد مسایل آب دغدغه ایجاد کنیم.

حیدری پوری گفت: اگر می خواهیم در مصرف آب اتفاقی بیفتد باید یک حساب پس انداز آب مانند کشورهای توسعه یافته ایجاد کنیم.

وی افزایش نرخ مشارکت مردم بر مصرف و استحصال بهینه آب را ضروری خواند و اظهار داشت: کسانی که آب را ذخیره و بهینه استحصال می کنند باید مشوق دریافت کنند.

حیدری پور گفت: ۴۲۰ میلیارد متر مکعب در کشور رواناب داریم که ۲۰ درصد آن را جذب نمی کنیم.

وی اذعان داشت:کشاورزان بهره ور با غیر بهره ور باید تفاوت هایی داشته باشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا