بورسفرابورس

بازدهی اسناد خزانه ۲.۵ درصد بالاتر از سود بانکی شد

از ابتدای سال جاری تاکنون با آغاز معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی بانکی تحت عنوان سخاب در فرابورس ایران این اوراق دارای نرخ کاهشی بوده و نرخ سود اوراق مذکور با قرار گرفتن در سطوح ۱۴.۵ تا ۱۷.۲ درصدی با نرخ سود در بازار پولی هماهنگ شد.

معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به روند نرخ بازدهی اسناد خزانه اسلامی در ۹ ماهه سال ۹۶ پرداخت.

در بخشی از گزارش دفتر تحقیقات و سیاست‌های پولی و بازرگانی آمده است: براساس بند «ز» تبصره ۵ قانون بودجه ۹۶ و آیین‌نامه اجرایی آن به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع این قانون کند و پرداخت این اسناد را قبل از پایان سال از محل اعتبارات دستگاه مزبور تسویه کند.

این اسناد معاف از مالیات بوده و در بورس اوراق بهادار قابل دادوستد است. همچنین تسویه این اسناد در سررسید مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور بوده و تسویه آن قبل از سررسید توسط خزانه مجاز است ضمن آنکه انتقال تعهدات مربوط به انتشار اسناد به سال بعد نیز ممنوع است. بدین ترتیب بازار بدهی که اواخر سال گذشته با اتمام انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی روبه‌رو شده بود از ۱۵ شهریور ۹۶ شاهد انتشار دوباره این اوراق طبق رویه و براساس قانون بودجه سال ۹۶ بود.

در اواخر آبان و آذر نیز اسناد خزانه با نمادهای «ااخزا۶۱۱» و «اخزا۶۰۲» در بازار سرمایه معامله شد. در راستای اجرای مفاد تبصره ۵ بند «هـ» قانون بودجه ۹۶ سه مرحله اوراق اسناد خزانه اسلامی در نمادهای اخزا۶۰۱، ۶۰۲ و ۶۰۳ در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیرفته شد سر رسید این اوراق یک ساله است و هر کدام ارزشی بالغ بر یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دارد. روزهای پایانی آبان ۹۶ بازار فرابورس شاهد انتشار ۹۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه در نماد اخزا۶۱۱ و از اواخر آذرماه اسناد خزانه اسلامی در نماد ۶۰۲ در بازارفرابورس منتشر شد.

در پایان آذرماه ۹۶ نرخ سود این اوراق ۱۳.۶ درصد بود. از ابتدای سال جاری تاکنون با آغاز معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی بانکی تحت عنوان سخاب در فرابورس ایران این اوراق دارای نرخ کاهشی بوده و نرخ سود اوراق مذکور با قرار گرفتن در سطوح ۱۴.۵ تا ۱۷.۲ درصدی با نرخ سود در بازار پولی هماهنگ شد. نرخ بازده مؤثر این اوراق نیز از حدود ۱۹ درصد در ابتدای انتشار این اوراق در نیمه شهریورماه در بازار فرابورس در پایان آذر ۹۶ در سطح ۱۴.۵ و ۱۷.۲ درصد قرار داشت.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا