بانکبانک و بیمه

طرح پروژه اصلاح نظام بانکی به حاشیه رفت


عضو کارگروه پروژه اصلاح نظام بانکی با بیان اینکه مقاومت‌های سیستمی مانع از به نتیجه رسیدن لوایح بانکی شد، گفت: اراده لازم برای اصلاح وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)،حسین عیوضلو درخصوص سرنوشت لایحه قانون بانک مرکزی و لایحه قانون بانکداری به فارس اظهارداشت: به روش‌های مختلف در برابر اجرای طرح‌های تحول بانکی مقاومت کردند و اراده دولت برای اصلاح نظام بانکی را از بین بردند.

 وی افزود: پس از چند سال بررسی، در نهایت سه طرح تدوین شد که یکی از این طرح‌ها را بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد و یکی دیگر را وزارت اقتصاد با عنوان ابرپروژه اصلاح نظام بانکی تدوین کرد بود که ما آن را تهیه کرده بودیم و یک طرح هم مجلس داشت که با وجود برخی نقدهای وارد به آن بهتر از طرح‌های قبلی بود.
 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: در نهایت دو لایحه قانون بانکداری و لایحه قانون بانک مرکزی برای تصویب به هیات دولت ارسال شد اما از درون دولت لایحه ضعیف اصلاح قانون پولی و بانکی بیرون آمد.
 وی با بیان اینکه این اتفاق سرنوشت طرح‌های تحول و اصلاح نظام بانکی است، گفت: این مساله را باید از منظر اقتصاد سیاسی طرح‌های تحول بررسی کرد زیرا می‌بینیم وقتی دولت چه در زمان دولت آقای احمدی نژاد و چه در دولت آقای روحانی یک اراده‌ای برای اصلاح داشت، به صورت سیستمی و حرفه‌ای در برابر این اراده تغییر، مقاومت شکل می‌گیرد و موجب می‌شود به تدریج اصلاح نظام‌ها فراموش شود.
 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: اراده لازم برای اصلاح وجود ندارد چون مقاومت سیستمی در برابر اصلاحات شکل می‌گیرد و علتش این است که این نوع اصلاحات با منافع برخی گروه‌های برخوردار مغایرت دارد.
 عیوضلو با اشاره به طرح ابرپروژه اصلاح نظام بانکی، گفت: این طرح را ما در وزارت اقتصاد و در زمان معاونت بانک و بیمه آقای پاریزی دنبال می‌کردیم اما وقتی مدیران مجموعه وزارت اقتصاد تغییر کرد، این موضوع هم به حاشیه رفت.
 
*امروز و فردا کردن دولت هم روشی برای مقابله با طرح‌های اصلاحی بود
 وی در پاسخ به این سوال که امروز و فردا کردن‌های دولت برای ارسال لوایح بانکی هم به همین دلیل بود، گفت: این هم یک روشی برای مقابله با طرح‌های اصلاحی بود؛ یک زمانی که مجلس اراده اصلاحات بانکی داشت، عده‌ای برای جلوگیری از اقدام مجلس این وعده‌های زمانی را می‌دادند تا مجلس دست نگه دارد.
وی با بیان اینکه البته طرح‌های تدوین شده نهایی هر کدام دارای اشکالاتی است، گفت: طرح های فعلی نه تنها قدمی رو به جلو نیست بلکه قدم‌هایی رو به عقب برداشته است؛ طرح نهایی فعلی دولت محترم سه گام به عقب و طرح نهایی فعلی مجلس دو گام به عقب است زیرا در این طرح نیز استحاله‌های جدی مشاهده می‌شود.
 عضو سابق کارگروه پروژه اصلاح نظام بانکی در پاسخ به این سوال که با وجود چند سال مطالعات کارشناسی چرا معتقدید این طرح‌ها چند گام به عقب است، گفت: اجازه ندادند نتیجه آن جلسات کارشناسی و بررسی‌ها در لوایح بیاید. البته در دو لایحه‌ای که بانک مرکزی تدوین کرده بود، نتیجه آن جلسات تا حدودی وجود داشت اما در هیات دولت مورد توجه قرار نگرفت و کنار گذاشته شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا