امور زیربناییتعاون و اشتغال

راغفر: ⁣با ۷۰۰ هزار تومان فقط می‌شود نان‌بربری خورد

یک کارشناس اقتصادی درباره خط فقر ملی که معاون وزیر کار رقم آن را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده، گفت: این رقم، مرز گرسنگی یک نفر است و با خط فقر شدید که تفاوت دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسین راغفر در گفتگو با یکی از روزنامه های صبح تهران که صبح امروز در صفحه آن بازتاب یافته است، در واکنش به سخنان معاون وزیر کار که خطر فقر ملی را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود، اظهار کرد: این رقم، مرز گرسنگی برای یک نفر است و با خط فقر شدید که یک خانواده در آن مورد محاسبه قرار می‌گیرند متفاوت است. قطعا خانواده‌ها با این رقم نمی‌توانند زندگی کنند.

وی افزود: خط فقر ملی در کشورهایی که اقتصادشان دچار دوگانگی شهر و روستا نیست و از نوعی همگنی بین نقاط مختلف اقتصاد کشورشان برخوردارند ممکن است کاربرد داشته باشد.

همچنین بخوانید

وی در این گفتگو گفت: سیاست‌های غلط در بخش‌های اقتصادی کشور نسبت به سیاست‌های کاهش فقر اثر مخرب‌تری داشته‌اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد:  در دی‌ماه سال ٨٩ که پرداخت یارانه‌ها شروع شد تا امروز به یک خانواده‌ پنج نفره ٢٢۵ هزار تومان پرداخت می‌شود. امروز به دلیل تورم، قدرت خرید این مقدار یارانه که در سال ٨٩، ٢٢۵هزار تومان بود، در دی‌ماه ٩۶ به ٨١٢ هزار تومان رسیده که نشان می‌دهد میزان یارانه پرداختی به یک خانوار ۵ نفره ٣۵ درصد هزینه‌های امروزش را جبران می‌کند.  

راغفر اظهار کرد: با این ارزیابی هر فرد ماهانه ١۴٠هزار تومان می‌تواند خرج کند. به این ترتیب هر فرد روزانه تقریبا ۴ هزار و ٢۵٠ تومان سرانه برای تغذیه دارد. احتمالا با این پول فقط می‌توان با نان‌بربری سیر شد.

وی گفت: اگر منظور دولت از حدف فقر مطلق رفع گرسنگی افراد است، نباید نام این رقم را خط فقر یا خط فقر مطلق بگذارد. نام این رقم تلاش برای غلبه بر گرسنگی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا