بورسبورس انرژی

معامله بیش از ۳۵۹۸ میلیارد ریال در بازار فیزیکی طی دی ماه ۹۶

طی دی ماه قریب به ۱۸۵ هزار تن انواع فرآورده‌های نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی به معامله انجامید که حجم کل معاملات انجام‌شده در بازار فیزیکی طی سال جاری به بیش از ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۸۴ تن رسید و ارزشی بیش از ۳۳ هزار میلیارد ریال را به ثبت رسانید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جریان معاملات امروز (نخستین روز بهمن ۹۶) عرضه کالای گازمایع حمل دریایی پالایش گاز سرخون و قشم در رینگ بین‌الملل انجام خواهد شد. و اما در آخرین روز دی ماه و در نخستین روز هفته در بازار فیزیکی بورس انرژی کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندرامام در رینگ داخلی عرضه شد. حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی این روز (۳۰ دی ماه) ۷۳۴ تن و به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال است.

گفتنی است با احتساب معاملات این روز ارزش معاملات دی ماه بازار فیزیکی به بیش از ۳ هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال رسید که از این حیث طی سال ۹۶ در جایگاه سوم معاملات ماهانه قرار می‌گیرد. رشد ۵۸۵ درصدی ارزش معاملات برق مصرف کنندگان بزرگ در جریان معاملات روز شنبه (۳۰ دی ماه ۹۶)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله ۸۱۵ هزار قرارداد معادل ۸ میلیون و ۷۶۰ هزار کیلووات ساعت به ارزش ۲ میلیارد و ۳۹۸ میلیون ریال بود. در این روز، نمادهای بارپایه، کم‌باری و بارپیک با متوسط قیمت ۲۷۵، ۲۲۵ و ۳۴۸ ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

با احتساب معاملات روز شنبه، مجموع ارزش برق معامله شده در بازار برق بورس انرژی ایران از ابتدای دی ماه ۴۸۰ میلیارد و ۳۶۵ میلیون ریال شد که سهم برق معامله شده در تابلوی فیزیکی بورس انرژی ایران در این ماه ۶۹ میلیارد و ۳۶۲ میلیون است که در مقایسه با ماه گذشته رشد ۵۸۵ درصدی ارزش معاملات مصرف کنندگان برق در تابلوی فیزیکی بورس انرژی ایران را از خود نشان می‌دهد.

خاطر نشان می‌ شود در آغاز جلسه معاملاتی این روز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۲۸ تا ۳۰ بهمن ۹۶ و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی ۲۶ اسفند ۹۶ گشایش یافتند.

همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۴بهمن ۹۶ در پایان جلسه معاملاتی نخستین روز هفته متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز شد. همچنین در این روز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند، بالغ بر ۱۰ هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش ۳۴ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا