انرژی

راه‌اندازی سایت دولتی برای پاسخ به ابهامات حادثه سانچی

نماینده ویژه رییس‌جمهور در حادثه سانچی از راه‌اندازی سایت دولتی برای پاسخ به ابهامات حادثه سانچی و اعلام نتایج این موضوع خبر داد و گفت: هیچ شواهدی مبنی بر اینکه جان انسانها برای چینی‌ها مهم نباشه را مشاهده نکردیم. همچنین برخی ابهامات که درباره غیر قانونی بودن مسیر نفتکش، حرکت به مقصد کره شمالی یا اینکه نفتکش با موشک آمریکایی مورد هدف گرفته شده، داستان‌سرایی‌های ژول‌ورنی است که از سوی کسانی مطرح می‌شود که آگاهی از مسائل دریایی، سیاسی و بین‌ الملل ندارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نفتکش سانچی متعلق به ایران که ۱۶ دی ماه ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی به مقصد کره جنوبی حمل می‌کرد در آبهای چین پس از برخورد با کشتی فله بر چینی به نام “سی اف کریستال” دچار حریق شد و ۳۲ پرسنل آن مفقود شدند و نفتکش ایرانی پس از هشت روز سوختن نهایتا غرق شد و همه پرسنل کشتی فوت شدند.

که در این راستا امروز (سه شنبه) نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی با حضور همه اعضای این کمیته به ریاست علی ربیعی، نماینده ویژه رییس جمهور تشکیل شد. در این نشست راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی رییس سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش و سایر اعضای این کمیته حضور دارند.

علی ربیعی به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار کرد: همه تلاش‌هایی که در ارتباط با این فاجعه متصور بود را صورت دادیم اما نوع شهادت این عزیزان بر غم همه افزوده است.

به زودی گزارش کاملی منتشر می‌کنیم تا هیچ ابهامی نماند

وی گفت: همه ابهامات مطرح شده جمع‌آوری شده و سعی می‌کنیم در این جلسه پاسخ مناسبی به آنها بدهیم. وظیفه ما روشنگری افکار عمومی ایران است که حقیقت ماجرا برای مردم روشن شود. برخی ابهامات هم با انگیزه‌های غیر روشنگرانه مطرح شده که موجب می‌شود اطلاع رسانی به مسیر درستی هدایت نشود.

ربیعی افزود: موضوع در ابعاد سیاسی، فنی، انسانی و عملیاتی تشریح خواهد شد و قرار است دولت سایتی را پیرامون این موضوع راه اندازی کند و هرگونه سوال را تا مدتی طولانی پاسخ دهیم و به زودی گزارش کاملی را منتشر خواهم کرد که هیچ نکته ابهامی باقی نماند.

برخی ابهامات، داستان‌سرایی ژول‌ورنی است

نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار کرد: برخی ابهامات که درباره غیر قانونی بودن مسیر نفتکش یا اینکه حرکت به مقصد کره شمالی داشته یا اینکه نفتکش با موشک آمریکایی هدف گرفته شده، داستان سرایی‌های ژول ورنی است که از سوی کسانی مطرح می‌شود که آگاهی از مسائل دریایی، سیاسی و بین‌ الملل ندارند.

هیچ شواهدی مبنی بر اینکه جان انسان‌ها برای چینی‌ها مهم نباشد را مشاهده نکردیم

ربیعی تاکید کرد: هیچ شواهدی مبنی بر اینکه جان انسان‌ها برای چینی ها مهم نباشد را مشاهده نکردیم.

جان‌باختگان، شهدای خدمت محسوب می‌شوند

وی گفت: طی نامه ای از رییس‌جمهور درخواست کردم جان باختن شهید محسوب شوند، ایشان هم موافق بودند و گفتند با رییس بنیاد شهید مذاکره کنید. موافقت شد این افراد تحت عنوان شهدای خدمت محسوب شوند و سه پیکر عزیزان هم به تهران خواهد رسید که اگر اهل تهران باشند در قطعه شهدای خدمت مدفون خواهند شد.

نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: فردای موضوع با کارشناسان پزشکی، کارشناسان شیمی، کاپیتان‌ها و متخصصان دریانوردی صحبت کردم. گفتند درست است که موتورخانه تا حدودی امن است اما هوای خود را از عرشه دریافت می‌کند. چینی ها هم تصریح کرده بودند که ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی، مازوت و گازوییل و مواد شیمیایی، شانسی برای زنده ماندن باقی نمی‌گذارد. اما باور کنید که پیکر دریانوردان هم برای ما مهم بود و این پاسخ سوالی است که میگویند “چرا تکاوران را بردید”. صادقانه میگویم باوجود همه اطلاعات، من با یک ابسیلون احتمال هم که کسی جایی و فرصتی شانس زنده ماندن داشته باشد تصمیم گیری را سخت می‌کرد و تصمیم به ادامه عملیات بود.

ربیعی گفت: کارشناسی می‌گفت اگر گرفتار آتش نشده باشند، هم گرفتار گازهای سمی شده اند و شانس زنده ماندن‌ نداشته‌اند اما تصمیم انسانی مانع از این می‌شد که عملیات نجات را متوقف کنیم. قصد نداشتیم یک احتمال بسیار ضعیف را هم از دست دهیم.

وی اظهار کرد: اگر از روز اول اعلام کرده بودیم که حان باختن، این سوال مطرح نمیشد که چرا به حرف چینی ها اعتماد کردید و نرفتید برای نجات؟ انتقاد نمیشد که چرا همه تلاشمونو برای کمترین شانس موجود هم نکردیم؟ الان حداقل اگر رنج مضاعفی به خانواده ها تحمیل شد، پیش خودمان و خدای خودمان میدانیم همه تلاش خود را کرده ایم

خبر در حال تکمیل است…

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا