انرژی

برای ملوانان ایرانی دعا کنیم

با وجود گذشت یک روز از سانحه تصادف نفتکش ایرانی در دریای چین هنوز سرنوشت ملوانان آن نامعلوم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شب گذشته برخورد یک نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی در شرق چین باعث آتش‌سوزی و مفقود شدن کارکنان این نفتکش شد. این نفتکش به نام “سانچی” متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی بوده است. در مورد تلفات این حادثه آمار دقیقی اعلام نشده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که ۳۰ نفر از کارکنان نفتکش که ایرانی بودند، مفقود شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرده که کمیته اضطراری مستقر در این شرکت، با بررسی اخبار و اطلاعات دریافتی از منابع مسوول در محل، نسبت به اطلاع‌رسانی به خانواده دریانوردان اقدام کرده است.

در جدیدترین رویداد در این زمینه تا لحظه تنظیم این گزارش نیز سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که براساس آنچه گفته شده، قایق نجاتی بر روی کشتی نفتکش قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال این است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند. برای ملوانان ایرانی دعا کنیم.

به نام آلودگی هوا به کام …!؟

اما دیگر خبر اقتصادی مهم امروز توضیحات یک کارشناس صنعت خودرو درباره انتقادات مطرح شده نسبت به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بود. چندی پیش تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد که براساس آن تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی افزایش یافته است. اعلام این موضوع برخی انتقادات را به دنبال داشت و منتقدان از تاثیرات منفی این موضوع بر آلودگی هوای کلانشهرها، ابراز نگرانی کردند.

با این حال امروز فربد زاوه – کارشناس صنعت خودرو – توضیح داد که “انتقادات صورت گرفته از افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و تاثیر آن در آلودگی هوا مبنای علمی ندارد و آدرس اشتباه دادن است زیرا به استناد گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمانهای ذیربط درباره نوع و جنس آلودگی هوای شهرهای بزرگ، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا ذرات معلق موجود در دود خروجی خودروهای دیزل‌سنگین است و نقش خودروهای سبک بنزینی بسیار اندک است. بنابراین به نظر می‌رسد این انتقادات بیشتر از آنکه جنبه علمی داشته باشد جنبه تجاری دارد و ممکن است به گمراه کردن افکار عمومی منجر شود”. حال پیدا کنید پرتقال و پرتقال فروش را!.

باز هم وعده ارزانی تخم مرغ

اما گویا داستان تخم مرغ و قیمت آن تمامی ندارد. اگرچه در چند هفته اخیر افزایش قیمت تخم مرغ برخی انتقادات را به دنبال داشت اما در یکی دو هفته گذشته با اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی از جمله واردات تخم مرغ برای تنظیم بازار، قیمت این محصول مقداری کاهش یافته است.

در این شرایط علی فاضلی – رئیس اتاق اصناف کشور – نیز در گفت‌وگویی وعده ارزانی بیشتر تخم مرغ را در روزهای آینده داده است. این وعده در حالی است که در حال حاضر قیمت هر شانه تخم‌مرغ مقداری کاهش یافته و به طور میانگین در سطح شهر شانه‌ای ۱۵ هزار و دانه‌ای ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود که البته با قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان برای هر شانه و ۴۰۰ تومان برای هر دانه، هنوز فاصله دارد.

قیمت خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد

تا صحبت قیمت‌ها و گرانی و ارزانی آنها است باید به وعده یکی دیگر از مسوولان برای ارزانی یکی دیگر از کالاهای مصرفی مردم اشاره کرد. در این زمینه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگویی اظهار کرد که ” با تعرفه‌های جدید واردات خودرو باید قیمت انواع خودروی خارجی در بازار کاهش یابد و پیش‌بینی ما نیز با توجه به باز شدن سایت ثبت سفارش و ورود خودروهای جدید، کاهش قیمت‌هاست”.

وعده کاهش قیمت خودروهای وارداتی در حالی است که در یکی دو ماه اخیر قیمت این محصولات تحت تاثیر احتکار و عدم عرضه به بازار افزایش جهشی و حباب‌گونه‌ای در بازار داشته است. در چند روز اخیر نیز برخی از کارشناسان صنعت خودرو خواستار کاهش قیمت این محصولات شده‌اند.

تهران – شمال به نوروز نمی‌رسد

با وجود اینکه پیش از این وعده آغاز به کار قطعه یک آزادراه تهران – شمال برای نوروز ۱۳۹۷ داده شده بود اما امروز یک مقام مسوول دولتی این موضوع را رد کرد.  

پیش از این اعتمادی – مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال – گفته بود که احتمال دارد این قطعه با پیشرفت ۹۵ درصدی برای نوروز به بهره‌برداری برسد، موضوعی که نماینده دولت در این طرح آن را به طور جدی رد می‌کند. سید بهلول حسینی – مدیر پروژه آزادراه تهران شمال – گفته است قطعه نخست آزادراه شانسی برای افتتاح در نوروز ۱۳۹۷ نخواهد داشت و کار در شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اسیر سفته‌بازان نشوید!

دیگر گزارش اقتصادی قابل توجه امروز گزارشی است که در آن به شهروندان نسبت به افتادن در دام سفته‌بازان و دلالان طلا و ارز هشدار داده شده بود. در چند هفته اخیر بازار سکه و ارز به دلیل عوامل مختلف، با هیجانات قیمتی و افزایش تقاضا همراه شد؛ عواملی که برخی از آنها گذراست و به تدریج از بازار خارج می‌شود بنابراین شهروندان نباید نسبت خرید و نگهداری این محصولات با هدف افزایش قیمت و سودجویی، اقدام کنند.

به گفته فعالان طلا و جواهر، حباب ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه اکنون به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. طبیعتا کسانی که هفته گذشته سکه خریدند در این هفته و در روزهای آینده با کوچک شدن حباب قیمت با زیان رو به رو خواهند شد. در حال حاضر قیمت سکه‌ همچنان حبابی است و باید کاهش یابد بنابراین مراقب باشید تا حباب سکه‌های طلا از جیب شما تخلیه نشود!.

نگاهی به نرخ سود سرمایه‌گذاری در مسکن و بازارهای رقیب

اما در خبر قابل توجه دیگری امروز اعلام شد که رسیدن میزان رشد قیمت مسکن شهر تهران به ۱۵ درصد در آذرماه نشان می‌دهد بازده سرمایه در این بخش هم‌اکنون با میزان سود بانکی برابری می‌کند. مسکن در حدود پنج سال گذشته درگیر یکی از عمیق‌ترین رکودها بوده است رکودی که اگرچه باعث کاهش رونق برخی مشاغل و اصناف در این حوزه شد اما یک دستاورد داشت و آن نیز کنترل تورم و جلوگیری از گرانی نرخ این محصول بود.

در این شرایط جدیدترین آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال بورس ۲۷ درصد، سکه ۱۵.۵ درصد، دلار ۱۱.۸ درصد و مسکن ۸ درصد رشد را تجربه کرده‌اند. اما موضوع اساسی آن است که بخش مسکن از ابتدای پاییز روند پرشتاب‌تری به خود گرفته است به طوری که مهر ماه ۸.۷ درصد، آبان ماه ۱۰.۹ درصد و آذر ماه ۱۵ درصد افزایش نقطه به نقطه قیمت را تجربه کرد و پیش‌بینی می‌شود با ادامه‌ این روند وضعیت جذب سرمایه و اشتغال در این بخش افزایش پیدا کند.

چینی‌ها هم شرط و شروط گذاشتند!

سال ۲۰۱۷ میلادی بانک‌های چینی محدودیت‌های زیادی را براساس بخشنامه FATF برای تجار، دانشجویان و ایرانی‌های مقیم چین ایجاد کردند؛ محدودیت‌هایی که همچنان ادامه دارد. طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران و چین، محدودیت‌هایی که بانک‌های چینی برای ساکنان ایرانی در چین اعمال کرده‌اند براساس بخشنامه FATF است و در مواردی دیده شده که مسافران ایران در چین برای تبدیل پول‌شان به یوآن، مراجعه کرده‌اند و بانک‌ها برای آنها این کار را انجام نداده‌اند.

به گفته یکی از مقامات اتاق بازرگانی ایران و چین، این محدودیت‌ها از اردیبهشت ماه سال جاری بیشتر شده است.

خبر خوب برای شالیکاران

در خبر خوبی برای هموطنان شالیکار در شمال کشور معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی از دستورالعمل جدید حجتی برای ساماندهی بازار برنج که شامل کنترل واردات و خرید محصول داخلی برای تکمیل ذخایر راهبردی است، خبر داد. براین اساس،  با توجه به این‌که برنج داخلی وارد رکود شده و مدتی است که خرید و فروش آن و قیمتش نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی کاهش یافته است، وزیر جهاد کشاورزی دستورالعملی ابلاغ کرده که براساس آن بخشی از خرید برنج برای ذخایر راهبردی و استراتژیک از محل تولید داخلی صورت گیرد تا ذخایر راهبردی از محل برنج ایرانی تکمیل شود و بازار آن از رکود خارج شود.

هشدار نسبت به دانلود فیلترشکن از مراجع ناشناس

به دنبال اتفاقات روزهای اخیر بدافزاری در پوشش فیلترشکن با سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران در حال انتشار است. در این زمینه مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) در گزارشی آورده است که تحلیل‌های فنی روی کد مهاجم نشان می‌دهند حمله این بدافزار، با دریافت یک پیامک فریبنده که مدعی ارایه فیلترشکن از طریق یک آدرس وب است، آغاز می‌شود.

با کلیک کردن کاربر روی لینک مذکور، بدافزار روی تلفن قربانی دانلود می‌شود. از کاربر در زمان نصب، مجوز دسترسی به مواردی از جمله فهرست مخاطبان و خدمات پیامک اخذ می‌شود. در ادامه بدافزار لینک انتشار خود را برای تمام افراد موجود در فهرست مخاطبان از طریق پیامک ارسال می‌کند. پس از آن فهرست مخاطبان حذف می‌شود.

کم‌آبی جدی است، جدی بگیرید!

در گزارش اقتصادی مهم دیگری امروز اعلام شد که استان تهران با داشتن سهم سرانه آب تجدیدپذیر غیرمتعارف ۳۵۰ مترمکعب در سال، از مرز بحران عبور کرده است. در حال حاضر در کلان شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۸.۵ میلیون نفر ساکن و در حدود ۱.۵ میلیون نفر جمعیت شناور، سالانه ۱۰۳۵ میلیون مترمکعب و متوسط در هر ثانیه ۳۵ هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

نکته قابل ملاحظه در خصوص سرانه مصرف آب در تهران سه و نیم برابر شدن آن در یک دوره ۵۰ ساله است به طوریکه سرانه آب مصرفی روزانه در تهران، از ۹۹ لیتر در روز در سال ۱۳۴۵ به ۳۵۰ لیتر در سال ۱۳۹۲ رسیده است. این در حالی است که جمعیت تهران نیز در این دوره از دو میلیون و هفتصد هزار نفر به بیش از  هشت میلیون نفر در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا