انرژی

تدبیر دولت دوازدهم برای نجات آب‌های زیرزمینی

سال‌های متمادی است که با روند کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی و تبعات آن مواجه هستیم. براساس بررسی‌های صورت گرفته در زمینه آب‌های زیرزمینی به صورت جمعی رقمی در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخازن دشت‌ها برداشته شده است؛ بنابراین برای تعادل‌بخشی باید فرصت مناسبی به آن داد تا به مرور زمان با تغذیه درست این رقم به سفره‌ها بازگردد که در همین راستا دولت دوازدهم تدابیری را در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی از سال ۱۳۹۳ مورد بررسی قرار گرفت و بعد از مصوبه شورای عالی آب در سال ۱۳۹۴ رسما عملیات اجرایی‌اش آغاز و مسئولیت‌های مختلف این طرح تدوین و در جلسه پانزدهم شورای عالی آب نیز اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد که در سال ۱۳۹۴ شاهد رشد ۱۴ درصدی اعتبارات نسبت به سال پیشین بودیم. در سال ۱۳۹۵ نیز رشد اعتبارات ادامه داشت اما در این سال نیز تنها ۱۰ درصد اعتبارات تخصیص پیدا کرد.

با اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی طی دو سال گذشته ۱.۵ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گرفته و برای امسال نیز برنامه‌ریزی برای کاهش یک میلیارد متر مکعب صورت گرفته که بسیاری معتقدند به دلیل وجود تنگناهای مالی امکان اجرای این طرح وجود ندارد.

همچنین بخوانید

رضا اردکانیان وزیر نیرو در خصوص این باره معتقد است: با حمایت دولت به ویژه سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اقتصادی تلاش خواهیم کرد در این حوزه وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم. همچنین در این رابطه نمایندگان مجلس نیز کمک کار وزارت نیرو بوده و خواهند بود و در آستانه فصل بودجه امیدواریم که با حمایت نمایندگان خانه ملت بتوانیم عملکرد بهتری در قبال اجرای طرح مهم احیا و تعادل بخشی داشته باشیم.

به گفته وی ماموریت اصلی وزارت نیرو باید پرداختن به طرح‌های توسعه روی موضوع مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف متمرکز باشد چراکه اگر تمامی آب‌های کشورهای همسایه را نیز به داخل کشور منتقل کنیم اما وضعیت مصرف ما به همین منوال ادامه داشته باشد و تغییری در شیوه مصرف نداشته باشیم مسلما دیر یا زود باز در همین نقطه به شکل پیچیده‌تر قرار خواهیم گرفت.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته باید در برنامه ششم توسعه ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت سفره‌ها کاسته شده و به منابع آبخوان اضافه شود. براین اساس برنامه‌های متعددی در قالب اجرای طرح احیا و تعادل بخشی برای دستیابی به این مهم در دستورکار وزارت نیزو قرار گرفته است که در صورت تامین منابع مالیدولت دوازدهم می‌تواند با ادامه کار دولت قبل آب‌های زیرزمینی را نجات دهد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا