انرژی

تلاطم بازارهای نفت در نخستین روز معاملات هفته

بازارهای نفت روز دوشنبه متلاطم بودند و در حالی که قیمت نفت‌خام آمریکا به دلیل تعطیلی تولید افزایش یافت، برنت تحت تاثیر آزمایش هسته‌ای کره شمالی با کاهش روبرو شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت افزایش نسبت به قیمت نهایی معاملات جمعه، به ۴۷.۴۲ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته معامله‌گران، این افزایش قیمت نتیجه توقف تولید نفت خام پس از توفان هاروی بوده است.

همچنین بخوانید

در این بین، قیمت بنزین آمریکا در پی عرضه از ذخایر اضطراری و برآورد اولیه خسارات ناشی از توفان هاروی بر زیرساخت انرژی منطقه خلیج مکزیک که کمتر از ارزیابی‌های مقدماتی بود، از رکورد بالای اخیرش عقب نشینی کرد.

طبق اعلام اداره فدرال اجرایی ایمنی و محیط زیست، حدود ۵.۵ درصد از تولید نفت منطقه خلیج مکزیک آمریکا یا حدود ۹۶ هزار بشکه تولید روزانه تا روز یکشنبه متوقف ماند.

از سوی دیگر پالایشگاه‌هایی که از نفت خام برای تولید بنزین استفاده می‌کنند به همراه خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، به تدریج در حال راه اندازی مجدد هستند.

با این همه بسیاری از تحلیلگران می‌گویند ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد تا صنعت نفت آمریکا از توفان هاروی به طور کامل بهبود پیدا کند. گِرگ ابوت، فرماندار تگزاس خسارات توفان اخیر را ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیارد دلار برآورد کرده و اظهار کرده که بسیار پرهزینه‌تر از توفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ یا سندی در سال ۲۰۱۲ بوده است.

توفان هاروی هفته گذشته سواحل خلیج تگزاس و لوئیزیانا را درنوردید و تعطیلی یک چهارم از ظرفیت پالایش آمریکا را بدنبال داشت و به افزایش قیمت و کمبود عرضه سوخت‌هایی مانند بنزین منجر شد.

خارج از آمریکا، بازارها با نگرانی به تحولات در کره شمالی چشم دوخته‌اند. ارتش این کشور ششمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای را در تعطیلات پایان هفته گذشته انجام داد. پیونگ یانگ اعلام کرد یک بمب هیدروژنی پیشرفته را برای یک موشک دوربرد آزمایش کرده و خطر واکنش نظامی بزرگ از سوی آمریکا در صورت مورد تهدید قرار گرفتن این کشور یا متحدانش را برانگیخت.

بر اساس گزارش رویترز، این امر قیمت نفت برنت را تحت فشار قرار داد زیرا معامله‌گران به خارج کردن سرمایه از بازار نفت اقدام کرده و به سوی دارایی‌های امنی مانند طلا یا ین ژاپن حرکت کردند.

نفت برنت با ۲۱ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش، ۵۲.۵۴ دلار در هر بشکه معامله شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا