بانکبانک و بیمه

نرخ سود بانکی موجب آرامش بازار ارز می‌شود


رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: شرایط تعریف شده برای پرداخت سود بانکی در این دستورالعمل متناسب و متعادل با سایر متغیرهای اقتصادی بوده و منجر به ایجاد آرامش بیشتر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)،ولی‌الله سیف درباره تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی در بازار ارز، به ایسنا اظهار کرد: نرخ سود ۱۵ درصدی اعلام شده برای سپرده‌های بانکی نرخ قطعی نیست بلکه نرخ علی الحساب است و تنها تصمیمی که بانک مرکزی اتخاذ کرد این بود که بانک‌هایی که تحت تاثیر رقابت‌های غلط در بازار سود بیشتر از نرخ حداکثر علی الحساب مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌کردند، دیگر این اقدام را انجام ندهند و سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی را رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام آرامشی را در بازار ایجاد می‌کند، یادآور شد: به هیچ وجه کاهش نرخ شدیدی وجود ندارد، چرا که در کشور ما تورم حدود ۹.۵ الی ۱۰ درصد است و تعیین نرخ ۱۵ درصدی نمی‌تواند تلاطم ایجاد کند و آثار سرکوب مالی به همراه داشته باشد.
 
پاسخ سیف به منتقدان تبدیل ریال به تومان
سیف درباره برخی اظهارات نسبت به حذف صفر از پول ملی و تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان با تاکید بر اینکه به هیچ وجه موضوع حذف صفر از پول ملی مطرح نیست، اظهار کرد: دولت تصمیمی درباره تبدیل ریال به تومان اتخاذ کرد که این تصمیم در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و هیچ ارتباطی به اصلاح پولی و حذف صفر ندارد.
وی گفت: آنچه که به عنوان عرف مطرح است و مردم در زندگی روزمره و در معاملات خود به زبان می‌آورند، خلاف قانون موجود بود به همین دلیل ما این تصمیم را گرفتیم که این عرف را بپذیرم و با آن مخالفت نکنیم.
سیف خاطر نشان کرد: ترجمه ریال به تومان همیشه یک گرفتاری ذهنی در جامعه ایجاد می‌کند و مردم همواره می‌گویند ۵ هزار تومان اما می‌نویسند ۵۰ هزار ریال. اگر طرح تبدیل ریال به تومان در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، می‌تواند اقدام مثبتی باشد.
رئیس کل بانک مرکزی درباره برخی انتقادات نسبت به این طرح، اظهار کرد: برخی می‌گفتند تصویب طرح تبدیل ریال به تومان ممکن است هزینه‌های زیادی برای چاپ اسکناس ایجاد کند، این در حالی است که چنانچه طرح مذکور به تصویب برسد، اجرای آن به صورت یکباره انجام نخواهد شد.
وی گفت: اسکناس طول عمر مشخصی دارد و در صورت تصویب طرح مورد نظر، در جایگزینی اسکناس‌های قدیمی موضوع لحاظ خواهد شد.
 سیف خاطر نشان کرد: هنگامی که به تثبیت و پایداری شرایط اقتصادی اطمینان داشته باشیم، زمان مناسبی برای تصمیم گیری برای حذف سه یا چهار صفر از پول ملی خواهد بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا