امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آتش سوزی در مراتع گردنه قوچک لواسان

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات، از وقوع یک فقره آتش سوزی در مراتع گردنه قوچک لواسان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، علی اصغر توانایی از وقوع یک فقره  آتش سوزی در بعدازظهر روز گذشته در مراتع گردنه قوچک لواسان خبرداد و افزود: پس از وقوع آتش سوزی بلافاصله نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شمیرانات به همراه عوامل آتش نشانی لواسانات و رودبار قصران و همچنین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منطقه اعزام شدند و به اطفای آتش پرداختند.

به گفته وی پس از چندین ساعت تلاش بی وقفه از گسترش آتش جلوگیری به عمل آمد و آتش مهار شد؛ اما  متأسفانه در پی این آتش سوزی حدود ۶ هکتار از عرصه‌های مرتعی منطقه که گونه‌های چندساله نیز در این عرصه وجود داشت از بین رفت.

این مقام مسئول، علت اصلی این قبیل آتش سوزی‌ها را عامل انسانی دانست و اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال، مراتع از پوشش مناسبی برخوردار بوده که با وجود گرمای شدید پوشش گیاهی دچار خشکی شده و حالت خشبی به خود گرفته که کوچکترین سهل انگاری و بی احتیاطی منجر به حوادثی از این دست می‌شود که در برخی مواقع خسارات وارده جبران ناپذیر خواهد بود.

توانایی وسعت اراضی جنگلی و مرتعی منطقه شمیرانات را با امکانات و تجهیزات موجود برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی متناسب ندانست و تصریح کرد: از لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی عرصه‌های طبیعی این شهرستان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که برای حفاظت و مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی، امکانات موجود هیچگونه تناسبی با آن ندارد که در این خصوص ضرورت ایجاب می‌کند اعتبارات ویژه‌ای برای تجهیز و تکمیل امکانات اطفای آتش اختصاص پیدا کند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات تأکید کرد: با توجه به شرایط جوی و گرمای شدید هوا از عموم شهروندان و گردشگران درخواست می‌کنیم در هنگام حضور در عرصه‌های جنگلی و مرتعی ضمن رعایت نکات ایمنی از روشن کردن آتش به طور جد خودداری کنند و در حفظ و حراست از این عرصه‌ها کوشا باشند تا شاهد این گونه حوادث ناگوار نباشیم.

وی از دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا