امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۵۵۰ کیلومتر تونل برای انتقال آبیاری مرزی احداث شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی از احداث ۵۵۰ کیلومتر تونل اصلی و فرعی انتقال آب از رودحانه مرزی سیروان به استان‌های کردستان، ایلام و کرمانشاه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، اسکندر زند با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ایران در زمینه هر چهار عامل طبیعی آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی وضع شکننده‌ای دارد، افزود: کنترل و مهار آبهای مرزی از اولویت‌های برنامه‌های مدیریت منابع آب است و با طرح انتقال آب رودخانه مرزی سیروان به سه استان کردستان، ایلام و کرمانشاه حدود ۴۳۰ هزار هکتار اراضی جدید کشاورزی احیا می‌شود.

وی همچنین تجهیز اراضی کشاورزی به روش‌های نوین آبیاری را از دیگر اقدامات دانست و گفت: سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به شبکه آبیاری قطره‌ای تحت فشار تجهیز می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی پایین دست سدهای مخزنی و بندهای انحرافی را از دیگر اقدامات برای مدیریت مصرف آب برشمرد.

زند درباره روند اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از دشت‌های خوزستان و ایلام گفت: در این دشت‌ها تاکنون عملیات تسطیح، زهکشی، زیرزمینی، تجدید و نوسازی اراضی و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری انجام شده است.

وی افزود: طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با لوله که در آن انتقال و توزیع آب مورد نیاز آبیاری مزارع با استفاده از لوله انجام می‌شود، اجرا شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در روش انتقال آب با لوله برای هر قطعه زمین کشاورزی با مساحت متوسط یک تا دو هکتار سهمیه آب تعریف شده‌ای به صورت حجم آب قابل ثبت تحویل و توزیع می‌شود.

زند همچنین از روند افزایش راندمان آبیاری خبر داد و افزود: در سه سال خیر با اجرای روشهای مصرف بهینه آب متوسط راندمان آبیاری از ۱. ۳ به حدود ۱. ۲ کیلوگرم بر متر مکعب رسیده که به معنای اثربخشی اجرای طرح‌ها است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا