بین الملل

هزینه انتقال ال ان جی قطر افزایش یافت

با تشدید فشار کشورهای عربی علیه قطر، این کشور برای فروش منابع انرژی خود به مشتریانش در آسیا و اروپا با افزایش هزینه مواجه شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فایننشال تایمز، در حالیکه صادرات نفت خام، تقطیرات نفتی و ال‌ان‌جی دولت‌های خلیج فارس ادامه دارد، پس از این که امارات متحده ورود کشتی های مرتبط با قطر را به آب‌هایش ممنوع کرد تجار و واسطه‌های  نفتی می‌گویند برای یافتن بندرگاه‌های جدید برای تجدید سوخت کشتی‌های خود با مشکل مواجه شده اند.  

فجیره که یکی از کوچکترین امارت‌های امارات متحده عربی است خانه بزرگترین ایستگاه سوخت-رسانی کشتیرانی در خاور میانه است و در  وضعیت نرمال خلیج فارس یک نقطه توقف کلیدی برای هر کشتی ال‌ان‌جی و نفتکش قطری است.

همچنین بخوانید

وضعیت کنونی قطر، این عضو اوپک را مجبور کرده است تا نقاط توقف جدیدی را در جبل الطارق، سنگاپور، و سایر مراکز سوخت‌رسانی کشتیرانی رزرو کند، که این بر طبق گفته واسطه‌های نفتی باعث افزایش هزینه و طولانی‌تر شدن زمان تحویل محموله شده است.

البته این اختلالات تا به حال این محدود بوده اند و به نظر نمی‌رسد عربستان سعودی، امارات متحده، مصر و بحرین بخواهند مستقیما در کشتیرانی انرژی قطر – که آن‌را ثروتمند ترین کشور از لحاظ سرانه ثروت در جهان کرده است – اختلالی ایجاد کنند و تنش‌ها را از چیزی که هست بیشتر کنند.

حلیمه کرافت، سرپرست کل استراتژی محصولات در بازارهای سرمایه آربی‌سی می‌گوید: ما معتقدیم که تنش ها به این زودی بر امنیت انرژی این منطقه تاثیر نخواهند گذاشت. احتمال این که مصر کانال سوئز را بروی نفتکش‌های قطری ببندد بسیار کم است و در این لحظه در غیاب مداخلات بیشتر، تلاش برای برهم زدن نظم کشتیرانی قطر تاثیر بسیار ناچیزی خواهد داشت.  

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا