انرژی

فضای سبز با چه آبی سیراب می‌شود؟

وظیفه آبیاری فضای سبز بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده اما اینکه از چه نوع آبی برای آبیاری قسمت‌های سبز کشور استفاده می‌شود، جای سوال دارد، چراکه در حال حاضر نیز میزان بوستان‌ها رو به افزایش است و اگر قرار باشد آبیاری با آب شرب صورت بگیرد مساله بحران آب در هاله‌ای از شبه قرار میگیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی،بحران ۱۵ ساله آب در ایران روزبه‌روزگسترش می‌یابد و این در حالی است که پایتخت بیشترین تهدیدها را به خود اختصاص داده و به نوعی تبدیل به مهم‌ترین دغدغه برای مسئولان کشور شده است.

شهر تهران با تراکم جمعیتی معادل ۱۲ میلیون و  ۱۸۳ هزار و  ۲۹۱ نفر و سرانه مصرف آب حدود ۳۵۱ متر مکعب در سال، از نظر منابع آبی در تنگنای بسیاری قرار گرفته است. همچنین رشد جمعیت و مهاجرت از مناطق مختلف کشور به این شهر و وجود مراکز جمعیتی حاشیه ای، این کلان شهر را با تراکم بیش از حد جمعیت و مشکل تامین منابع آب مواجه ساخته است.

همچنین بخوانید

در این میان آبیاری فضای سبز می‌تواند مساله قابل توجهی باشد و گرچه برای این مهم راه کارهای متعددی اندیشیده شده اما همچنان نقدهای زیادی به این مساله می‌شود اما با این وجود تمام مسوولان آبی کشور بر این باورند که آبیاری فضای سبز در تهران تنها با آب غیر شرب صورت می‌گیرد.

سال گذشته شورای عالی آب مصوبه‌ای را مبنی بر جلوگیری استفاده از شهرداری از آب شرب برای آبیاری فضای سبز تصویب کرد به نوعی تکلیفی بر عهده شهرداری با متولی‌گری وزارت کشور قرار داده شد تا آب مربوط به آبیاری از آب شرب جدا شود.علاوه‌بر این قرار بر این شد که در تعدادی از شهرها با مشارکت شهرداری‌ها از پساب تصفیه شده که کیفیت مناسبی برای آبیاری فضای سبز دارند استفاده و پساب جایگزین آب شرب شود که این می‌تواند هم به توسعه فضای سبز و هم به جلوگیری از هدر رفت آب کمک کند.

با این وجود در برخی از شهرها به میزان متغیر از آب لوله‌کشی (آب شرب) برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود اما با تدابیر در نظر گرفته شده در استان تهران در هیچ جایی از آب شرب برای آبیاری استفاده نمی‌شود و تلاش شده که با ساخت مخزن‌های بتنی و به‌کارگیری از روش‌های نوین آبیاری تا حد امکان در مصرف آب صرفه جویی شود.

با توجه به اهمیت منابع آبی در کشور و حساسیت این مساله انتظار می‌رود که در تمام استان‌ها به این مساله توجه شود و شهرداری استان‌ها این مساله را در صدر برنامه‌های خودقرار دهند چراکه با توجه به وضعیت منابع آبی در کشور لازم است که تمام ارگان‌ها برای حل شرایط آبی ایران بسیج شوند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا