بانک و بیمهطلا و ارز

امکان افزایش قدرت یورو در مقابل دلار

واکنشی که بازارهای جهانی در هفته سپری شده به افزایش نرخ بهره در آمریکا نشان دادند، به نوعی هم جالب و هم در خور نگرش بود.

برخلاف سناریوی همیشگی که با افزایش نرخ بهره در آمریکا شاهد قدرت‌گیری دلار آمریکا در سطح جهانی بوده‌ایم، این بار سناریوی دیگری شکل گرفت و پس از اعلام افزایش نرخ بهره شاهد تضعیف قدرت دلار در سطح بازارهای بین‌المللی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، این رویداد زمانی اتفاق افتاد که در بیانیه خوانده شده توسط رییس فدرال ریزرو به این نکته اشاره شد که برخلاف تصورات و اعلام‌های قبلی مبنی بر این‌که نرخ بهره در سال ۲۰۱۷، ۳ بار افزایش را تجربه خواهد کرد؛ پس از اینکه دومین افزایش نرخ بهره در ۳ ماه آینده صورت گیرد، افزایش سومین مرتبه نرخ بهره در صورتی که چشم‌اندازهای اقتصادی به مرحله مناسبی رسیده باشند، شکل خواهد گرفت و همین خبر باعث شد تا مجددا سناریوی تنها ۲ بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ قوت پیدا کند و افزایش نرخ بهره به ۳ بار و بیشتر از آن به سال ۲۰۱۸ موکول شود و پیرامون آن سناریوهای افزایش‌های سریع نرخ بهره در آمریکا، تبدیل به سناریوهای افزایش تدریجی نرخ بهره گشتند. این اتفاق به تنهایی کافی بود تا فعالان بازار در مورد بیاینه خوانده شده نظر مساعدی نداشته باشند و همین موضوع باعث کاهش قدرت دلار در سطح جهانی شد.

اتفاق ذکر شده می‌تواند کماکان اثرات خود را بر روند حرکتی بازار بگذارد و با توجه به اینکه شاخص دلار ایندکس آمریکا بعد از این اتفاق به پایین‌ترین حد خود در بازه یک ماهه گذشته رسیده است، اما می‌توان انتظار داشت که در هفته پیش رو نیز کماکان دلار آمریکا تمایل به کاهش ولی با شیب ملایم‌تری داشته باشد. در صورتی که این کاهش ملایم محقق شود، در سمت مقابل، افزایش قیمت فلزات اساسی و قیمت طلا را نیز می‌توان مشاهده کرد و ین ژاپن نیز که تا قبل از اعلام نرخ بهره در بازارهای بین المللی تضعیف شده بود، مجددا تمایل به سمت قدرت‌گیری را پیدا خواهد کرد.

با توجه به این‌که سخن از تضعیف شاخص دلار در هفته سپری شده و تا حدودی هفته پیش رو به میان آمد، اما کماکان دلار آمریکا در سطح بین المللی ارز قدرتمندی خواهد بود و این قدرت مانع از افزایش قیمت بسیار بالای مواد اولیه در سطح جهان خواهد شد. به همین منظور بازگشت قیمت نفت WTI به کانال ۵۰ دلار و تثبیت قیمت نفت OPEC و  WTIدر کانال ۵۰ دلار در هفته پیش رو بسیار محتمل خواهد بود، اما می‌توان احتمال داد که افزایش بیش از این سطح قیمت برای نفت، به دلیل بالا بودن قدرت دلار در سطح جهانی کماکان دست‌یافتنی نخواهد بود.

روند شاخص ماده اولیه بلومبرگ کماکان صعودی خواهد بود و می‌توان انتظار داشت که این شاخص به سمت عدد ۸۶.۰۰ در این هفته حرکت کند و روند شاخص ماده اولیه گلدمن ساکس نیز حرکت به سمت عدد ۲۳۰۰ را در پیش گیرد.

در مورد یورو نیز امکان افزایش قدرت آن در مقابل دلار آمریکا پیش‌بینی می‌شود، ولی با توجه به اینکه پس از آخرین نظرسنجی‌ها مشخص شد، رای مارین لوپن در دور اول انتخابات از جدی‌ترین رقیب خود یعنی امانوئل ماکرون بیشتر خواهد بود و امکان قدرت‌گیری جریان راست افراطی در فرانسه افزایش یافته است، امکان پر نوسان بودن این ارز در هفته پیش رو را بیشتر می‌کند.

در این بین دلار‌های غیرآمریکایی ( AUD – NZD – CAD ) که در هفته‌های سپری شده در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده بودند، تا حدودی در جهت اصلاح روندهای گذشته شان حرکت می‌کنند و قدرت می‌گیرند، ولی باید در نظر داشت که این روند حرکتی قدرت‌گیرانه در شرایط فعلی ادامه‌دار نخواهد بود.

در مورد شاخص‌های بورس بین‌المللی نیز کماکان شاخص S&P 500 آمریکا به صورت ساید وی حرکت خواهد کرد و در این بین در صورت قدرت‌گیری ین و یورو، شاخص Nikkei ژاپن و شاخص DAX فرانکفورت با تمایل به سمت کاهش، نوسان خواهند کرد.


منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا