امور زیربناییراه و ساختمان

رفع گلوگاه های ترافیکی راه های شمال با ۱۰۰۰ میلیارد تومان/ رکورد حفاری سنتی ۶ کیلومتر تونل در دو سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای رفع گلوگاه های ترافیکی راه های منتهی به استان های شمالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت، گفت: توانستیم به رکورد حفاری ۶ کیلومتر تونل با روش سنتی در طول دو سال دست یابیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، خیرالله خادمی با اشاره به مشکلات تامین منابع مالی برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: حدود ۴۰ روز پیش ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی رسید و اجرای توسعه ریلی را سرعت بخشید. همچنین تزریق هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ موجب شد، اجرای آزادراه سرعت بگیرد. همچنین امسال ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به آزادراه‌ها اختصاص دادند.

همچنین بخوانید

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت ۶ آزادراه مهم گفت: در حال حاضر در ۱۰ محور آزادراهی کارگاه‌های فعال داریم در بین اینها ۶ آزادراه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان این که سال آینده قطعه یک آزادراه تهران – شمال به افتتاح می‌رسد گفت: همچنین قطعات ۳ و ۴ آزادراه کنارگذر جنوب تهران در سال ۹۶ به افتتاح خواهد رسید.

وی افزود: همچنین بخشی از آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۲۱۰ کیلومتر سال۹۷ به افتتاح می‌رسد و بخشی از آزادراه تهران – بندرامام در حدفاصل خرم آباد به اراک به افتتاح خواهد رسید.

خادمی با بیان اینکه فردا ۳ کیلومتر از آزادراه منجیل – رودبار به افتتاح می‌رسد،‌ گفت:‌ برای این سه کیلومتر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که مهم‌ترین گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین – رشت محسوب می‌شود که فردا با حضور وزیر راه و شهرسازی با افتتاح این سه کیلومتر مهم‌ترین گلوگاه ترافیک تهران – شمال رفع می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸ کیلومتر از این آزادراه باقی مانده است،‌ گفت:‌ مابقی این آزادراه به صورت چهار خطه ساخته می‌شود.

وی افزود: آزادراه قزوین – رشت به طول ۲۴۰ کیلومتر در سال ۸۸ به افتتاح رسید اما گلوگاه ترافیکی منجیل به رودبار این محور به ساخته نشده بود که همین عامل منجر به ترافیک سنگین در ایام پیک سفر می‌شد.

خادمی با بیان این که همچنین بخشی از پروژه تعریض محور فیروزکوه پیش از سفرهای نوروزی به افتتاح می‌رسد، گفت: گلوگاه ترافیکی تونل شیرگاه و زیرآب در فیروزکوه قبل از شروع سفرهای نوروزی رفع می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: همچنین هفته گذشته مهمترین گلوگاه ترافیکی محور هراز یعنی تونل آبشار را رفع کردیم و این محور هم به افتتاح رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین گلوگاه ترافیکی راه‌های منتهی به استان‌های شمال در حال بازگشایی هستند، گفت: برای رفع این گلوگاه‌ها بیش از هزار میلیارد تومان هزینه شده است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن تنها برای قطعه یک آزادراه تهران – شمال هزینه کرده‌ایم تا این آزادراه که به معضل ملی تبدیل شده بود هر چه زودتر به افتتاح برسد. همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان آن در محور فیروزکوه، ۱۰۰ میلیارد تومان در محور هراز و ۱۲۰ میلیارد تومان آزادراه قزوین ـ رشت، البته در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان هم به تکمیل آزادراه قزوین ـ رشت اختصاص دادیم.

خادمی با اشاره به محور قزوین – الموت گفت: این محور هم در راستای رفع گلوگاه‌های ترافیکی راه‌های منتهی به استان‌های شمالی در حال ساخت است و تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساخت این محور هزینه کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سایر استان‌ها ۴۴۱ کیلومتر راه به عنوان باند دوم و راه اصلی ساخته شده است که تا پیش از سفرهای نوروزی به افتتاح می‌رسد، گفت:‌ باند دوم محور قزوین به ساوه و نوار ساحلی در استان‌های بوشهر، خوزستان به طول ۷۰ کیلومتر پیش از سفرهای نوروزی زیر بار ترافیک می‌روند.

وی افزود: همچنین کنارگذر غربی کرمانشاه به طول ۲۴ کیلومتر به صورت بزرگراهی به افتتاح رسیده است.

وی با اشاره به ساخت محور خرم آ‌باد به اراک که قطعه‌ای از آزادراه تهران به بندر امام است، گفت: طولانی‌ترین تونل به طول سه کیلومتر در باند رفت و برگشت در یکی از صعب العبورترین محورها   را توانستیم با روش‌های سنتی یعنی انفجار در طول دو سال گذشته حفر کنیم.به عبارت دیگر ۶ کیلومتر تونل در ۲ سال با روش سنتی حفاری شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ریل در کشورمان وجود دارد، گفت: ۹۵۰ کیلومتر ریل جدید باید ساخته شود که مهمترین پروژه‌های ریلی اتصال مرکز ۵ استان همدان – گیلان ، کرمانشاه ، آذربایجان غربی و مسیر جدید تبریز هستند.

وی افزود: زیرسازی این محورها از چیزی حدود ۹۵ درصد تا ۱۰۰ درصد به پایان رسیده است و آماده‌ ریل گذاری هزار کیلومتر در سال جدید هستیم که البته یکی از چالش‌های ما در بخش راه‌آهن تامین ریل بود که توانستیم با فاینانس ۲ هزار کیلومتر ریل خریداری کنیم.

خادمی ادامه داد: در حال حاضر متوسط ریل گذاری در پروژه‌های ریلی روزانه چیزی حدود ۴ الی ۵ کیلومتر است، گفت: عملیات ریل گذاری بستگی به شرایط جوی محورها د ارد و اگر شرایط جوی مناسب باشد متوسط ریل گذاری به ۵ کیلومتر هم می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به افزایش اعتبارات پروژه‌های ریلی در سال آینده گفت: اعتبارات ریلی از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای امسال به ۲۱۵۰ میلیارد تومان در سال آینده افزایش می‌یابد که این نشان از توجه دولت به پروژه‌های ملی دارد.


منبع:ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا